Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmbalshus  (läst 12463 gånger)

Off-Grid

Halmbalshus
« skrivet: 11 jan-09 kl 11:29 »
Jag har fastnad för två mycket intressanta koncept, nämligen halmbalshuset, som ju har enormt god isolering och går att bygga till stor del själv/av okvalificerad arbetskraft, och konceptet klimatskal, alltså att bygga i ett växthus och på så sätt minska uppvärmningsbehovet och dessutom få medelhavsklimat vid huset. Givetvis har man platt tak på huset så att det kan användas som takterass/odling i krukor.

Men frågan är ju om halmbalarna klarar av den höga luftfuktigheten i ett växthus? Är det någon här som är insatt i halmbalsbygge, eller som har någon idé?

En källa sade att fuktighetsprocenten skulle hållas under 20%, annars börjar de brytas ned. Kan man klara det i ett växthus med 30-70% luftfuktighet, eller kommer fukten vandra genom putsen och fördärva halmen? Är mitt drömhus en omöjlighet? Det här med byggnadsteknik är alltså inte alls min starkaste sida.

Lucidor

• Västmanland
SV: Halmbalshus
« Svar #1 skrivet: 11 jan-09 kl 11:37 »
Jag är själv rätt ny på de här koncepten, men den kombinationen känns inte särskilt lyckad tycker jag.

För det första har inte halm en enormt bra isoleringsförmåga. Den isolerar, men en av poängerna är att den också släpper igenom luft och ånga vilket ska ge ett stabilt inomhusklimat. Därför är idén med växthus runt om huset ganska onödig på ett sånt hus. För det tredje så vill man ha lutande tak på halmbalshus, som leder bort vatten. Det kommer ju i och för sig inte regna på det om du har ett växthus runt omkring. :)

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 11 jan-09 kl 12:00 »
Om luftfuktigheten bör vara under 20% så får man se till att det blir det. Alltså inte använda växthuset på samma sätt som ett vanligt växthus. Det är inte glashuset som gör att det blir fuktigt, snarare tvärtom då luft som värms upp får en lägre relativ luftfuktighet.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Off-Grid

« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 13:31 »
Jag är själv rätt ny på de här koncepten, men den kombinationen känns inte särskilt lyckad tycker jag.

För det första har inte halm en enormt bra isoleringsförmåga. Den isolerar, men en av poängerna är att den också släpper igenom luft och ånga vilket ska ge ett stabilt inomhusklimat. Därför är idén med växthus runt om huset ganska onödig på ett sånt hus. För det tredje så vill man ha lutande tak på halmbalshus, som leder bort vatten. Det kommer ju i och för sig inte regna på det om du har ett växthus runt omkring. :)

Nej, jag är rädd för att det inte skall vara något vidare smart.

Enormt var väl kanske att ta i, men man får ju iaf en mycket god isolering, exakt R-värde minns jag inte. Tydligen är det ju direkt väta som är halmbalarnas största fiende, och det sluttande taket och stora överhänget behövs ju inte om regnet inte kommer åt huset, som du påpekar. Alltså kan man slippa krångliga takstolar och takbeläggning och där spara en hacka till. Jag är snål, men jag vill kunna äga mitt hus i så stor utsträckning jag bara kan.
Idéerna med klimatskalet är, utan inbördes ordning att dels få ha ett växthus, dels ge ett trevligt klimat (man kan använda takterassen från tidigt på våren till sent på hösten samt för energiförbrukningens skull.
Anledningen till att jag vill ha just ett halmbalshus är främst av ekonomiska skäl. Nu vet jag inte om det är lätt att få bygglov för uppförande av självbärande (Nebraskametoden) halmbalsväggar, men med ett sådant kan man komma undan rejält billigt om man sliter själv och har händiga vänner (vilket jag råkar ha.  :)) Att halmen dessutom är ett energisnålt och miljövänligt material att få fram är ju också en stor bidragande faktor.

Jag vill verkligen ha båda!  :-\

Off-Grid

« Svar #4 skrivet: 11 jan-09 kl 13:45 »
Om luftfuktigheten bör vara under 20% så får man se till att det blir det. Alltså inte använda växthuset på samma sätt som ett vanligt växthus. Det är inte glashuset som gör att det blir fuktigt, snarare tvärtom då luft som värms upp får en lägre relativ luftfuktighet.

Det var alltså fuktighetsinnehållet i själva balarna som skulle hållas under 20%. Frågan är om det går att göra i ett växthus, men man bygger halmbalshus utanför Växjö, som inte direkt är känt för sitt torra klimat, och i Danmark, så hög luftfuktighet borde egentligen inte vara ett problem, tycker jag, det är ju regnet man skall hålla borta. Men jag vet ju inte. Känns trist att drömma och planera om kombinationen är en omöjlighet dock.

Bo

« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 13:55 »
God isoleringsförmåga har ju halm i relation till priset. - Inte annars jämförbart med frigolit väl.

Men bygg ett hus med enkla brädväggar och stapla halmbalarna runtom som isolering. Använd dem sedan till jordtäckning om de börjar angripas. Jag använder själv mögligt hö som jag först dränkt i vatten till täckmaterial i ett växthus jag bor i.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 13:57 »
Ett så stort glashus är nog inte särskilt billigt tyvärr. Man bör nog ha rätt tjockt glas så att det inte blåser sönder, vilket leder till en del vikt, så stommen måste vara riktigt stadig. Nästan så att man borde anlita arkitekt att räkna på det och hantverkare för att montera.

Off-Grid

« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 14:12 »
Ett så stort glashus är nog inte särskilt billigt tyvärr. Man bör nog ha rätt tjockt glas så att det inte blåser sönder, vilket leder till en del vikt, så stommen måste vara riktigt stadig. Nästan så att man borde anlita arkitekt att räkna på det och hantverkare för att montera.

Just glashuset räknar jag med vara en mycket stor del av kostnaden. Vet inte än vad kostnaden blir per kvadratmeter, men jag har inte kommit så långt i min planering än heller, just nu klurar jag på om det över huvud taget är möjligt. Kostnader och konstruktion blir senare kapitel.

Off-Grid

« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 14:14 »
God isoleringsförmåga har ju halm i relation till priset. - Inte annars jämförbart med frigolit väl.

Men bygg ett hus med enkla brädväggar och stapla halmbalarna runtom som isolering. Använd dem sedan till jordtäckning om de börjar angripas. Jag använder själv mögligt hö som jag först dränkt i vatten till täckmaterial i ett växthus jag bor i.

Nej frigolit har bättre isolering än halmbalar. U-värdet 0,13W/kvm har halmbalar på ca 45cm tjocklek. Ett rätt bra värde om jag inte är helt ute och cyklar.

Du bor i ett växthus? Berätta!

Lucidor

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 14:31 »
U-värdet 0,13W/kvm har halmbalar på ca 45cm tjocklek. Ett rätt bra värde om jag inte är helt ute och cyklar.

En tredjedel av mineralull med motsvarande tjocklek. Ska man bygga passivhus av halm blir väggarna 1,5 meter tjocka. :)

Detta enligt http://www.passivhuscentrum.se/fragorochsvar.html

Men isoleringsförmåga är ju inte allt man ska ta med i beräkningarna.

Off-Grid

« Svar #10 skrivet: 11 jan-09 kl 15:10 »
En tredjedel av mineralull med motsvarande tjocklek. Ska man bygga passivhus av halm blir väggarna 1,5 meter tjocka. :)

Detta enligt http://www.passivhuscentrum.se/fragorochsvar.html

Men isoleringsförmåga är ju inte allt man ska ta med i beräkningarna.

Hehe, passivhus är det inte tal om. Blir rena bunkern med halm. =)

Främsta anledningen till att jag vill bygga med halm är ju att jag kan göra väldigt mycket själv, och till ett lågt pris.

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 jan-09 kl 15:23 »

en av de nyare tillverkarna av passivhus med ett nytt/eget material

http://www.combex.se/

Lucidor

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-09 kl 18:02 »
Det verkar ju smidigt. Jag undrar vad combex innehåller egentligen.. enda man får fram på sidan är att det till 100% består av icke-organiska material.

Hur som helst har jag en känsla av att det blir svårt att övertala off-Grid att använda det. :)

Off-Grid

« Svar #13 skrivet: 11 jan-09 kl 19:23 »
Det verkar ju smidigt. Jag undrar vad combex innehåller egentligen.. enda man får fram på sidan är att det till 100% består av icke-organiska material.

Hur som helst har jag en känsla av att det blir svårt att övertala off-Grid att använda det. :)

Tja, det verkar i och för sig ruskigt enkelt, vad var det? "Två pers sätter upp ytterväggar på en arbetsdag på ett hus på 120kvm" Fritt ur minnet. Är det billigare än halm, vilket jag starkt betvivlar, skulle jag överväga saken, men jag vill inte ha ett riktigt passivhus, jag VILL elda för att hålla värmen, bara inte onödigt mycket. =)
Dessutom är jag rädd att de där prylarna är måttligt energisnåla i tillverkningen. Jag vill ju ha ett stort as till växthus runt huset, då vill jag hålla det så energisnålt i material som det bara går för att kompensera.

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 jan-09 kl 11:56 »
Hittade dethär växthuset på http://www.tradgardsteknik.se

Citera
Begagnat Växthus - Venlo
1.305 m²

Fullt genomgånget växthus.
Ny skjutdörr B2650xH2800mm, nya lister och montagedetaljer samt betongsockelelemet och plintar

Fackverk: 4 × 6,40 m
Ståndsida: 3 m från plint
Sektion: 17st 3m = 51m
Ventilation: ventluckors storlek 2×825×730mm inkl ventialationsmotor.
Storlek yta: 1.305 m²
Glas i tak: 4 x 730 × 1650 mm
Belastningsberäkning: 25kg snö/m2 samt 7kg hängande/m2.

Pris: 259.000:- fritt levererat 10mil från vårt lager

Det var det minsta begagnade växthuset de hadde  ;D, finns upp till 10 000m2 men det är väl och ta i ::).
I vilket fall så får inte jag plats med det på min tomt.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Stellaniskogen

• https://www.instagram.com/stellanovich/
    • Skåne
    • Insta
« Svar #15 skrivet: 20 jan-09 kl 23:59 »
Det är ju inte speciellt fuktigt i ett växthus om man inte vattnar hela tiden, snarare tvärtom, det är ju därför man vattnar 3 ggr om dagen..  du kan ju alltid kolla med
http://www.ecorelief.se/Default.aspx

dogysprite

« Svar #16 skrivet: 04 feb-09 kl 12:56 »
hej jag tycker de låter som en härlig ide. vart é de som du tänkt bygga detta hus. sj bor jag precis utanför helsingborg å jag ska bygga ett hus av halmbalar. min arkitekt kommer snart till mej så att vi kan gå igenom allt.

hade varit kul å höra mer om ditt projekt.

Mvh Andreas Rödseth tel: 0768125751

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #17 skrivet: 11 feb-09 kl 10:33 »
Frågan är om du tål luftfuktigheten. Vissa ekohus med ihopbyggt växthus får problem med mikrober. Klimatskal är en bra idé i vårt extrema klimat men låt de superisolerande väggarna vara klimatskal. Superisolering+intelligent planlösning+3-glas är allt som behövs. Såvida du har ett generöst bygglov kan du lägga balarna på tvären på norrsidan. Inga fönster där. Innanför har du förråd o dyl=ouppvärmd klimatzon. I bodelen av huset har du stora fönster åt söder som tar in vintersol och lagrar värmen i lergolven

(jojje)

« Svar #18 skrivet: 10 mar-09 kl 13:38 »
Som redan sagt behöver luftfuktigheten inte alls bli ett problem. Beroende på hur bra väggarna putsas är det inte heller stora luftrörelser i väggarna, utan fuktrörelser. Det är ju därför man putsar, putsen jobbar ju med att jämna ut fukt.

Vad gäller u-värden behövs inga 1,5 meter. Jag vet inte var passivhusC fick sina siffror ifrån men för liggande balar behövs mellan 0,6-0,8m halmbal plus ytskikt (oftast puts). För stående balar behövs mindre, men där kan du få det svårare att ha bärande balar. Men eftersom du inte kommer ha ett yttertak kommer vikten på balarna bli mindre.

Jag tror absolut att detta är ett möjligt och intressant projekt. Fortsätt skriv!

bluealabama

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-09 kl 14:06 »
Hej,

Detta är inte direkt svar på frågor i tråden men jag har just kommit tillbaks från det spanska(eller snarare katalanska)kollektivet Mas Franch ovanför Girona vari de bygger en fantastisk halmbalskonstruktion som kommer att bli en stor möteslokal. De tar även voluntärer (WOOFING)och har kurser i delbyggnad av konstruktionen. 

Finns intresse för kontakt och/eller bilder, maila mig på smallswedishwoman@yahoo.com

//Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
ärt, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser