Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skatta för köttet?  (läst 6060 gånger)

ekoStina

skatta för köttet?
« skrivet: 14 jan-09 kl 13:59 »
hur gör ni som har köttkaniner? skattar ni som har en någorlunda stor besättning om ca 40 avelsdjur? blir väl inte så mycket kvar av pengarna då... jag tänker om man säljer till slakteri så kan man ju kanske bli granskad sen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: skatta för köttet?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 14:14 »
kolla reglerna för hobbyverksamhet hos skatteverket. har du en annan inkomst som är din huvudsakliga, så har du rätt att skattefritt tjäna ett visst belopp på hobby varje år (50 000 kr ?). du har då även rätt att dra av för dina kostnader och det är ju nettot som utgör den ovan nämnda summan. ta upp för försäljningen och låt det gå plus/minus 0 på pappret eller något plus, lite minus. variera varje år, men kolla upp reglerna noga! det finns en broschyr om det på skatteverkets hemsida.

kan du få in det under hobby så är det bättre att ta upp för det. skatteverket bryr sig då inte om att rota i det. låter du bli, så blir det äkligt dyrt om de kommer på dig. du beskattas då inte bara skönsmässigt som en enskild företagare (skatteverket höftar till och tar då oftast i i överkant) utan det blir även ett skattetillägg på 40% som straff. det är även du som har bevisbördan att skatteverkets beräkningar inte stämmer (omvänd bevisbörda). de behöver inte motivera sina uppskattningar. det är det inte värt, då har det verkligen inte lönat sig.
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 14:19 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ekoStina

« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 14:47 »
okej
hur menar du här
Citera
ta upp för försäljningen

ekoStina

« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 14:50 »
hur gör man då förresten för att få så höga kostnader på pappret att det inte lönar sig så att man slipper skatta, men ändå att det lönar sig i verkligheten som sidoinkomst?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 15:05 »
okej
hur menar du här

jag menar att du ska deklarera för kaninuppfödningen, dvs försäljningen av levande kaniner och köttet.

hur gör man då förresten för att få så höga kostnader på pappret att det inte lönar sig så att man slipper skatta, men ändå att det lönar sig i verkligheten som sidoinkomst?

alltså. du måste ju ha en bokföring, även om du håller på med hobby. det räcker med en s.k. enkel bokföring, skatteverket har exempel på det i broschyren. den är, som namnet säger, ganska enkel. du sparar alla kvitton för foder, veterinär, burbygge, etc. när det gäller företag får man dra av alla kostnader man har haft upp till ett halvår innan man registrerar en f-skattsedel. hur det är med hobby vet jag inte, det får du fråga om. det är viktigast att du tar upp allt som kommer in på eventuella konton. men skicka gärna ett pm till mig, om du har fler frågor. jag vill inte skriva för mycket såhär offentligt om du vill frisera verksamheten. skatta slipper du om du deklarerar en nettoinkomst från hobby under beloppsgränsen (jag är inte säker som sagt, men tror att det är 50 000 kr)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 15:27 »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ekoStina

« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 15:54 »
TACK poze!!

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 16:14 »
jag läste broschyren men det stod inget om man har flera hobbys. om jag tjänar 30.000 på två olika hobbys var och det sammanlagt blir 60.000, måste jag skatta då eller räknas de var för sig? alltså så att jag får tjäna 50.000 på varje hobby utan att behöba skatta? det är ju troligtvis inte så, men man kan ju alltid hoppas... :D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 16:18 »
nej, det gäller tyvärr sammanlagt.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-09 kl 16:23 »
 Nä skit i det man skattar aldeles förmycket som det är.

Ett bra knep är att du ringer skatteverket och frågar,svaret blir oftast att dom skall höra av sig,för det är inte dennes bord.Men var mycket noga med att få namnet på vederbörande samt tid och datum.Skulle det bli något så kan du hänvisa till telefonsamtalet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 14:12 »
hänvisa kan du så mycket du vill, det skiter de i. har du inte ett inspelat telefonsamtal där det tydligt framgår att handläggaren säger "nä, skit i att skatta", så kan de sköna så mycket de vill.

Gösta

« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 19:20 »
Här är några skribenter riktigt illa ute. Att uppmana skriftligt till skattefusk är ett mycket allvarligt brott!
Har du uppfödning, ha en korrekt bokföring och ett momskonto.
Tänk på att under uppbyggnad kostar ju verksamheten en hel del samtidigt som inkomsterna är relativt blygsamma.
Vidare att allt du köper in är som regel 25% moms på. Däremot är allt kött du säljer 12% moms.
Mellanskillnaden på ingående och utgående moms får du tillbaka om du har en korrekt bokföring! Ev. underskott som det alltid blir vid uppstart, kan du spara och kvitta senare mot kommande överskott. Går att spara i 5 år tror jag det var på hobby.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 12:50 »
Ytterligare en anledning till att bokföra är för att se sina verkliga kostnader för köttet! Då kanske inte folk skänker bort kaninkött till höger och vänster :o

Ta upp; Allt foder du köper in, byggmaterial till burarna, avelsdjur, strö, alla vattenkoppar / flaskor du köper in, transporter du gör för att hämta avelsdjur eller köper foder och dylikt... El kan du också ta upp.. Kör du till slakteri behöver du dessutom transportburar och ytterligare resor.

När det väl kommer till kritan blir det nog ingen inkomst direkt :-X

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 14:52 »
Nä... Har man tur så går det jämnt upp... Men vilket gott kött man får! ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 27 jan-09 kl 08:53 »
Nä... Har man tur så går det jämnt upp... Men vilket gott kött man får! ;)

Värsta gourmetköttet! Och det är rätt kul att se folk reaktioner när man pratar helt öppet och naturligt om att man äter kanin ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 27 jan-09 kl 10:08 »
Värsta gourmetköttet! Och det är rätt kul att se folk reaktioner när man pratar helt öppet och naturligt om att man äter kanin ;D

Hi hi! Ja, en del ser chockade ut och andra är nyfikna... Och dom som har ätit kanin förr börjar nästan drägla...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ekoStina

« Svar #16 skrivet: 28 jan-09 kl 18:07 »
nu är jag riktigt förvirrad! efter att gösta sagt att alla hans uppfödare måste vara momsregistrerade, så ringde jag och frågade vad som gäller. de sa att man måste skatta från första kronan man tjänar, men att man måste momsregistrera sig om man tjänar mer än 30000:- (eller var det 50?).

hjälp, vad är det som gäller? de verkar ju inte själva veta...nån skulle ringa upp efter att jag blivit runtkopplad hit o dit av folk på skatteverket som inte ens kunde svenska  :o

(när jag sa att jag skulle föda och sälja slaktkaniner svarade han: åååh vad kul ska du köpa kaniner...öhhh! nej jag ska sälja sa jag. klick sa det då i luren och så blev jag kopplad... suck!)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 28 jan-09 kl 18:59 »
såhär står det i skatteverkets broschyr om hobby (http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf)

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

det förutsätter att du har kaninerna som en hobby, annars har du ju ett företag och då är det ju en helt annan sak. det ovanstående betyder följande: håller du på med något där moms är inblandad, t ex säljer kaninkött, så ska du börja redovisa moms så fort du har en omsättning på 30 000 kr, alltså har sålt kaniner och -kött för 30 000 kr. du är ju skyldig att ha en (enkel) bokföring för din hobbyverksamhet, så du märker ju när det blir dags att redovisa momsen (dvs om din försäljning råkar överstiga 30 000 kronorsgränsen) ... jaja.

ekoStina

« Svar #18 skrivet: 28 jan-09 kl 21:44 »
precis! blev lite konfunderad över göstas tråd om att man måste registrera sig...men det har jag svarat på där. så jag måste då inte registrera mig för att vara laglig så länge jag tjänar under 30.000kr. MEN då sa hon ngt intressant att om jag samtidigt har ett jobb så plussas min inkomst ihop med hobbyn och då måste jag skatta. det är en enda röra. tror inte det är nån idé att fråga idioterna på skatteverket. de verkar inte ha koll på sina egna regler. att man alltid måste be att få prata med nån chef för att få rätt svar... ::)

men sen är det ju en annan fråga om gösta tjänar mer eller mindre beroende på om jag är registrerad eller inte.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 28 jan-09 kl 22:36 »
nej, det har de inte. problemet är att så länge du inte har någon inkomst får du inte ha någon hobby heller, eftersom då anses allt vara inkomst. hobby är just en bisyssla till den inkomsten och den ska inom vissa ramar vara skattefri. bäst är att du lusläser broschyren ovan, där har någon på skatteverket som faktiskt har aning skrivit ihop allt man behöver veta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
piona, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser