Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min katt har börjat markera ÖVERALLT!HJÄLP!  (läst 10995 gånger)

Petra_Sillen

• Uppland
Min katt har börjat markera ÖVERALLT!HJÄLP!
« skrivet: 13 jan-09 kl 13:41 »
Jaa, tänker ni, men kastrera honom då...problemet är att han är kastrerad sen tre år tillbaka och har nu helt plötsligt börjat markera inne, precis överallt. På kylskåp, dörrar, väskor, sängar, ALLT!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, kan man bryta detta på nåt sätt?
Vi har två katter till och honkatten (steriliserad) har pga av detta också börjat markera lite. Vad sjutton gör man???
Frågade veterinären som undrade om vi gjort nån stor förändring inne och det har vi inte. Vi firade jul....med massa folk, kan han blivit störd? Låter iof knasigt, men man vet ju inte.

//Petra, less på kiss
Jag är en Värmlänning i Stockholm med barn, man och Fönix höns...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Min katt har börjat markera ÖVERALLT!HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 16:38 »
Ibland finns det inget bra svar, men julfirandet med en mass anya dofter och liv och rörelse kan vara ett alternativ, ibland finns det inget, tyvärr. Du får plocka fram sprayflaskan och ta honom på bar gärning, tvätta också av alla ytor han kissat på med ättika så kissdoften försvinner. Även kläder och väskor. Det har funkat med min katt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 17:35 »
släng ut han det hjälpt med min han fick va ute i ca 1 vecka efter han pissa inne och har aldrig mer gjort om det förutom i lådan.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 17:42 »
många hankatter och vissa honkatter markerar inne, även fast de är kastrerade. det är normalt. min hankatt gjorde så. gärna mot kartonger och möbler, främst såna som inte har stått där förut. bildäck, staket och murar gillade min katt också. MEN, undersök kisseriet på honom i alla fall, snarast möjligt. hankatter kissar nämligen även ståendes mot föremål och min hane som gjorde så hade fel på njurarna, sten och en infektion (sammanlagt fördelat på två tillfällen). jag var tyvärr tvungen att låta honom somna in för två veckor sedan, just på grund av njurskadan.

att katten markerar och att den är sjuk är visserligen två olika saker, men kan få uttryck i samma beteende.

be veterinären att kolla följande. blod i urin (resp. vita blodkroppar) som tyder på en infektion samt eventuella sten. blod i urin kan finnas, även om det inte syns med blotta ögat. visar sig inget på blod- och urinprovet kan ett ultraljud ge svar på eventuella njurproblem.

som du säger har din katt inte gjort så på 3 år och helt plötsligt börjat med det. markerar han trots kastrering borde han ha börjat med det efter könsmognanden redan ... egentligen. men, katter är ju lite konstiga djur också ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 22:50 »
Kan smycket väl vara turbulensen kring jul som utlöste det. Katter är extrema vanedjur och kan vara väldigt känsliga för förändring. (Erfarenheten talar... ::)) Om det inte lugnar sig av sig själv, så testa "Feliway", syntetiska kattansiktsferomoner i sprayform. Katter pinkar nämligen inte där de ansiktsmärkt. Spraya där han pissat. Feliway är visserligen skitdyrt men effektivt - och förstörda möbler, kläder, etc är inte gratis, de heller. Vad gäller att få bort pisslukten från porösa material (= få bort det så bra att katten inte känner det) finns bara ett att säga: GLÖM DET! Sorry, så är det bara.

Det har också kommit ett kaseinbaserat kosttillskott som verkar lugnande. (Man har tydligen isolerat och bearbetat vissa av de molekyler i mjölk som verkar lugnande) Heter "Zylkene" och funkar riktigt bra. Vi använde det på hunden runt nyår (med bra effekt) och har även en katt som får märkbart färre frispel efter att vi började med det.

Kastration eliminerar tyvärr inte alltid testosteronet, vilket man tror. Det kan tydligen bildas en del i framför allt binjurarna...  :-\

Lasse C

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 22:57 »
jag vill inte vara negativ, men han har ju varit med om julen förut, så det är en förklaring som jag inte fullt ut köper. katten är ju trots allt 3 år ... men jag kan ju ha fel också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 17:25 »
Jag håller med LillaSophie. Jag tror att han antingen har urinvägsinfektion eller njurproblem, annars har det varit en förändring som ni inte själva tänkt på.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare
gotthard, Adels, Galaxie, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser