Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmdrivbänk  (läst 4444 gånger)

öbo

• Ångermanland
Varmdrivbänk
« skrivet: 15 jan-09 kl 14:30 »
Hej
är det nån här som är expert på att odla i varmdrivbänk? ;)
skulle behöva lite råd o tips ..

Hur kallt kan det vara ute när man börjar?

hur tjockt med halm o hästdynga ska det vara o  ska man göra den blandningen först o låta den stå o brinna innan man fyller på med jord o hur tjock med jord bör man ha?

jag tänkte börja med att odla i pallkragar då jag har tjocka fönster som passar dom

mvh o mkt tacksam för svar :)

ekoStina

SV: Varmdrivbänk
« Svar #1 skrivet: 15 jan-09 kl 20:33 »
ett tips är att blanda 9 delar VARMT vatten med urin (gärna några liter från omedicinerad person) och hälla över gödselblandningen för att sparka igång värmeprocessen. har provat detta själv men kommer inte ihåg om det blev särskilt varmt. det var iofs på våren i luelå så det var inte vamrt ute...det kanske kyldes ned för fort. men du kanske lyckas.

Jenka

« Svar #2 skrivet: 29 jan-09 kl 10:54 »
Jag är långt ifrån expert men såhär brukar jag göra:
Mitten på feb fyller jag min värmebänk som är ca 1 meter djup. Den fylls till bredden med stallgödsel (hästbajs med halm) Jag hoppar och packar gödseln hårt. Vattmar sedan med MYCKET vatten. Lägger på fönsterna och väntar två veckor. Fyller sedan på med 5-10cm billig jord och sår. I mars skördar jag de första grönsakerna och är sedan självförsörjande med sallad, salladslök mm mm till november...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 29 jan-09 kl 17:01 »
Mitten på feb fyller jag min värmebänk som är ca 1 meter djup. Den fylls till bredden med stallgödsel (hästbajs med halm) Jag hoppar och packar gödseln hårt. Vattmar sedan med MYCKET vatten. Lägger på fönsterna och väntar två veckor. Fyller sedan på med 5-10cm billig jord och sår. I mars skördar jag de första grönsakerna och är sedan självförsörjande med sallad, salladslök mm mm till november...

Måste det vara just hästgödsel eller går det lika bra med får-, get-, kanin- och hönsskit med halm?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

öbo

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 18:32 »
ett tips är att blanda 9 delar VARMT vatten med urin (gärna några liter från omedicinerad person) och hälla över gödselblandningen för att sparka igång värmeprocessen. har provat detta själv men kommer inte ihåg om det blev särskilt varmt. det var iofs på våren i luelå så det var inte vamrt ute...det kanske kyldes ned för fort. men du kanske lyckas.

:D funkar det. måste nog prova ;D

öbo

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 18:35 »

Tack för ditt svar.. frågor;
den måste allstå vara så djup som  1 meter??

Hur kallt har du i mitten på februari

hur varmt är det i bänken när du sår

:D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 23:07 »
Måste det vara just hästgödsel eller går det lika bra med får-, get-, kanin- och hönsskit med halm?

Jag vet faktiskt inte. Har läst om varmbänkar på flera ställen men, det är bara hästgödsel som nämns. Vet inte om det blir varmare/bränner bättre?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gardenergirl

« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 23:14 »
Ett tips är att lägga på jorden direkt då får man "ångad" jord som blir i stort sett ogräsfri. Svar på varför hästgödsel är att den har en perfekt kväve balans som gör att den håller värmeprocessen igång längre än alla andra.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 02 feb-09 kl 09:34 »
Ett tips är att lägga på jorden direkt då får man "ångad" jord som blir i stort sett ogräsfri. Svar på varför hästgödsel är att den har en perfekt kväve balans som gör att den håller värmeprocessen igång längre än alla andra.

Tack :)  Detta har jag undrat över i flera år!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

signe

« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 13:01 »
Då jag inte har häst så använder jag får/ko/höns-blandning och det går mycket bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Taxmamman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser