Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattungen äter upp garnet!  (läst 2733 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Kattungen äter upp garnet!
« skrivet: 10 jan-09 kl 17:18 »
Nu blir jag snart galen på vår kattunge (ca 5 mån). Min mamma har stickat bla en mössa i ett eko-garn och katten är som galen i garnet. Första gången undrade vi vad som hade hänt med mössan, andra gången fångade vi kattrackarn in action och nu idag hade sambon glömt sig och lämnat mössan framme på bordet. Det är inte bara det att han snuttar lite i ena hörnet utan han äter verkligen upp garnet...

De andra katterna bryr sig inte, varför gör den här katten så här? Vad kan man göra förutom att försöka läxa upp den varje gång?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Kattungen äter upp garnet!
« Svar #1 skrivet: 10 jan-09 kl 17:28 »
Vissa katter äter garn, har läst om det men kommer inte ihåg varför. Stoppa undan garnet så katten inte kommer åt det.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-09 kl 18:33 »
Jo, visst kan vi gömma undan garnet. Men det blir ju jobbigt i längden att måsta komma ihåg att plocka undan precis allt som är stickat av det garnet. Det är ett supermysigt garn...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 01:46 »
När jag var barn hade vi en siames katt som gärna tuggade på allt stickat som han kom över.Vad jag minns gjorde mamma inte nåt mer än såg till att sånt inte fanns framme,vet inte om hon provade med att få honom att sluta.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 11 jan-09 kl 03:54 »
Trodde att det var liksom kattungarnas grej - att busa med och käka gran  ;D
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 08:30 »
Visst, här busar även våran tvååriga med mattes gran när hon stickar.   ;D Hon käkar av garnet om man inte håller koll på henne.

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 09:26 »
Men är det inte lite skumt att det bara är en viss sorts garn han äter? Han ligger dessutom inte och leker med det utan bara äter, rätt å slätt.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 11:27 »
Inte skumt alls - han väljer väl ekologiskt  :)

Som inneboende hos en kattunge på 10 år, tror jag också att enda lösningen är att "gömma" det stickade. Just tillrättavisningar tror jag inte att katter kan stava till... min katt vet absolut vad ett bestämt NEJ betyder - lyder varje gång till min stora förvåning  :) men att samma sak skulle vara förbjudet när jag är utom synhåll... hur skulle hon kunna räkna ut det? Att snabbt lämna det förbjudna och se OSKYLDIG ut så fort jag dyker upp är en HELT annan sak  :)

Vildrosen.

« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 13:58 »
Jag har alltid lärt mina katter att då jag knäpper med fingrarna så betyder det "nej" eller "fy". Det fungerar faktiskt  ;D dessutom kan man knäppam ed fingrarna då man pratar i telefon eller om man HÖR att de gör något de inte får.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 16:51 »
Men är det inte lite skumt att det bara är en viss sorts garn han äter? Han ligger dessutom inte och leker med det utan bara äter, rätt å slätt.

Min teori är att eko-garn har behandlats med mildare kemikalier under tillverkningen och därför kanske luktar och smakar mer "får"  ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 12 jan-09 kl 10:52 »
Lanolin luktar kattmamma

Ullfett, lanolin, luktar väldigt likt kattmamman och därför väcker det lusten att snutta och äta...
Farligast med garnnystan faktiskt pga kattstackarn sväljer tråden och kan inte sluta svälja och
till slut är hela magen full i garn. Det är livsfarligt.
Ylle som är industribehandlat har knappast något ullfett kvar och därför lämnar han det ifred.

Katter brukar avsky citron, så om du kan väl testa att doppa allt han gillar i citronvatten.
Jag kan inte lova att det hjälper, men kanske...

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #11 skrivet: 12 jan-09 kl 11:35 »
Katter skyr ättika så du kan ta lite ättika blandat med vatten och dutta på.

Det kan man också ställa rent i tex en glöggmugg om katten skulle ha hittat en olämplig plats att kissa... kissar katten i barnens sandlåda häller man ut lite ättika här och där i sanden så vill inte katten vara där.
- OBS - Ättika är växtdräpande så häll inte det där ni vill ha växter vid liv !
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #12 skrivet: 12 jan-09 kl 12:02 »
Ull mår dessutom bra i sur miljö, tvätta ullen och häll lite ättika i sista sköljvattnet är kanske en bra idé.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser