Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ras för kött  (läst 4246 gånger)

ekoStina

ras för kött
« skrivet: 13 jan-09 kl 14:20 »
vilken är den mest lönsamma rasen för att föda upp köttkaniner? eller är det bättre med en blandning? men jag tänker även att djuren ska vara friska, så ibland kan det ju vara bättre med en ras som är lite mindre högproducerande för att man som småskalig producent ska slippa lägga pengar på medivciner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ras för kött
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 14:29 »
Jag har haft både högproducerande och diverse blandraser men aldrig behövt nån medicin ???

Du blandar nog ihop nöt och svin produktion med kaninproduktion. Om kaninerna drivs för hårt producerar de inte och/eller dör i förtid. Undvik för hård avel och se till att ha bra foder så har du kaniner som håller sig friska.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ekoStina

« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 19:25 »
jaha det var ju bra att man slipper medicin. jag har bara erfarenhet av större djur så jag antog bara att det fanns raser som var så sönderavlade för högsta produktion att det även var känsliga för sjukdomar. men det var ju bra.

men vilken ras växer fortast på minsta mängd mat? eller är det någon speciell ras som uppfödare och slakterierna föredrar?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 19:57 »
Gösta på Vreta kaningård föredrar New Zeeland, men jag vet inte om hans beräkningar baseras på att man har en massa honor i drift o kan köpa rabbfor på bulk?

Du får känna dig fram, man får ta saker som hur många ungar dom föder, hur dom är i temperamentet och vad man har för utrymmen i beräkningen också.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 22:17 »
New zealand har den fördelen att de har 10 spenar istället för 8 och att de ger bra slaktkroppar. Annars tycker jag personligen de växer ungefär lika fort som många andra raser.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ekoStina

« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 12:00 »
Citera
en massa honor i drift o kan köpa rabbfor på bulk?

nu fattar jag inte hur du menar...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 16:09 »
nu fattar jag inte hur du menar...

Finns en kalkyl på minimum 30 avelshonor för att gå med vinst. Den bygger alltså på att man köper pellets på bulk.
Man kan istället köpa billigare foder och slakta senare osv. Har du billigt korn eller havre så blir det antagligen större vinst för dig att använda spannmål istället för pellets. Måste du köpa havren på granngården kan du ju lika gärna köpa pellets till nästan samma kostnad.
Landsflykting i storstan...

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 16:20 »
angående mediciner så är det ju mycket snack om esbetre. jag ville ju ha en ras som är motståndskraftig. är det olika hur ofta man använder esbetre på olika raser? vad kan man göra för att undvika de sjukdomar som behandlas med esbetre?
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 16:22 av ekoStina »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 19:01 »
angående mediciner så är det ju mycket snack om esbetre. jag ville ju ha en ras som är motståndskraftig. är det olika hur ofta man använder esbetre på olika raser? vad kan man göra för att undvika de sjukdomar som behandlas med esbetre?
Esbetre är i princip en "avmaskningskur" för kaniner. ALla kaniner bär på coccidios parasiter, ibland förökar de sig utan synbar anledning och då är enda alternativet att ge dem Esbetre. Ungefär som katten får mask på sommaren.

Om du vill eliminera coccidiosen så ska du helt skita i att ge kaninerna nåt grönt,frukt osv eller släppa ut dem. Och det tycker ialla fall jag är elakt. Vi vill ha en human djurhållning inom kaninköttsbranschen så det är inget jag ställer mig bakom.

ekoStina

« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 22:00 »
nej, så vill man ju inte ha det. de små liven måste ju ha de bra även om de går mot ett dystert öde... :-\

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-09 kl 23:23 »
nej, så vill man ju inte ha det. de små liven måste ju ha de bra även om de går mot ett dystert öde... :-\

Ja, dom ska absolut ha det så bra som möjligt, och slutet ska vara snabbt och smärtfritt. Allt annat anser jag vara oaceptabelt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ekoStina

« Svar #11 skrivet: 14 jan-09 kl 23:36 »
ja, så är det.

är det nån mer som har några tips på raser för köttproduktion?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-09 kl 01:05 »
Dom som är rejäla är ju Blå Wiener, Stora Silver, Nya Zeeland, California och Fransk Vädur. Belgisk jätte är tydligen bra att korsa med dessa raser för att få snabbväxande ungar med mycket kött på.
Jag kommer att testa detta bara jag får hem BJ-hanen. Har en BW-hona och två honor som är hälften FV och hälften BJ/Rex. Sen får jag förhoppningsvis snart hem fyra SS-honor. Alla dom honorna räknar jag med att få fina köttisar av. Sen har jag även några gotlänningar och en nz-korsning. Dom är mest söta och jag är glad med vad jag får från dom...  ;)

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-09 kl 03:17 »
Är de klart med SS honorna??
eller ska du ha fyra stycken??
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-09 kl 05:44 »
Guses vad jag aidrar lessen för de
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 15 jan-09 kl 09:46 »
Esbetre är i princip en "avmaskningskur" för kaniner. ALla kaniner bär på coccidios parasiter, ibland förökar de sig utan synbar anledning och då är enda alternativet att ge dem Esbetre. Ungefär som katten får mask på sommaren.

Om du vill eliminera coccidiosen så ska du helt skita i att ge kaninerna nåt grönt,frukt osv eller släppa ut dem. Och det tycker ialla fall jag är elakt. Vi vill ha en human djurhållning inom kaninköttsbranschen så det är inget jag ställer mig bakom.

Jag har faktiskt aldrig använt esbetre och har inte sett några levercoccidios.. har jag haft tur eller? De får gräs, grenar och grönsaker. Man ska nog inte använda esbetre regelbundet utan bara vid behov. Egentligen finns det väl en lag som säger att man inte får använda medicin i förebyggande syfte, därför det är recept på avmaskningsmedel numera.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-09 kl 10:57 »
Recept på avmaskningsmedel...? Nääää... Här kan jag köpa avmaskningsmedel på apoteket utan recept.

/Sara

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 15 jan-09 kl 11:03 »
Recept på avmaskningsmedel...? Nääää... Här kan jag köpa avmaskningsmedel på apoteket utan recept.

/Sara

Är det bara på häst då det är receptbelagt? Trodde faktiskt det gällde alla djurslag utom hund och katt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 15 jan-09 kl 11:23 »
Är det bara på häst då det är receptbelagt? Trodde faktiskt det gällde alla djurslag utom hund och katt.

Avmaskningsmedel är bara receptbelagda för sk produktionsdjur dit hästar, kor, får, grisar etc räcknas. Än så länge är de fria för tex hund och katt.

ekoStina

« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 12:12 »
okej, nu har jag funderat lite på raser. är det bättre att ha en hona av jätteras för att få stora kullar/ungar och betäcka med en hane av stor ras. men då äter ju honan mycket mat istället. eller är dte bätre att ha en hona som är blaning mellan jätte och stor ras och betäcka med stor hane? för jag tänkte jag skulle blanda in lite jätteras för att få snabbväxande ungar, som kan slaktas tidigare.

MEN om man istället har hannarna av jätteraser och honrna av stora raser så går det ju åt mindre mat eftersom man har färre hannar än honor. så man kankse skulle köra den varianten istället? men jag tänker så att om honan är stor så får man fram större ungar? vill ju ändå inte ha ungar som får för stor slaktkropp, men att de ska växa fort, för tidig slakt..

hmm...

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser