Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????  (läst 13503 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #20 skrivet: 21 nov-12 kl 06:37 »
Den enda (hushålls-)tvättmaskin som jag har sett i verkligheten med separata anslutningar för varm- och kallvatten var en amerikansk Westinghouse från tidigt 60-tal. Som sagt, så brukar man kunna se i bruksanvisningar och serviceanvisningar att många maskiner har tillverkats även i sådant utförande men i Sverige har de sålts för enbart kallvattenanslutning. De gånger sådana maskiner har varit anslutna till varmvatten har det varit frågan om en direkt felkoppling.

När det gäller diskmaskiner så är saken annorlunda. Åtminstone fram till mitten av 90-talet var det vanliga att de anslöts till varmvatten, och det stod också uttryckligen i bruksanvisningarna att de om möjligt skulle anslutas till varmvatten även om det också fungerar - men med längre disktid - att ansluta dem till kallvatten.

Huggorm

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #21 skrivet: 21 nov-12 kl 06:44 »
Nej jag har väldigt svårt att se vitsen med att koppla en tvättmaskin till varmt vatten. Tempen man tvättar i sjunker ju och det mesta går väl på typ 40 grader. Då blir man tvungen att sätta en blandare som klarar att se till så det inte kommer för varmt vatten in. Sen ska ju sköljningen ha kallt.  Nej bara en massa extra krångel tycker jag.  Diskmaskinen har jag på varmt vatten , men enbart för att disken ska gå snabbt. Kvaliteten blir sämre då åtminstone vårt varma vatten är sämre än det kalla. Mer rost i.
Anledningen är ju att man sparar ström om vattnet värms med husets vedeldade varmvattenberedare istället för den eldrivna i tvättmaskinen. Plus att det går fortare.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 21 nov-12 kl 07:53 »
Den tiden man ändå eldar ja.   Ska man ställa sig och elda för att få varmt vatten till tvätt så finns ju ingen vinst kvar. Alla moderna maskiner jag sett har ju ekonomiprogram som kör en tvätt på mindre än en timme.

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #23 skrivet: 21 nov-12 kl 17:24 »
Det finns också moderna tvättmaskiner som ger tvätten tid att gå färdig. Tvättprocessen består av tid, temperatur, mekanisk bearbetning och kem. Minskar man det ena måste man öka på i någon annan ände. Det finns inga gratisluncher.

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #24 skrivet: 24 nov-12 kl 11:54 »
Tvättmaskin kopplad till varmt OCH kallt vatten är super. Tyvärr är de "lite" dyrare.
Jag var med om att installera om våra fastighetsmaskiner till varmt och kallt vatten, detta då varmvatten framställt av fjärrvärme, som vi hade i föreningen, är billigare än vv framställt av el. Men i en fastighet är det enkelt att räkna hem denna installation. Det var Miele vi hade och de har även privatmaskiner som tar KV och VV för ca 13'000 kr. (MIELE W 1747 WPS EcoLine) och man kan kanske inte räkna hem det priset så snabbt. Fastighetsmaskinerna kostade kring 30-35'000.
Men kunskapen om att koppla in både varmt å kallt vatten till tvättmaskiner är låg, vår röris förstod inte att maskinen själv kunde blanda till tvättvatten som var kallare än varmvattnet, trots att han kopplade in båda slangarna.
Nu när jag inte bor i en BRF så lär det dröja innan jag kostar på mig en KV och VV kopplad tvättmaskin...

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #25 skrivet: 28 nov-12 kl 12:18 »
Ett sätt vore att ha en värmeväxlare istället för de elektriska värmeslingorna i tvättmaskinen. När elektroniken ska slå på värmen så öppnas istället en magnetventil och det varma vattnet från ackumulatortanken cirkulerar genom värmeväxlaren vilket värmer upp tvättvattnet gradvis, precis som vanligt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #26 skrivet: 28 nov-12 kl 19:39 »
Ett sätt vore att ha en värmeväxlare istället för de elektriska värmeslingorna i tvättmaskinen. När elektroniken ska slå på värmen så öppnas istället en magnetventil och det varma vattnet från ackumulatortanken cirkulerar genom värmeväxlaren vilket värmer upp tvättvattnet gradvis, precis som vanligt.

Se svar #4 på första sidan i den här tråden.

Jag kan tillägga att vissa moderna tvättmaskiner (bl a en Cylinda från ca 2002 som jag var med och skrotade för ett par år sedan) har det elektriska värmeelementet placerat i en separat låda utanför trumman, och det finns en cirkulationspump för att pumpa runt vatten mellan denna "elpanna" och trumman.
På en sådan maskin skulle det vara mycket lätt gjort att ersätta "elpannan" med en värmeväxlare som värms från husets värmesystem. Eller eventuellt ha en växelventil så att vattnet cirkulerar antingen genom värmeväxlaren eller "elpannan", den senare kan ju vara bra att ha om man vill tvätta i högre temperatur än man för tillfället har i ackumulatortanken.
Om tvättmaskinen står intill ackumulatortanken skulle man till och med kunna snåla in på värmeväxlaren och skicka tvättvattnet genom en extra slinga i tanken istället.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #27 skrivet: 28 nov-12 kl 19:46 »
har elen blivit en bristvara?

På somliga ställen, i synnerhet om man är så illa tvungen att producera den själv.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #28 skrivet: 28 nov-12 kl 20:39 »
Har koplat en vanlig tvättmaskin via en termostatblandare till KV o VV-systemet som går på solfångare på sommarhalvåret och ved på vintern och då låter jag VV förvärmas i soltanken innan det går in i vedpannans VV-beredare. Har ställt blandaren på c:a 40 grader (tvättar aldrig varmare och skulle jag vilja tvätta i varmare får jag ställa tvättmaskinen på det gradtal jag önskar) har en magnetventil som öppnar för enbart KV vid sköljning.
Har kört så nu i flera år och maskinen tycks inte ta någon skada av det.  :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ca

  • Inlägg: 248
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #29 skrivet: 29 nov-12 kl 15:32 »
www.asko.se   har en sort

dubbel-gustaf

  • Inlägg: 42
SV: En tvättmaskin som kan ta in varmvatten????
« Svar #30 skrivet: 25 dec-12 kl 23:58 »
Jag har en gammal wascator som är kopplad på varmvattnet. Värmeelementet i den är trasigt så den är garanterat strömsnål... Den tvättar bra (och har använts flera ggr per vecka i drygt två år.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser