Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?  (läst 36956 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?
« Svar #60 skrivet: 11 jan-09 kl 22:02 »
Hela rubbet min vän!( Tillverkat i Sverige) monterat i Sverige, på samma sätt som John Deere görs i USA.
Jinma exipaget är ca 150000.

Och då är det väl bara traktorn.  :o
Vagnen brukar gå lös på 11000e = 110000kr ::) el kanske det var med separat hydraulenhet ?

Länken till Woodtiger är en Svensk maskin med delvis kinadelar och går på minst en kvarts mille.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 22:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #61 skrivet: 11 jan-09 kl 22:42 »
Valmöjligheter är bra. Har du plan mark? Annars kan det bli tufft i uppförsbackar med tre löskubik bakom Oxen tror jag.

För 60 så snackar du inte om en Avesta med drivning antar jag.

Så just att Avesta rear ut kvarvarande av sin minsta modell för 55kkr, inklusive hydraulaggregat. Kan man pruta bort aggregatet kanske man kan få en sådan för under 45? Synd bara att det är finanskris och inga pengar på fickan...

På tal om vilket. En budgetlösning istället för hydraulkran är att hänga på en Avestavagn med wirekran, och använda vinchen från Oxen. Då får man den rörliga kran som Oxen saknar. Går även att få hjälpdrift på de vagnarna, borde bli rejält mycket billigare än med riktig kran.

Har väldigt plan mark att köra på - problemet är lite blöta basvägar höst/vår så de flesta vinterplogar för timmerbil istället för utskotning när det är frågan om stordrivningar.
Oxen skulle (förhoppningsvis), gå bra att köra utan större markskador under barmarksäsongen, och då får jag lite mera "svängrum" tidsmässigt.
Möjligheten att frakta älg väger oxå tungt i sammanhanget.

Mina tankegångar är fö precis som dina,,,,,

Hänga på ett avesta med rulldrift - använda oxens hydraulik för själva driften på vagnet, samt nyttja befintlig vinsch - ev då i kombination med kranarmen på Avestavagnet.

Sistapris 2008-12-31 för ett Avesta med rulldrift - 3.4 kran och hydraulpaketet till ATV låg på 79 + moms.
Kör man med Oxens hydraulik så borde man kunna fimpa H-paket  och det ligger väl på 12-15 000:-

Runt 64 alltså,,,,,,

Lainde

• -
« Svar #62 skrivet: 11 jan-09 kl 22:48 »
Jag tog den första i listan, det ekipaget går på 99000. Det är ju sannerligen inte mycket pengar, men ser inte mycket ut för världen heller.

Största ser ut så här och går på 154000.

Ska man handla Jinma för skogen? så får man nog gå på största traktorn "direkt" .
Kolla markfrigång - däck, osv, på de mindre,,,,  ::)
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 23:22 av Lumberjack »

Lainde

• -
« Svar #63 skrivet: 12 jan-09 kl 00:05 »
Här körs det med ATV, men det han körde på en dag körde jag på några timmarl med VALTRA 6650ht..
http://www.mecanil.fi/html/swedish/index.htm

Pris på Woodtigern?,,,,,,

Ser ut att kunna ligga i runt halvmiljonersklassen - ungefär som Vimeks 6 hjuliga skotare.

Gissade inte så jäkla dåligt!,,,,introduktionspris: 425 000:- men då är det oklart vilken krantyp som hänger med maskinen.

Tydligen ihopsnickrad med en hel del "kinaprylers" precis som Skytten redan påpekat,,, (Jinma?).
« Senast ändrad: 12 jan-09 kl 00:31 av Lumberjack »

covboy

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 12 jan-09 kl 12:03 »
Under min 30 åriga resa genom skogen har jag kommit till att höga hjul är en fördel i stenig terräng, har man sankmark skall det vara band.. Och de hjul el band som driver skall sitta där vart lastvikten är..
Så oxe el järnhäst vid korta drivningsavståd och vid längre sträckor större maskin.. 8)

freme

« Svar #65 skrivet: 12 jan-09 kl 12:29 »
Har inte mycket över för Jinma. Vi har en på gården och den tenderar att välta bara om man tittar ilskt på den. Det trots vikter till hjälp.
Men Vimeken är bra.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

covboy

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 13 jan-09 kl 22:45 »
Kaske detta kunde vara ett alternativ  :D

Rak

« Svar #67 skrivet: 13 jan-09 kl 22:52 »
Inga leksaker i skogen  ;D Köp tjänsten...  ;)

Lainde

• -
« Svar #68 skrivet: 14 jan-09 kl 10:24 »
Jodå,,,,har kört både Nordsvensk och Ardenner i skogen på den tiden min far/farföräldrar höll sig med egna hästar, och visst funkar det oxå.
Hästhållning är dock förknippat med ett gediget intresse i botten samt tid/arbete och pengar 24/dygn - 365 dagar om året.
Saknas något utav dessa ingredienser (för min del tiden), så ska man avstå helt från att skaffa sig häst eller djur överhuvudtaget.

Något som många verkar ta väldigt lätt på nuförtiden,,,,

ulfg

« Svar #69 skrivet: 21 jan-09 kl 21:06 »
Har man bara ett litet område skog och skall ta ut mest för husbehov är det lättast att röja väg och sedan leja in arbetet. Särskilt som drivningsområdet var lite småbesvärligt med lutning. Grannen med skogskärran som kör in och lyfter ut ett par lass timmer måste väl vara det mest kostnadseffektiva. 3-500 kr per timme + ev moms är ju inte mycket att orda om. 20 m3 på säg 1-2 timmar. Jag lejer själv ut all min skotning och använder tiden till att hugga,kapa och klyva istället.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

covboy

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 13 feb-09 kl 22:45 »
Har Par kommit till nåt maskinval ?

guba

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 25 feb-09 kl 18:21 »
Bild på Oxen, med en nästan 70cm grov (i botten) stormfälld (Per) granstock, 270cm lång (fick lägga den i massahögen, gjorde den så kort som möjligt för att alls få upp och ut den). Var rätt nöjd, så jag förevigade detta med en usel mobilkamera. Även nostalgiskt då det var typ den sista stocken jag körde ut efter Per.

Oxen ja, de köpte tydligen upp och lade ned tillverkningen av den här maskinen som finns i två exemplar, den här på bilderna och så har jag en med endast framdelen.
Vid tester så var den så överlägsen Oxen i att ta sig fram både i extremt blött underlag liksom i riktigt knölig terräng vilket man förstår om man tittar på bandens konstruktion i framänden, den klättrar över allt. Drivningen på bakdelen istället för en vagn med hjul blir kronan på verket i kombination med förskjutningen av bakdelen vid svängning så att de bakre banden alltid följer framdelen i exakt  samma spår.

Synd att de lade ner, glad att jag har bägge exemplaren.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #72 skrivet: 25 feb-09 kl 21:45 »
Oxen ja, de köpte tydligen upp och lade ned tillverkningen av den här maskinen som finns i två exemplar, den här på bilderna och så har jag en med endast framdelen.
Vid tester så var den så överlägsen Oxen i att ta sig fram både i extremt blött underlag liksom i riktigt knölig terräng vilket man förstår om man tittar på bandens konstruktion i framänden, den klättrar över allt. Drivningen på bakdelen istället för en vagn med hjul blir kronan på verket i kombination med förskjutningen av bakdelen vid svängning så att de bakre banden alltid följer framdelen i exakt  samma spår.

Synd att de lade ner, glad att jag har bägge exemplaren.

Hm. Behöver du byta plasthjulen ofta, eller håller de?

Är det hydrauldrift på den liksom Oxen? Påminner annars om Järnhästen i utseendet.

Hur mycket lastar den? Hur lastar man på?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #73 skrivet: 26 feb-09 kl 18:08 »
Svagt off-topic kanske, ngn som känner till någon entrepenör med någon miniskotare i Marks kommun, eller närområdet, ex Kungsbacka, Härryda, Borås, Varberg, Svenljunga? Bitvis terräng som kanske inte gör att skogstraktor fungerar så bra.

Södra verkar vägra gallra enligt avtal, utfall av finanskrisen antar jag (har kontrakt på upp till 50:- högre än nuvarande massapris), så jag får väl ta tag i det själv, men då behöver jag någon som skotar, för inte f-n tänker jag köra 100+ kubik 100-700m med Oxen. Nästa vinter. Kontraktet är iofs på 300 kubik, men det är jag osäker på om jag hinner med motorsåg på en deltidsvinter, så det får väl fördelas över några år.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 27 apr-09 kl 05:59 »
Svagt off-topic kanske, ngn som känner till någon entrepenör med någon miniskotare i Marks kommun, eller närområdet, ex Kungsbacka, Härryda, Borås, Varberg, Svenljunga? Bitvis terräng som kanske inte gör att skogstraktor fungerar så bra.

Södra verkar vägra gallra enligt avtal, utfall av finanskrisen antar jag (har kontrakt på upp till 50:- högre än nuvarande massapris), så jag får väl ta tag i det själv, men då behöver jag någon som skotar, för inte f-n tänker jag köra 100+ kubik 100-700m med Oxen. Nästa vinter. Kontraktet är iofs på 300 kubik, men det är jag osäker på om jag hinner med motorsåg på en deltidsvinter, så det får väl fördelas över några år.

Den mängd du nämner (med avstånd)  tog jag på rullebör förra året.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 30 apr-09 kl 16:46 »
traktor med vinsch ??? det går  ;D
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

clarro

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 25 maj-09 kl 19:51 »
håller med jimmy g..traktor med kran(helst med lite finesser såklart..) och kärra..allt annat är för dom som är.
1 är pryltokiga
2 har över 100 ha skog
3 vet inte var dom ska göra av sina pengar
4 är riktigt lata
5 div kombinationer av ovanstående

skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser