Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nerdraget eller inte?  (läst 1187 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Nerdraget eller inte?
« skrivet: 16 jan-09 kl 12:51 »
Jag drar alltid ner alla persienner/rullgardiner på kvällen när det är minusgrader eller bara några få plusgrader ute. Det är för att det ska bli extra isolering i fönstrena. Om det fortfarande är minusgrader under dagen när ska jag dra upp då? Om det är sol ute så värmer ju solen upp fönstrena och därmed huset även om det är minusgrader. Fattar någon vad jag menar? När är det mest ekonomiskt att ha kvar persinnerna nere under dagen? När det är minusgrader men ingen sol? Eller när det är minusgrader med sol?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

signe

SV: Nerdraget eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 13:26 »
Jag gissar att under dec-jan är solen så svag att tillskottet blir mindre än det du förlorar genom fönstren. Men redan i mitten på februari märker man att solen värmer märkbart så då bör du nog ha persiennerna uppe.

eka

• Värmland
SV: Nerdraget eller inte?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 21:40 »
Det här är lite knepigt. Det beror på vilka fönster du har och vart du bor.
Den energivinst du gör med neddragna persienner är så marginel att du inte kan räkna med någon mätbar energisparande.
Du måste då ersätta det ljus du får in via fönstren och byter då kanske ved mot eluppvärmning, även denna ganska marginell.
Rullgardiner kan göra bättre nytta då det får en luftkudde mellan fönster och rummet. Men även detta blir väldigt lite.

Att använda gränsen 0 grader är ingen ide. Temperaturförlusterna är beroende på temperaturskilnaden mellan ute och innertemperatur samt vind.
Om jag skulle sätta någon gräns så är det att öppna så fort solen lyser. Det ger alltid något.

Vill du göra något och har dåligt isolerade fönster så skulle jag i stället göra följande. (om du inte kan ordna innanfönster)
Bestämma mig för vilka fönster som jag inte behöver under vinterhalvåret. T.ex de som är i norr eller på grund av skugga inte har något större ljusinsläpp. Kanske även det som är i vanligaste vindriktningen.
Snickra några passande ramar eller helt enkelt bara fylla fönstersmygen med isolering. Att ställa in 45mm skivor är enkelt och gör en hel del.

Övriga får alltid vara öppna dagtid.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser