Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får skinn  (läst 2811 gånger)

helgo

Får skinn
« skrivet: 19 jan-09 kl 12:31 »
Hej!
Jag undrar om någon kan svara på några frågor jag har.

Har slaktat mina tre baggar i helgen och har lagt fällarna på hög med grovsalt på skinn sidan ( upp).
Ligger kallt och torrt i mitt växthus fn.

Nu undrar jag, det ena skinnet blev lite blodigt i slakten; skall man tvätta det innan jag går vidare i processen?
Våra får är "ute-får" och pga olika omständigheter blev den ena baggen inte klippt före slakt. Pälsen är skräpig och tovig. Kan jag klippa till lite nu i efterhand eller är fällen "körd"?

helgo

SV: Får skinn
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 17:56 »
Jag har klippt lite på den tovigaste fällen och det gick faktiskt bra! :P

Jag undrar om någon vet hur man gör, för svansarna sitter kvar på fällarna. Det har jag aldrig sett på en fäll ...
Klipper man bort den eller? ???

Jag har också lagt på mer salt enligt en rekomendation av en forum medlem.
Tack snälla för mailet!
Har strött på först 1kg/ fäll och nu ytterligare 2kg/fäll. Skall det strös mer efterhand?

Min ambition är att bereda själv.
Vill prova alunmetoden. Är inte viktigt att de är vattentåliga, skall ha dem själv innomhus.

Är det någon som vet nästa steg?
Skall man skrapa bort kött och fett nu eller ska dem ligga i salt ett tag?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 00:07 »
Jag har inte garvat så stora skinn men ja, ta bort alla fett och köttrester snarast och lägg på salt igen. Den lättaste garvningen kan du göra med te, vanligt drickte...svagt först och allt starkare...har gjort det på små nyfödda lamm som tackan lade sig på så de dog.
Lycka till och läs i trådarna hur du kan göra...Lotta Rahme  har annars gjort en bok om skinngarvnng som finns på de flesta biblioteken att låna...
Lycka till! Låt oss gärna veta hur det går.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-09 kl 00:46 »
Jag har inte garvat så stora skinn men ja, ta bort alla fett och köttrester snarast och lägg på salt igen. Den lättaste garvningen kan du göra med te, vanligt drickte...svagt först och allt starkare...har gjort det på små nyfödda lamm som tackan lade sig på så de dog.
Lycka till och läs i trådarna hur du kan göra...Lotta Rahme  har annars gjort en bok om skinngarvnng som finns på de flesta biblioteken att låna...
Lycka till! Låt oss gärna veta hur det går.

Garva med te låter spännande! Berätta mer! Eller har du kanske en länk...?  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-09 kl 22:59 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=search2
Är länken på det sök jag gjorde här. Skriv in ett ord eller flera så får du framdet du söker förhoppningsvis.
När det gäller te så koka upp te och låt det dra länge så det riktigt doftar garvsyra... jag menar att det även smakar starkt och framförallt beskt. Ta ett te du inte gillar, gärna svart te. Ex tre liter vatten och en kopp te...  Beroende på hur mycket vatten du behöver för att blöta ner och knappt täcka skinnet så tar du ex en halv liter starkt svalt te, väntar några timmar och häller på nytt i en halv liter av det starka teet osv. Badet ska vara mycket väl utspett från början för att inte de stora partiklarna av garvämnen täpper till skinnet. Har du en liten balja så ta en mugg starkt te i taget. Du ser att vätskan blir lite blekare och inte så mättad vartefter... blir det svårt att fylla på så ta ur lite av vätskan innan du har i mer starkt te igen... Behövs det mer starkt te kokar du bara till det men viktigt att det är rumsvarmt bara, när du häller i det i bunken. Skinnet tar till sig färgen och du ser hur mörkt det blir vartefter... OBS se till att du tar bort fett och kött innan du börjar...du ser snart om det är hinner som bör tas bort för där blir det ljusare...
Lycka till! Låt oss veta hur det går./Guld
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 00:20 »
Det där måste jag ju helt klart testa. Jag har nämligen funderat på hur jag ska få till en mörkare köttsida till skinn som jag ska göra handskar av.
Själv så dricker jag inte te, så jag är inte helt hemma på hur teet smakar varken när det är beskt eller inte.  ;)

Men man behöver alltså inte använda nåt annat till garvningen, utan det ska alltså räcka med te? Och sen mjukgöra det såklart...

Hur vet man när skinnet är färdiggarvat?

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 00:07 »
Det vet man när man kan pressa luft genom skinnet om man gör en ballong av skinnet när det är blött...luften gör att det småpyser och rör sig på ytan eller hur man ska säga. Pröva du förstår säkert när du provar. Kom ihåg sedan bara att fetta in det efteråt...
Vad teet beträffar så kan du kanske be någon som dricker te säga när det är starkt... men en kopp te till tre liter är garanterat starkt. (normalt drickte är ca 1 tsk till 1 mugg vatten så nog är det starkt alltid) Koka upp teet och låt det dra på svag värme 5-10 min. Mna kan koka upp sumpen en gång till och se hur mycket vattnet drar ur och därefter ha i mer teflingor eller vad det heter.
Köp ett billigt te...använd tepåsar även begagnade, alltid lite kvar, även vanlig tesump. Be vänner samla om så är annars köp 250 g te eller mer...lite beroende på hur mörkt skinn och hur stora de är.
Te har ca 20% garvämnen och det är mer än barken i de flesta träslagen har så visst, det funkar.
 I annat fall får du göra likadant med bark... Kolla Lotta Rames bok... Det går även att fråga på folkhögskolor som har utbildningar i ämnet...ex Nyköpingsfolkhögskola och Bäkedals folkhögskola.
Tryck ner skinnet under ytan och se till att det stannar där man kan ex lägga ner ugnsgallret över skinnet så det hålls ner på större yta...
Är du osäker så testa på en liten bit. Lycka till!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-09 kl 23:50 »
Bara en fråga till...  :-[

Om man te-garvar skinn med vit päls, tar pälsen åt sig av färgen och blir brun då, eller?

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 19:27 »
Nej det har det inte gjort för mig. Det är ju lite fett på pälsen och jag tar inget schampo eller såpa i före färgning/garvningen. Varken rådjurspäls eller lammpäls har tagit åt sig färgen. Pröva dig fram...
Har du provat med henna färg?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-09 kl 14:43 »
Nä, alltså jag vill ju inte att pälsen ska ta färg av garvningen, så det blir bra utan henna.  ;) Jag ska ta och testa på ett b-skinn först och se vad som händer. När jag nu får tid... Får se när det blir...  ::)
Tusen tack för tipsen i alla fall!

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 feb-09 kl 21:53 »
Jag har fått hem ett nytt rådjurskinn i kväll men jag har inte gjort något åt det än. Lagt det ute så det fryser så man slipper ifrån fästingar förhoppningsvis... de kan överleva rätt länge vad det verkar även om det inte är någon tillströmning av blod i skinnet...hittade fästingar i förra skinnet fastän det var saltat, hu, en del av dem var stora och kröp i pälsen, uäck...

Rödbeta vore kul att färga med gjorde det på laxskinn...men om jag ska färga det så måste jag fettgarva skinnet tror jag, har ju ingen tillgång till bark...

Lycka till med ditt skinn!

Musse

« Svar #11 skrivet: 08 feb-09 kl 01:37 »
Hej!
När det gäller att salta skinn så har jag blivit rekommenderad av proffs att lägga väldigt mycket salt på, så jag lägger på en säck på 3 skinn första vändan. Är de väldigt stora kanske man måste ha mer. Det ska alltså vara ett tjockt lager på skinnet. Efter 2 veckor ska saltet skakas av och saltas om. Då kan man använda lite mindre men frikostigt ändå. Dee blev fina, men jag skickade dem till Tranås. Lycka till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
johber, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser