Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med förfryst kam och slör  (läst 26754 gånger)

Anders Plogen

• -
SV: Tupp med förfryst kam och slör
« Svar #20 skrivet: 07 jan-10 kl 15:22 »
Nu har jag pratat med länsveterinären. Enligt henne är det ingen stor risk att det sprider sig till frisk vävnad. De förfrusna delarna kommer antagligen ramla bort. Så jag avvaktar och håller koll på dem så att de inte blir sämre.

trallallaa

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 jan-10 kl 15:42 »
Citera
Enligt henne är det ingen stor risk att det sprider sig till frisk vävnad
Nä, det borde det inte vara eftersom det i detta fall inte handlar om bakterier, så som i gangrän ,utan förfrysning.

Bra att du pratade med veterinären, jag upptäckte idag att min ena tupp har en intressant blå lila färg på en del av sin kam och slör. Ingen annan tupp har det, så jag förstår inte var denna tupp har hängt någonstans...
Kan tillägga att jag har värmelampor i hönshuset, så det handlar inte heller om att jag inte tror att höns behöver värme.

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 jan-10 kl 17:34 »
Många tuppar har onödigt stora kammar, vilket inte hade kommit fram om naturen fått råda (i vårt klimat), utan det är en stor avel på utseende som människan skapar, inte alltid det bästa för djuret.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 07 jan-10 kl 17:50 »
Intressant tråd...

Vem åker till veterinär och låter operera sina hönor?

För övrigt har jag haft problem med frusna kammar men det sprider sig inte! Luckan till rastgården är som alltid öppen dagtid och de tar sig en tripp ut i snön. Fast inte särskilt länge...  :)

Gräbban

• -
« Svar #24 skrivet: 07 jan-10 kl 18:40 »
Död vävnad sprider sig. Tar man inte bort den döda delen kan det bli värre vilket gör att de lider ennu mer eller dör.
Det var det dummaste jag   hört.                                                                                             Håller med de andra, låt hönsen vara tills vidare. Ser de pigga å friska ut så är dom det. Olyckor händer alla som har djur, förr eller senare. Jag har tuppar med förfrusna kamspetsar. dom dör inte av det och lider inte, de verkar överhuvudtaget inta märka det alls.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

bo_i_dala

« Svar #25 skrivet: 09 jan-10 kl 18:10 »
Hej!
Förfrusna fingrar tex gör man inget åt, kroppen räddar det som räddas kan och den delen som inte gick att rädda blir svart, skrumpnar och faller till slut av...

Fich på kurs i "att överleva i subarktiskt klimat" lära mej: "Frosen in february, amputated in july"

mvh

Anders Plogen

• -
« Svar #26 skrivet: 02 maj-10 kl 22:39 »
Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... Alla överlevde. En av hönorna har bara en liten, liten kam kvar. De andra har bara förlorat spetsarna på kammen. En av hönorna blev lite knäpp och elak.

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 06 maj-10 kl 17:57 »
Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... Alla överlevde. En av hönorna har bara en liten, liten kam kvar. De andra har bara förlorat spetsarna på kammen. En av hönorna blev lite knäpp och elak.

Alltid skoj när trådarna följs upp!  :)

Säker på att elakheten har med förfrysningen att göra?  8)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #28 skrivet: 17 dec-10 kl 13:46 »
Ser ut som om en av mina ungtuppar har fått köldskadad kam, trodde inte det var så kallt i hönshuset men vi har haft runt -20, måste ha hänt då. :(

Är detta farligt? Finns det något att göra?

Mvh/ A
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 17 dec-10 kl 17:53 »
Det finns trådar om detta sedan tidigare. Om den bara är lite köldskadad kommer det att läka, ev kommer den att tappa lite av kammen. Oftast är det ofarligt, om den inte blivit allvarligt köldskadad, så att den tappar mycket av kammen och ev får infektioner som följdverkan av det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #30 skrivet: 17 dec-10 kl 22:48 »
hej!

Tack för svar. Det är inte mycket, men lite på spetsen. Jag sökte i forumen men hittade inget just då, jag sökte säkert på fel ord.

Jag får hålla utkik så att det inte blir infektion.

/A
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

The Game

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 dec-10 kl 20:52 »
Du kan ju smörja in kammen me..Tror det var vaslein eller olivolja..
Jag brukar massera kammen på dom hönorna som kammen är blåa på..
mvh
majsan

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #32 skrivet: 21 dec-10 kl 21:41 »
Det kan vara värt att prova. Tack för svaret!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #33 skrivet: 21 dec-10 kl 22:12 »
Tänk på att ta nån smörja som inte innehåller vatten då, annars kommer han frysa ännu mer. Olivolja tycker jag låter naturligt och bra ifall man behöver smörja på nåt...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

The Game

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 dec-10 kl 17:12 »
Joru..Det var inte det lättaste att smörja Steve må ni tro.
Jäklar vilken blick jag fick..
Nu ska det nog bli bättre ska ni se..
/Majsan

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #35 skrivet: 06 jan-11 kl 22:03 »
Några av mina tupparskammar är liiite blåa en halv mm ut påspetsarna. Är det köldskada? Nu är det ju iåförsig + ;)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #36 skrivet: 07 jan-11 kl 00:30 »
Hände en av mina chabotuppar för ett par år sedan, ganska allvarlig skada med bubblor. Jag tog in honom (mina höns är rätt tama...) ett par veckor och smörjde kammen med bacimycinsalva och -puder så det inte blev infekterat.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 07 jan-11 kl 01:17 »
Några av mina tupparskammar är liiite blåa en halv mm ut påspetsarna. Är det köldskada? Nu är det ju iåförsig + ;)
Ja, men det låter inte så allvarligt, några av mina fick så förra Vintern och det gick tillbaka helt.
Jag tycker som att det verkar bero ganska litet på hur kallt det är utan verkar handla om de har blivi blöta på kammen eller nått. Mina har klarat sig ute i 15 minusgrader men så blir någon blå/svart i spetsarna plötsligt en dag när de bara är någon minusgrad. Det har hänt min tupp och även ett par av hönorna.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #38 skrivet: 07 jan-11 kl 07:22 »
Jag smörjde min Lohmanflock med Helosansalva när det var -20 grader utomhus då de blev lite blåa i kammarna. Det hjälpte faktiskt.
De återhämtar sig snabbt
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #39 skrivet: 13 feb-11 kl 21:35 »
Tack för svaren! De ser bättre ut nu när det blivit lite mildare väder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser