Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosvin  (läst 35201 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Maskrosvin
« skrivet: 12 jan-09 kl 03:55 »
Ja, jag vet. ämnet har varit uppe en gång redan, men länken till själva receptet i tråden fungerar inte  :( så, killen vill ha maskorosvin. hur gör jag?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Maskrosvin
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 08:36 »
Jag har ett gammalt recept från min moster i Västervik.

4 l vatten
3 l maskroser (endast det gula)

Koka vattnet och slå över maskrosorna. Låt dra ett dygn. Sila och krama ur.

Tillsätt 1,7 kg socker och 3 skivade citroner i vätskan.
Rör om.
Låt stå i 4 veckor i en hink med gladpack över.

Hoppas det blir bra.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 12:06 »
tackar.  ;D ska prova nu till sommarn, får se vad killen tycker
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-09 kl 13:01 »
Ett recept på maskrosvin ur farsans samling.

3 kg socker
3 kg maskrosblommor, det gula bara
10 liter vatten
Jäst och jästnäring

6 liter vattnen kokas upp och slås över blommorna som får stå max ett dygn. Sila av och fyll i jäsflaska. Koka upp sockerlag på 2 liter vatten och 1 kg socker och skumma!
Då sockerlagen svalnat tillsätts den i jäskärlet tillsammans med jäst och näring.
Efter ytterligare några dagar gör man sockerlag på återstoden av sockret och 2 liter vatten, skumma, låt svalna och häll i.
Låt stå (gärna i rumstemperatur) till dess att det slutar bubbla i jäsröret( tar några månader), tappa om för att bli av med bottensatsen. Häll tillbaka i jäskärlet för ytterligare ev efterjäsning och sedementering.
Sen kan man tappa på flaskor!

Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #4 skrivet: 12 jan-09 kl 13:02 »
 ;D

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-09 kl 13:20 »
Flera recept på maskrosvin
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 13:21 »
f'låt om det är en dum fråga, men jag är ny med det här med vin och sånt. (göra själv alltså  :-[ ) men, vad menar du med skumma? det ska koka tills det blir skum längst upp?

Flera recept på maskrosvin

tackar, ska kolla.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 21:23 »
Nästan, koka upp till dess att sockret löst sig, ibland bildas skum på ytan, detta kan man ta bort!
Jag har funderat på varför, vad som bildas men kan inte komma på vad det är.
Kanske är det så att det inte behövs nu för tiden, sockret bildar så lite skum. Sannolikt är sockret renare nu än för 40 år sedan, då gubben skrev ned receptet.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 22:25 »
ok, då förstår jag. men sockret ska alltså inte lösa upp sig helt?

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 23:02 »
Jo låt sockret lösa sig!!!!
Vad jag menade med nästan var:
men, vad menar du med skumma? det ska koka tills det blir skum längst upp?
Koka så eventuella bakterier och oönskade jästsvampar dör, och så att sockret löser sig...
Sockret löses upp av sig själv med, men det tar längre tid.

Håll god hygien, tvätta gärna jäskärl basiskt med tex natriumhydroxid, så minskar risken för vildjäsning.
Tålamod är också en god ingrediens! ;D
I en hemmabryggarbok kan man få bra instruktioner på hur man skall gå tillväga.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 00:59 »
ok, men var får man tag i natriumhydroxid? kan man använda något annat?

Lucidor

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 03:54 »
Citat från: Wikipedia
Natriumhydroxid har många namn såsom kaustiksoda, kaustisk soda, kaustiskt natron, natron (Som dock oftare används om natriumbikarbonat), natronhydrat, natriumhydrat, mineraliskt kali, alkali minerali eller etsnatron.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 08:46 »
Natriumhydroxid säljs ofta som propplösare!
Kaliumhydroxid går nog lika bra.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 13 jan-09 kl 11:56 »
kaustiskt soda? det där superfrätande jag häller ner i avlopp?! ok ... men hur mycket måste jag skölja efteråt för att inte dö av mitt vin?

Lucidor

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 13 jan-09 kl 12:00 »
Ättikssprit borde neutralisera sodan. Det var vad jag använde när jag behandlade trä med kaustiksoda i alla fall.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 15:30 »
Jag skulle hellre rekommendera att skölja rikligt med kallvatten! Ett par tre gånger.

Innehållet är inga konstigheter, två vanliga joner som dock i hög koncentration är ohälsosamma.
Natrium (och kalium) finns naturligt i kroppen och överallt annars. Hydroxiden (OH som kemisk förkortning) är det basiska, som i värsta fall bara minskar ditt magsår! ;D
(Jo, men skölja måste man göra oavsett magstatus.)

Det är dock inget som rekommenderas i medicinskt syfte då det är en jättestark bas.
(Vill man neutralisera magsyra kan man äta bakpulver istället. )
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 13 jan-09 kl 17:45 »
ok, jo det där känns ju bekannt sedan kemiundervisningen ... det lilla man minns i alla fall  :-[

jag får prova med det och kommer säkert att höra av mig panikslagen och nära att misslyckas när det finns maskros där ute  ;D

Nean

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 jan-09 kl 20:50 »
Har aldrig hört talas om maskrosvin, det här låter dock definitivt som någonting jag också måste prova när det blir lite varmare ute :D Har aldrig gjort vin själv, får läsa på.. Hoppas utrustningen får plats i lägenheten  :P

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 13 jan-09 kl 22:37 »
ja. jag hade inte heller gjort det men killen och jag höll på att fundera vad jag skulle kunna laga av frukt, bär, etc till våren/sommarn, eftersom killen tycker att jag är duktig på allt som rör köket  :-[ så jag snubblade över en tråd med maskrossirap och frågade vad han tyckte och det och då slog det honom att det är svingott med maskrosvin. han hade visst druckit det då han var yngre och om man får tro på andra här som har skrivit om maskrosvin, så bör det vara varningstexter på flaskorna eftersom det tydligen är beroendeframkallande  ;)

men då du tar upp det där med redskapen. jag har aldrig gjort något sånt som sagt. en liten checklista vad jag bör införskaffa skulle vara snällt.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 13 jan-09 kl 23:17 »
Ibland finns hela paket hos vinsats-essens-aktivt kol försäljarna.

Vad som behövs är:
Dunk/spann som rymmer den volym du tänkt att göra + några liter. (Ifall det skummar till en början)
Hävert, finns fina att köpa, vill man inte så fungerar det lika bra med en riktigt ren slang.
Jäsrör, som hindrar syre att komma in till vinet. (N-format, med vattenlås.)
Det är också bra att ha ytterligare ett stort kärl som behövs då du tappar om vinet.
En sil!

För bilder:http://www.vinland.se/Produkter/Tillbehor/Jasutrustning.htm

Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare
Power4you, beekeepern, Maycandra, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser