Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tjock ska plattan vara?  (läst 5058 gånger)

Nordsgården

Hur tjock ska plattan vara?
« skrivet: 24 jan-09 kl 10:01 »
Hej!
Jag håller på att räkna på att bygga ett fårhus och en verkstad. Jag tänkte gjuta platta till båda husen.
Hur tjock ska den vara?

ersam

• -
SV: Hur tjock ska plattan vara?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-09 kl 10:09 »
Fårhus - så tunn som möjligt. Max 5 cm.
Verkstad - 10 cm.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 14:25 »
Om du avser att ställa väggarna på plattans kanter måste du göra stadigare kantbalkar. 250-300 i fyrkant, med armering i box-mönster. Se till att någon som kan räkna kollar upp konstruktionen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 jan-09 kl 16:20 »
Till verkstan skall du nog ta en funderare pa vad du skall använda den till....

För plattan måste vara anpassad till det du vill göra...
Skall du tex palla upp en större maskin så kan det vara lämpligt med en platta som pallar punktbelastningen för en dylik... 

Stallet där bör du fundera på hur utgödslingen skall fungera...  Jobba med mankraft eller använda maskiner...   

Tyvärr inga svar men väl parametrar som måste vägas in för att slippa problem i framtiden... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 16:27 »
Fårhus - så tunn som möjligt. Max 5 cm.
Verkstad - 10 cm.

5cm låter jävligt tunt, säkert om man ska in med någon maskin. Jag kan tänka mig att en manuell pallvagn med rundbal på redan kan gå genom om man har otur.

Sedan beror det också på armering och kvalisort på betongen, om man är lat som jag var så skiter man i nätarmering och köper fiberarmerad betong. Då behöver man bara armera en kantbalk för väggen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 21:52 »
När jag tänker mig hus för djur är det mindre besättningar i första hand och där följer jag den principen att husen ska vara så enkla och billiga som möjligt. Både när det gäller hönshus och fårhus så hellre en tunn platta som man enkelt kan banka sönder och ersätta om det skulle behövas än 100 års-perspektivet.

De fårhus jag har haft så har det varit en rejäl ströbädd 20-50 cm och där kör jag ändå inte omkring med några maskiner. Att ha en platta gör det lätt att skotta ur skiten om det skulle behövas.

Stora anläggningar eller att plattan ska bära väggarna kräver självklart annan dimensionering.

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 18:08 »
Minimi 70mm för armerad platta.. I fårstall ska väl asfalt räcka som golv.. ::)

Karju

• Närke
« Svar #7 skrivet: 31 jan-09 kl 19:06 »
Jag har en bod på 7,5x5,5m där jag tänkte gjuta en platta i ca. 1/3 längst bak. Boden är byggd på en grund av lecablock med gjuten sockel under, men det är bara sandgolv inne. Behöver jag dränera runt den delen av boden där jag ska gjuta plattan? Ska ev. användas som stall.
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 19:49 »
Grunden skall vara torr och stabil där man ska gjuta..
Armeringen ska vara rätt gjord..

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser