Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rök igen... :-)  (läst 2917 gånger)

ingvar2

• Gäst
Rök igen... :-)
« skrivet: 13 jan-09 kl 09:57 »
Hittade denna på blocket;

http://www.blocket.se/vi/17140614.htm?ca=17_s

Nån som provat en sådan, eller liknande? Funderar på om det är en bluff, eftersom dom ju brukar kosta åtminstone 3-4000.  Den är ju inte så stor, men som nybörjargrej för att lära sig så kanske....För det priset bygger man ju inte mycket precis....

Lars Pers Maria

• -
SV: Rök igen... :-)
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 22:29 »
Verkar otroligt! Tittade på företagets hemsida och priset verkar stämma. Någon som vågar prova?

Vad ska man tänka på om man ska köpa/bygga en rök när det gäller val av material?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 22:38 »
Denna verkar väldigt likt flera jag såg i Texas, när jag gick på Chili o BBQ fester...

Det är en "vattenrök". Går ej att kallröka i, värmen kommer direkt under köttet. En kombination av rök och vattenånga driver på rökningen. Jag har inte använt en själv, bara sett dom användas av andra.

Jodå, bilden verkar stämma bra med denna:

http://www.barbecuen.com/water.htm

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 23:10 »
Ja, en sån verkar det ju vara, även om det inte står ett ord om vattenångan i annonsen, i princip blir ju köttet då ångkokt med röktillsats :) Nja, det verkar lite skumt, kul var ju förstås att man kunde tillsätta t.ex vin i vattnet för att få en ny nivå på smaken.. Så nån riktigt äkta rök-feeling blir det nog inte, men ett komplement skulle det nog kunna vara..
Hur tyckte du att det smakade ? Fritjoff...

Fritjoff

« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 23:20 »
Ja, en sån verkar det ju vara, även om det inte står ett ord om vattenångan i annonsen, i princip blir ju köttet då ångkokt med röktillsats :) Nja, det verkar lite skumt, kul var ju förstås att man kunde tillsätta t.ex vin i vattnet för att få en ny nivå på smaken.. Så nån riktigt äkta rök-feeling blir det nog inte, men ett komplement skulle det nog kunna vara..
Hur tyckte du att det smakade ? Fritjoff...

Jorå, det var hur gott som helst. Bra röksmak, hickory. Men Texas Barbecue är ju lite annorlunda än svenskt enrisrökt skinka om man säger så. Kallrökningen existerar inte alls inom Barbecue utan det är allt varmrökt.

Den största skillnaden är väl att man oftast penslar på en glaze varje timme eller så när man röker, för att tillsätta smak och för att hålla det saftigt. Riktigt saftigt.. Mina egna experiment visade att vanlig äppeljuice eller öl blandad med äppeljuice funkade bäst. Sen la jag på en glaze dom sista 20 minuterna, och la den på en het grill den sista 10 sekunderna för att få den lite "knaper" brun.

Fan nu blev jag hungrig.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 21:37 »
Såhär svarade företaget på mina frågor:

Har ni provat er rök? Priset verkar alldeles för bra för att vara sant.
> Hur tjockt är godset och vad kan man hänga in, en fårfiol eller? Är det
> ett galler överst eftersom man kan använda den som grill?
> som sagt - är det någon som begriper sig på rökning som provat?

svar:
Ingen här har använt den, de försvinner snabbare än att vi hinner ta en själva.
En kund i Västervik som äger ett rökeri har köpt en och tycker den är kanon till mindre saker, alltså för hemmabruk etc.

Med vänlig hälsning

Rickard Lundberg
www.racerback.se
Tel 0454-75 36 40
Mobil 070 - 71 555 71
rickard@racerback.se

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser