Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HönsBilds Bibliotek 2009  (läst 67080 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: HönsBilds Bibliotek 2009
« Svar #100 skrivet: 03 jul-09 kl 23:03 »
Har ingen aning faktsikt. Hon vi fick dem av berättade bara att hon saknade tår, inte vad som orsakat det.  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #101 skrivet: 03 jul-09 kl 23:12 »
Har ingen aning faktsikt. Hon vi fick dem av berättade bara att hon saknade tår, inte vad som orsakat det.  ???

Jag har läst på backyardchickens om höns som förfrusit tår. Det ska tydligen inte vara helt ovanligt. Och med tanke på att hon är en köldkänslig MES så...

Fast hon ser ung ut. Var hon ens kläckt i vintras?  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #102 skrivet: 04 jul-09 kl 10:18 »
Denna lilla tös blev min favorit i trion (även fast hon saknar tår)!  ;D

Levnadsglad: Tuppen och den ena hönan ska vara vete och den tredje hönan viltfärgad.

Men stackars lilla gumman!! Vilken sötnos hon är!

OK....skulle vara kul få veta vilka som förder upp såna i sverige...och vilka färger som går att få tag på här.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #103 skrivet: 04 jul-09 kl 11:12 »
Jag har läst på backyardchickens om höns som förfrusit tår. Det ska tydligen inte vara helt ovanligt. Och med tanke på att hon är en köldkänslig MES så...

Fast hon ser ung ut. Var hon ens kläckt i vintras?  :-\

Hon är 2 år gammal. De blir inte stora de här små filurerna.  :-*

*tog bort mitt ansikte pgd konstig min*  :-[ :-X

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #104 skrivet: 08 jul-09 kl 06:17 »
En sån liten sötnos........ i alla fall när hon sitter där på din finger och så LITEN!!??
Det visste jag inte att de var så små. Hur mycket väger tuppen?
Jag är böjd att hålla med Armand ändå... de är lite "läskiga".
Tanken "va, vad är det DÄR för nåt?" dyker liksom upp om man får syn på såna ute och inget vet.
Blandras mellan varan och fågel??*s*
Vem vet, de kanske har det mest "ursprungliga" utseendet bland alla höns... de påminner ju svagt om små söta ödlor. (Förlåt... :-[)
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #105 skrivet: 08 jul-09 kl 07:38 »
Jag är böjd att hålla med Armand ändå... de är lite "läskiga".
Tanken "va, vad är det DÄR för nåt?" dyker liksom upp om man får syn på såna ute och inget vet.
Blandras mellan varan och fågel??*s*
Vem vet, de kanske har det mest "ursprungliga" utseendet bland alla höns... de påminner ju svagt om små söta ödlor. (Förlåt... :-[)

Jag tänkte mer blandras mellan höna och en sådan där långbent spindel...  :o

Men nu ska jag inte klaga, hon är söt på sitt sätt!  ;D

Fast mest ursprungligt utseende vet jag inte... Det borde väl röda djungelhöns ha?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #106 skrivet: 08 jul-09 kl 16:33 »
Jag har en STOR förkärlek för "fula" djur...det är något hjärtknipande med dom.
Har ju faktiskt en Bullterrier, en Devon Rex och tre stridisar. Alla är vackra i mina ögon  :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #107 skrivet: 10 jul-09 kl 12:01 »
Jag tänkte mer blandras mellan höna och en sådan där långbent spindel...  :o

Men nu ska jag inte klaga, hon är söt på sitt sätt!  ;D

Fast mest ursprungligt utseende vet jag inte... Det borde väl röda djungelhöns ha?

Tänkte på det att man tror att fåglar härstammar från ödlor... du vet, varan=ödla, höna=ödla??*s*
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #108 skrivet: 10 jul-09 kl 17:20 »
Tänkte på det att man tror att fåglar härstammar från ödlor... du vet, varan=ödla, höna=ödla??*s*

Nej, man tror att fåglarna härstammar från dinosaurier, inte ödlor.

Men jag har dålig koll på hur de tidiga fåglarna såg ut. Möjligt att där fanns någon som liknade en MES mer än andra höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #109 skrivet: 10 jul-09 kl 18:19 »
Om man bortser från Archeopteryx (första bilden) som jag har för mig är början på "dinosaurie till fågel" så har jag alltid tyckt ända sedan jag var liten att Ornithomimus (bilden under) är den dinosaurie som kan liknas mest med hönsen. De var mina favoritdinosaurier i min"dinosaurieperiod".  :D

Och till Cissiluria: Tuppen väger ca 500g och hönan 400g. =)

« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 18:21 av Linkoso »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #110 skrivet: 10 jul-09 kl 18:25 »
Ornithomimus var vare sig en fågel eller en förfader till fåglarna. Visst var den fågellik, men jag tycker den påminner mer om en struts än en höna. Speciellt med tanke på att den var över två meter hög.  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #111 skrivet: 10 jul-09 kl 18:27 »
Jo, man har sett många bilder och filmer om Strutsar och denna snabba dino. =)  Men den är ju ingen fågel, det har jag inte sagt eller. Men att den LIKNAR väldigt mycket våra höns, särkilt stridhöns då!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #112 skrivet: 10 jul-09 kl 18:30 »
Nu slänger jag föresten in lite mera bilder på just HÖNS som denna tråd handlar om!  ;D

Nämligen gamla Muffe (ISA brun "korsning") med några nyfikna tanter!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #113 skrivet: 10 jul-09 kl 18:35 »
*Sprätt sprätt*

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #114 skrivet: 10 jul-09 kl 18:42 »
Jo, man har sett många bilder och filmer om Strutsar och denna snabba dino. =)  Men den är ju ingen fågel, det har jag inte sagt eller. Men att den LIKNAR väldigt mycket våra höns, särkilt stridhöns då!  ;D

Nej, det sa du ju inte. Jag ville bara förtydliga för övriga läsare.

Men du sa att Ornithomimus var den mest hönslika dinosaurien. Jag håller inte med. Jag tycker Microraptor är mer hönslik.

Befjädrad var den, och lika liten som en höna också.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #115 skrivet: 10 jul-09 kl 20:43 »
Njä, ser mer ut som någon drake med fjädrar i mina ögon, hihi!  ;D Ornithomimus har mer liknande huvud och blick... På de illustrationer människan kommit med i alla fall. Sedan kan man väll aldrig veta riktigt hur de egentligen såg ut i färg och sådant?  ???

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #116 skrivet: 12 jul-09 kl 20:36 »
En bild på mina tre ynglingar som passar på att ta sittpinnarna i besittning när di store är ute.
Kan inte fatta att den lille pluttetuppen ska bli sååå stor!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #117 skrivet: 13 jul-09 kl 16:23 »

Bruno igen, en riktig dinosaurie  ;D

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #118 skrivet: 14 jul-09 kl 18:26 »
Så söt! :D

Och här kommer lilla Wall-E mys och brudarna!  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #119 skrivet: 14 jul-09 kl 18:30 »
En utav mina barndomshönor Ugglan. =)

Korsning mellan djungelhöna, "indisk buskhöna" (som jag FORTFARANDE inte kan hitta, måste ha något annat namn också) och silke.

14 år! =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser