Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helspannmål eller krossad?  (läst 3113 gånger)

Putte E

helspannmål eller krossad?
« skrivet: 10 jan-09 kl 15:29 »
har funderat på att börja ge helspannmål istället för krossat verka som många  ge helsäd
för å nackdelar?

Birgit

SV: helspannmål eller krossad?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-09 kl 16:55 »
Får bör ges hel spannmål, då krossad blir för lättsmält och ofta orsakar diarré.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 10 jan-09 kl 20:42 »
Kalle Hammarberg säger också att alla får (även lamm) ska ha hel spannmål eftersom de bättre kan tillgodogöra sig näringen i den. Den krossade passerar fort genom magarna (ännu fortare om det blir diarré förstås) och då försvinner näringen ut med avföringen.
Åsenfår, hundar och katter

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 18:15 »
Är det här något som gäller specifikt för får? Annars säger man ju att havren ska krossas just för att näringsupptaget blir bättre.

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 11 jan-09 kl 20:38 »
Är det här något som gäller specifikt för får? Annars säger man ju att havren ska krossas just för att näringsupptaget blir bättre.

Svar ja! Om jag inte är direkt felinformerad så har det att göra med omloppstiden i magarna. Får har ju i likhet med kor fyra magar och idisslar. Men själva processen tar längre tid. Käket går alltså långsammare genom magen än hos kor. Innebär att även de förhållandevis svårsmälta kornen i hel spannmål kan tillgodogöras. Samma sak med exempelvis bark, svamp, barr och liknande, som också får äter. Det gör inte kossor, helt enkelt för att de inte kan smälta det.
Så vitt jag förstår har det här att göra med hur mycket djuren avlats och utvecklats. Kor har ju avlats stenhårt för att producera så mycket som möjligt medan får är betydligt mer ursprungliga genetiskt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

maunen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 22:02 »
Jag har också läst på flera ställen att får ska ha hel spannmål, nu senast läste jag en artikel på djurhälsovårdens hemsida om just det. Men så säger en gammal inbiten "bonne" till mig att nä, så ska det inte alls vara, får ska ha krossad säd för hel säd går rakt igenom. Tack för att jag fick det jag har läst mig till bekräftat flera gånger om.....Man ska inte alltid tro de gamla och erfarna  ;D.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 07:09 »
Det där argumentet, maunen, är nog placerat på fel djurslag! Kor och grisar ska ha krossad, de kan inte smälta hela sädeskornet.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 14:14 »
ojdå.. då är det kanske inte mask mina får har... de får krossat korn.

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 15:05 »
Mina får har oxå fått bl.kross därför att det det gav/ger min fårmentor sina får.Jag har haft mina i snart 5 år men då är det kanske för deras skull bättre att ge dom helt .?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 15:12 »
Mina får helt korn,havre och torr betfor, de har tänder att tugga med anser jag och eftersom de är iddisslare är det bara bra att magen har nåt att arbeta med anser jag. och då ska de inte ha maten för fort eller för lättsmällt.

Jag menar,vem vill käka puré varje dag i vuxen ålder om det inte är nödvändigt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 19:45 »
Jag tycker nog att man skall ge hel spannmål. Fettet i spannmålet härsknar snabbt. Därför (har jag hört) är helt viktigt. Många köper krossat och då ligger det länge innan utfodring.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 20:02 »
Det är som hustran skriver att många viktiga näringsämnen förstörs rätt snabbt när det krossas. I Fårboken av Erik Sjödin finns det studier om att den enda gången det är fördelaktigt att fodra med kross är när man ger rätt blött ensilage och korn, då passerar rätt mycket hela korn ut med avföringen. Annars, vid vanlig hö eller hösilage giva,  är det god upptagning av det hela kornet.

Största fördelen är helt klart att hållbarheten är ju så mycket längre med hel spannmål.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 22:12 »
Jag ger mina krossat för att jag köper kross till grisarna. Det är av rent praktiska skäl. Men om de nu blir dåliga av det så vill jag absolut de ska ha helt.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 13 jan-09 kl 22:14 »
 Dom blir inte dåliga av krossat korn, men näringsupptaget blir något sämre än med helt korn.
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jan-09 kl 22:17 »
vilken näring är det de inte kan ta upp? har också läst på fårhälsovårdens hemsida nu, och det låter ju som att det är extremt viktigt med hel säd för att det ska bli rätt bakterieflora i våmmen.

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 22:24 »
Ger både får o hästar hel havre. Endast korna får krossat korn. Ja, och den enda tackan som vågar knuffa undan kossan från korn hinken då....  ::)

Gute

« Svar #16 skrivet: 14 jan-09 kl 20:48 »
Kimma du skriver att du ger dina får torr betfor,funkar det lika bra som att blöta den?
Själlv har jag aldrig provat.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 14 jan-09 kl 21:24 »
Kimma du skriver att du ger dina får torr betfor,funkar det lika bra som att blöta den?
Själlv har jag aldrig provat.

Har fått lära mig att getter absolut inte ska ha blöt betfor för att det ger en för snabb jäsning i magen,antar att det är samma för får. Även på lantmännens hemsidor anges det att får ska ha torr betfor. De verkar må väldigt bra av det och äter med god aptit.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser