Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag sätta in detta fönster i hönshuset?  (läst 8266 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kan jag sätta in detta fönster i hönshuset?
« skrivet: 18 jan-09 kl 20:19 »
Jag fick tipset att mina hönor kanske undvek att flyga upp på pinnen p g a att det är för mörkt i hönshuset. Då visade pappa mig två STORA fönster som vi hade stående vid vedboden, som blivit över sedan vi byggde hus. Riktiga fönster, med rejäla ramar och dubbla rutor, 78*141 cm längs ramens ytterkant.

Jag funderar på att sätta in ett sådant på högkant på hönshusets norrsida. Kan det vara en bra idé? Eller släpper det ut för mycket värme? Blir det en växthuseffekt på sommaren? Lider hönsen psykiskt av att ha ett så stort fönster? Underkanten kommer i så fall inte befinna sig mer än 30 cm över golvet.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Kan jag sätta in detta fönster i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 20:31 »
Borde ju vara jättebra med fönster i hönshuset. Vi har det och det funkar kanon. Skulle det bli riktigt kallt på vinten kan du ju täcka för det med ex en trasmatta. På sommaren får du sätta upp något som skuggar om det skulle behövas.

Beror ju på vilket väderstreck det ligger.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 20:35 »
Åh, glömde säga väderstrecket. Norr, med en del skuggande träd över.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 22:59 »
Jag skulle satt in det med en gång. Solens ljus är ju den bästa att ta hjälp av.

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 23:31 »
Armand du glömde inte skriva väderstreck ,du skrev i ditt inlägg att det var på norrsidan  ;).
Vi håller oxå på med ett nytt hönshus med ett ganska stort fönster i .Om det blir för varmt under sommaren skulle man ju kunna ha nån typ av rullgardin där inne el. måla endel av fönstret med fönsterfärg ( som barn har ).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 jan-09 kl 16:14 »
Förlåt det va jag som läste dåligt :'( missade väderstrecket. sorry

Jag hadde satt in fönstret och önskar dig lycka till.
Kanske får vi se det när det är färdigt på bild. Alltid lika inspirerande med andras jobb. Föresten tycker om din lösgående höns skyle ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 19 jan-09 kl 16:35 »
Tack allihopa!  ;D

Nu visade sig fönstet vara för stort i alla fall. Jag kollade upp om det passade på ytterväggen, men glömde bort en mellanvägg som sitter på insidan... Så jag får tyvärr lägga mitt stora fina fönster på hyllan!  :'(

Jag funderar nu på att göra ett mindre fönster av plexiglas. Jag hittade 30*20-cm-bitar att köpa, som är 2 mm tjocka. Vad tror ni om att såga ut ett hål i väggen och sätta en sådan för (tätt intill väggen så det inte blir drag förstås)? Kommer det gå igenom för mycket kyla genom den tunna plasten?

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 jan-09 kl 17:48 »
Skulle funka med plexiglas. Vi hadde det först när ett av de gamla hadde gått sönder. 
Men varför inte leta efter ett begagnat mindre fönster. Behöver ju inte kosta skjortan.
Du behöver ju inte sätta in det med en gång utan håll utkik under våren så får du jobba i sommar istället.
Det skulle ju vara kanon om du hittade ett som även gick att öppna på sommaren.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 19 jan-09 kl 17:57 »
Okej, tack för tipset. Jag skulle gärna vilja sätta i ett nu, för jag tror att mörkret i hönshuset kan vara en anledning till att hönorna inte vill hoppa upp på pinnen.

chili

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 19 jan-09 kl 20:30 »
Jag har tre stycken ganska stora fönster i mitt hönshus. Skulle gissa att de är 90x90 cm ungefär. Två av dem är dubbelglas, ett är enkelglas. Jag antar att mitt enkelglasfönster är ungefär lika kallt som ett plexiglasfönster och då bor jag i Uppland.

Hönshuset är ganska välisolerat och med en värmelampa klarar jag att hålla ungefär +2 grader  även när det kryper ner mot -15 ute.

Snart ska jag installera elementet som jag har köpt här på Alternativ också.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 19 jan-09 kl 20:43 »
Okej okej! Vårt hönshus är ett gammalt utedass (litet med andra ord) som vi håller på att isolera med frigolit (det tar lite tid, för det är svårt att mäta och skära rätt), och så har vi hängt en frostsköld på väggen. Vi sätter papp där vi tror att hönsen kan nå att picka på frigoliten. Pappen fäster vi med silvertejp.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 20 jan-09 kl 16:20 »
Tack för tipset om att leta begagnade fönster!  :D Jag hittade ett lagom stort, ca 45 * 50 cm, på Blocket. Visserligen enkel ruta, men med ram, för 40 kr. Rutan är av glas. Lägger upp efter-bild sedan!

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 jan-09 kl 16:49 »
Jag har satt persienner på fönstret i ett hönshus, med stort fönster. Bara att stänga till om man vill skugga av solen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 21 jan-09 kl 17:07 »
Nu är fönstret inne!

Så här ser det ut på avstånd:

Och på nära håll:

Ska slänga på lite färg där när jag hinner, mest för att förhindra parasiter, röta och drag.

Från insidan:

Isoleringen sticker fram, men sedan ska jag sätta plankor över. Jag hann inte i dag, för det började närma sig hönornas läggdags. Även där ska det nog till färg.

Jag var ute och tittade nyss, och alla hönsen hade vågat sätta sig inne, trots att det är så HEMSKT med förändringar!  ::) ;D

yezzika

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 jan-09 kl 18:40 »
Det blev tjusigt !  :)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 21 jan-09 kl 19:37 »
Det blev ju jättefint. Nu kan du känna dig riktigt nöjd som gett hönsen en jättefin ljuskälla.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 21 jan-09 kl 21:01 »
Tack tack, det värmer!  :-[

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #17 skrivet: 22 jan-09 kl 12:57 »
Ser bra ut!
Hur kommer de överens nu, förresten?

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 22 jan-09 kl 14:21 »
Tack!

De kommer bra överens nu. Förut fick han gå med dem överallt utom i hönsgården, där de jagade bort honom, men de senaste veckorna har jag sett honom gå även där inne helt obesvärat. Fast jag tror inte han är högst i rang, det verkar som att det är hönorna som bestämmer var de ska gå snarare än han. Men han verkar jobba på det, för då och då ser man honom brösta upp sig och gnabba lite med hönorna. :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 22 jan-09 kl 14:43 »
När vi bara hade fem lohman hönor och en plymouth rock tupp tog det först ett litet tag innan de accepterade honom över huvud taget, men även efter att han var en i gänget upplevde jag aldrig att det var tuppen som bestämde vart de t ex skulle gå och när det var dags att t ex sandbada, det gjorde hönorna, han hängde bara på, och dit de gick följde han med, letade mat och vaktade och försvarade.

Jag måste säga att den där rangordningen tycker jag är svår att märka något av...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser