Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skatta för köttet?  (läst 6030 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: skatta för köttet?
« Svar #40 skrivet: 21 aug-09 kl 12:05 »
nä, kan vara att jag blandar ihop det också med som det står att man får dra av från kommande överskott. hur som helst är det ju så att en hobby inte är tänkt att gå med vinst - en hobby är något man främst håller på med för att det är roligt. säljer man något ur sin hobbyverksamhet måste man ta upp det hur som helst och då kan den varianten vara mindre krånglig än att börja med enskild firma på en gång. har man tänkt vara vinstdrivande så är ju en inregistrering av ett företag mer logiskt naturligtvis. ska man bara hålla på med något för att det är kul, så är en inregistrering av en firma onödigt krångligt i mina ögon. sedan kan man ju köra något som hobby under ett år eller två (förutsatt att man håller sig inom ramen för hobby) för att prova på om man verkligen skulle vilja hålla på med en sak i lite större skala utan att hålla på med alla papper för att sedan komma på att det kanske inte var nån roligt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

dfee

« Svar #41 skrivet: 21 aug-09 kl 12:14 »
nä, kan vara att jag blandar ihop det också med som det står att man får dra av från kommande överskott. hur som helst är det ju så att en hobby inte är tänkt att gå med vinst - en hobby är något man främst håller på med för att det är roligt. säljer man något ur sin hobbyverksamhet måste man ta upp det hur som helst och då kan den varianten vara mindre krånglig än att börja med enskild firma på en gång. har man tänkt vara vinstdrivande så är ju en inregistrering av ett företag mer logiskt naturligtvis. ska man bara hålla på med något för att det är kul, så är en inregistrering av en firma onödigt krångligt i mina ögon. sedan kan man ju köra något som hobby under ett år eller två (förutsatt att man håller sig inom ramen för hobby) för att prova på om man verkligen skulle vilja hålla på med en sak i lite större skala utan att hålla på med alla papper för att sedan komma på att det kanske inte var nån roligt.
Ok, då känns det som om jag åtminstone greppat det något sånär.
Jag ser avdragsmöjligheten på förvärvsinkomst som en möjlighet att lätta lite på den ekonomiska belastningen av alla inköp som man kan tänkas komma i samband med en uppstart om man inte sedan tidigare har det mest.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #42 skrivet: 21 aug-09 kl 12:36 »
jo, startar du ett företag får du ju dra av de kostnader du har för företaget upp till ett halvår innan uppstart. men som sagt, det beror alltid på nivån man tänker bedriva sin verksamhet på. det är ju inte så lätt som bara fylla i en blankett, det är ju faktiskt lite mer krångligt än så med att ha företag, men det kanske du vet. man får väga det hela mot hur stora kostnader man kan tänkas ha.

ska man föda upp lite kaniner, för att ställa ut dem, kela lite, sälja en och annan unge samt kanske få lite tillskott i den egna frysen kan det ju vara överkurs med att regga in en f-skattsedel bara för att få dra av för foder, burar, vet och strö. ska man däremot föda upp kaniner i större skala för att producera kött och skinn och måste då investera i diverse slaktutrustning och godkänd lokal skulle jag inte ens fundera på hobby i början.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 aug-09 kl 19:18 »
FÖrlust får dras av de första fem åren, mot annan inkomst. var det står minns jag inte.. Men det gör jag varje år. Blev granskad första året av skatteverket och de hade inga invändningar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #44 skrivet: 21 aug-09 kl 20:01 »
menar du enskild firma eller hobby?

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 21 aug-09 kl 23:05 »
Hobbyförluster får du inte dra av mot inkomster från tjänst. De får bara kvittas mot framtida inkomster från samma hobby.

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 22 aug-09 kl 12:12 »
jag menade enskild firma, inte hobby.

dfee

« Svar #47 skrivet: 01 sep-09 kl 07:49 »
Börja som hobbyregistrering (+ momsreg).
Hur är det egentligen med momsreg. vid hobbyverksamhet? Som jag uppfattat det är det undantagsfall som får det, har jag fel?

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser