Det här är lite knepigt. Det beror på vilka fönster du har och vart du bor.
Den energivinst du gör med neddragna persienner är så marginel att du inte kan räkna med någon mätbar energisparande.
Du måste då ersätta det ljus du får in via fönstren och byter då kanske ved mot eluppvärmning, även denna ganska marginell.
Rullgardiner kan göra bättre nytta då det får en luftkudde mellan fönster och rummet. Men även detta blir väldigt lite.
Att använda gränsen 0 grader är ingen ide. Temperaturförlusterna är beroende på temperaturskilnaden mellan ute och innertemperatur samt vind.
Om jag skulle sätta någon gräns så är det att öppna så fort solen lyser. Det ger alltid något.
Vill du göra något och har dåligt isolerade fönster så skulle jag i stället göra följande. (om du inte kan ordna innanfönster)
Bestämma mig för vilka fönster som jag inte behöver under vinterhalvåret. T.ex de som är i norr eller på grund av skugga inte har något större ljusinsläpp. Kanske även det som är i vanligaste vindriktningen.
Snickra några passande ramar eller helt enkelt bara fylla fönstersmygen med isolering. Att ställa in 45mm skivor är enkelt och gör en hel del.
Övriga får alltid vara öppna dagtid.