Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surkål-ska det lukta så  (läst 11207 gånger)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Surkål-ska det lukta så
« skrivet: 12 okt-05 kl 06:59 »
Jag gjorde några burkar surkål för ca fyra dagar sedan. Hade dem uppe i ett skåp (22grader) i tre dagar, därefter nere i källaren (15 grader). För tre dagar sedan började det lukta först uppe i köket och nu luktar det nere i källaren. Prutt eller rutten kål, ja det luktar illa :P. Min man ville slänga hela rasket men jag vill inte slänga min egenodlade kål i första taget så jag tänkte fråga här. Ska det lukta så när man gör surkål?? Eller har jag gjort fel?
mvh/ Nybörjaren
kan själv

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #1 skrivet: 12 okt-05 kl 07:36 »
Nej släng det inte, det kan lukta rätt kraftigt i början. Det försvinner när du ställer kålen kallt sedan.

Vänliga hälsningar
Petter

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #2 skrivet: 12 okt-05 kl 08:32 »
Nej nej nej, inte slänga. På med klädnypan och lukta sen på kålen om några veckor/månader. Luktar det ruttet då, så släng det. Luktar det surkål, så ät opp det.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #3 skrivet: 12 okt-05 kl 12:52 »
Puh! Tack!
Ska erkänna att jag aldrig ens ätit surkål, så jag vet inte hur det smakar. Men jag vet nog garanterat om det skulle vara dåligt. Den där lukten...så skulle min man lukta om han åt kålen rå, ha ha. Eller inte så roligt för mig :P. Men hans mage kommer förmodligen att tåla surkålen bättre.
Det är enda nackdelen med alla grönsaker vi äter, gasutsläppen från maken.
kan själv

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #4 skrivet: 12 okt-05 kl 12:57 »
Men vet du vad?  :) Man blir inte gasig av surkål. Det är ju hela grejen, att dom ämnena redan är spjälkade av mjölksyran.

Nybyggare

  • Inlägg: 73
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #5 skrivet: 25 okt-05 kl 11:55 »
Angående surkål..är det nu dags att börja inför julen Köp vitkål max 2.50kg. Helst ett stort huvud
Strimmla varva med kummin och grovsalt ner i en hink. Andvänd ett brännbollsträ (obs inte tjejvarianten) eller ett bordsben. Stöt blandningen ganska hårt strimla varva stöt. strimla varva stöt strimla varva stöt osv...Ställ hinken i rumstemperatur lägg en middagstallrik över vitkålen under tryck  under ca 4-5 dgr. Placera sedan vitkålen utomhus (håller hur länge som helst). OBS!
Blanda inte i massa annat trams som filmjölk o d.y.l.
Julafton: långpanna, surkål, fläsksvål 1 tim 200gr. Supergått till julskinkan. Även för den som aldrig gillat surkål tidigare.

L :'(



OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #6 skrivet: 25 okt-05 kl 12:29 »
Du kan också ha lite ättiksprit blandet med kokande vatten i det hela.
/oliver

Nybyggare

  • Inlägg: 73
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #7 skrivet: 25 okt-05 kl 12:36 »
---som jag just skrev i receptet inte massa annat trams som filmjölk o d.y.l. ättikssprit och kokande vatten ingår i glosan dylikt..

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #8 skrivet: 25 okt-05 kl 12:57 »
har bara provat göra surkål en gång,då hedde jag i vassla för i receptet stod det så,varför sk man inte göra det???

Nybyggare

  • Inlägg: 73
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #9 skrivet: 25 okt-05 kl 13:01 »
vitkål har en naturlig syra...det här är en Estnisk variant där har man lyckats över hundra år. Bara vi svenskar som ska blanda i massa konstigheter...vårt bröd t.e.x bedrövligt.....socker i allt...

Nybyggare

  • Inlägg: 73
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #10 skrivet: 25 okt-05 kl 13:03 »
och den svenska sillinläggningen ska vi inte tala om...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #11 skrivet: 25 okt-05 kl 15:52 »
Mullvaden, man "kan" ha vassle enligt vissa recept. men Mullvaden har rätt i att surkål blir bättre utan. Speciellt vitkål kommer igång bra utan sådan hjälp. Spar man sen surkålsspad som starthjälp så kan man använda den istället när man ska syra andra grönsaker som har svårare att komma igång.

Och så blir ens veganska vänner glada.

Men att koka surkål? Om man vill ha gott till jul eller lamm så visst. Men den är nyttigast som den är.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Surkål-ska det lukta så
« Svar #12 skrivet: 28 okt-05 kl 13:34 »
Tja Nybyggarn!!
Jag gjorde någon liknande variant som ditt recept. Vitkål, kryddor och salt och så stampa. Jag ska ställa in burkarna i kylskåpet nu, det har stått i källaren i två veckor där det är lite svalare. Om ytterligare tre veckor ska jag provsmaka. Första gången jag äter surkål!! Tack för alla tips! :)
kan själv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
Jan Michael Hedlund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser