Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda hönshus  (läst 28700 gånger)

Gamina

Inreda hönshus
« skrivet: 07 jan-09 kl 11:50 »
Jag funderar på hur jag ska inreda hönshuset och behöver lite tankar och tips.
Efter att ha studerat hönsens beteende så känns det som att de med lägs rang ibland blir trängda på pinnen. Min tanke just nu är därför att sätta pinnarna i mitten och ha en sida med sandbad och reden, pinnar och en sida med foder. Detta gör att de kan ta sig ner åt bägge håll vilket borde minska pressen avsevärt. Redena tänkte jag placera under bajsbrädan och från andra hållet göra en foder”bod” (plats för 1/4 plastfat). Luckan tänkte jag ha på sidan med sandbadet. Pinnarna kommer sitta intill ett fönster (NV, öppningsbart ut mot hönsgården) kan det vara problematiskt på något sätt?
Vad tror ni funkar det att göra såhär? Finns det någon som har några andra bra ideer?
Huset blir ungefär 2,2m*4,7m. Dörren sitter mitt på en långsidan mitt på motstående långsida hamnar altså pinnarna.
Genbank för Gotlandshöns

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Inreda hönshus
« Svar #1 skrivet: 07 jan-09 kl 12:05 »
Kan du inte rita en skiss i tex paint? Blir enklare att förstå då.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 07 jan-09 kl 13:09 »
Okej en enkel skiss där jag inte mätt någonting utan bara lagt in ungefär hur jag tänkt.
Genbank för Gotlandshöns

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 16:15 »
Hmm intressant! Har aldrig tänkt på att sittpinnar kan göras som en "stege" med 2 olika sidor :-[
Har kikat lite på din skiss och här är några reflektioner;
Reden mitt emot luckan: Kan bli dragigt för ruvande hönor, kan bli så ljust så att inga hönor vill använda dem, kan bli lätt för skator o andra fåglar att göra en "smash-and-grab"-kupp bland nyvärpta ägg :-\
Jag skulle kanske- utan att ha sett hönshuset "live", flytta redena till den mörkaste platsen och placera foderkoppar nedanför fönstret till höger om dörren. Lätt o snabbt att komma åt att fylla på foder, byta vatten etc
Hur du än gör önskar jag dig lycka till ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Gamina

« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 17:52 »
Bra tanke detta med redena. Jag skulle ju kunna spegelvända det hela och ha fodret vid luckan och sandbad/reden på andra sidan. Anledningen till att jag tänkt som jag tänkt är att jag vill ha vattnet så långt från luckan som möjligt (frysrisken).
För övrigt kommer det att vara en inhägnad hönsgård utanför (med nättak). Hönsen kommer tyvärr inte få gå fritt pga att det finns fler raser och jag vill ha genbank samt att jag redan efter en månad hittade en död höna. Det troligaste är att det var en lösspringande hund  >:(
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 12:47 »
Just nu funderar jag på pinnarna. Jag hittar att det enligt lagen krävs 15 cm pinne/höna. För mig låter det lite lite. Kan man räkna på 25 cm/höna? Hur stort ska avståndet vara mellan pinnarna kan 30 cm räcka eller bör man räkna med mer?
Planen är som skissen ovan att göra 4 pinnar, de två mittre högre och de två på sidorna lägre.
Placeringen av redena funderar jag på ganska rejält nu. Jag har ju lyckats pressa in rätt mycket fönster så att hitta en dunkel och skyddad plats känns svårt. Jag funderar lite på att sätta redena på höjd (3/sida) på var sida av det fönster som är över utgångsluckan = flytta sandbadet. Men då återkommer problemet med eventuella skator samt att jag läst att man inte bör placera reden direkt mot yttervägg.
Genbank för Gotlandshöns

johe71

« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 15:25 »
Just nu funderar jag på pinnarna. Jag hittar att det enligt lagen krävs 15 cm pinne/höna. För mig låter det lite lite. Kan man räkna på 25 cm/höna? Hur stort ska avståndet vara mellan pinnarna kan 30 cm räcka eller bör man räkna med mer?

krav-hönor har det lite mer "lyxigt" de ska ha 18 cm sittpinne per höna, men 25 cm är inte fel....
Enligt jordbruksverket gäller följande för avståndet mellan pinnarna "Centrumavstånd 300 mm, avstånd till vägg 200 mm."

Gamina

« Svar #7 skrivet: 13 jan-09 kl 15:38 »
Okej om pinnarnas avstånd ska vara 30 cm är jag så misstänksam så jag tror att det är för kort. Hur stort avstånd har vöriga här inne mellan sina pinnar. Jag vill ju att hönsen ska trivas på sina pinnar inte känna sig trängda.
Någon som har någon tanke angående redena?
Genbank för Gotlandshöns

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 16:08 »
Jag har ca 30-35 cm mellan mina pinnar och hönsen gnäller inte ;) jag har höns i viktklassen 2,5-3 kg så de är hyfsat stora ändå. Alla måtten som lagen anger är ju minimi mått och det får väl gärna vara mer? Jag har iallafall 5 pinnar på 80 cm/st till mina 6 höns :-[ Och ändå trängs de allihop på de översta pinnarna  ::)

Du får gärna lägga ut bilder på din "stege" när den är klar; jag har gått och funderat i de banorna också ;) Det vore ju så himla praktiskt att bara kunna lyfta ut hela sittpinnesgrejen och spola av! Plus att man slipper bestämma sig på en gång vart man ska ha inredningen (om man är en vel-fia som jag så är det MYCKET svårt att fatta sådan beslut inom en överskådlig framtid ;D)

Gamina

« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 22:03 »
Vad lustigt att den här tråden kom upp just ikväll.
Idag har jag gjort klart själva hönshuset så långt som jag har tänkt fixa det nu. I morgon ska jag med andra ord försöka börja tillverka min lilla konstruktion för sittpinnarna. Den kommer dock inte bli lätt att flytta ut eftersom den blir ganska stor ca 130*130cm. Jag ska dock skruva ihop den med vinkeljärn så den blir lätt att plocka isär för att tas ut för rengöring. När den är klar ska jag försöka komma ihåg at tlägga ut bilder.
Genbank för Gotlandshöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-09 kl 08:45 »
Annars tar du en rejäl gren med olika sittpinnar naturligt i. Då får de bra gymnastik att holla koll på var de ska sätta fötterna och hinner inte gruffa för mycket med varandra. 8)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Gamina

« Svar #11 skrivet: 15 mar-09 kl 22:21 »
Här är min sittpinneställning det är några saker jag måste fixa till fortafande. Idag har det tillkommit en riktig skiva att lägga tidningarna på istället för de provisoriska plankor som finns på bilden.
Det ska tillkomma någon typ av galler så de inte kan gå i skiten samt att jag måste fästa ihop ställningen i överkant på något sätt för stabilitetens skull även om hönsen inte verkar ha problem med det. Pinnarna hamnade något högre än jag tänkt men de är flygkunniga så de tar sig upp utan problem.

Ett par bilder från idag som var första gången de fick gå ut efter flytten. Det gick alldelels utmärkt ända tills de lyckades traska bort till sitt gammla hem då hittade de inte hem igen så jag fick bära in dem nu ikväll (jo Lillhöna hittade hem). Innan de förirrade sig för långt så hoppade de in och ut flera gånger men de får nog vara inne någon vecka till så hoppas jag att de hittar hem sen.

Genbank för Gotlandshöns

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #12 skrivet: 16 mar-09 kl 07:44 »
Vad fin sittpinnesställningen blev :D Jag har ju funderat på att bygga en liknande och nu blev det fart i skallen på mej :-[

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 16 mar-09 kl 08:18 »
Sittpinneställningen har du gjort bra !!!!!!!!!!
Men vad göra med alla tidningar????
Som jag skrev tidigare i en tråd.
Vi har byggt en rektangel som vi ställer på dyngbrädan ,
skjutit fast  kompostgaller uppe  på den.
Lägger kalk på brädan.
Dyngan åker ner på brädan.
Får hönsen för sig att gå på brädan så blir det på gallret
och slipper att få skit på fötterna.
Du lyfter bort  anordningen och drar bort dyngan.
Toppen tycker jag.
Blir bara ren dynga att hälla ner i plast säckarna.
Säckarna säljer du eller ger bort till trädgårdsodlare. ;D
Du ska givetvis saluföra din vara ;)
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 09:03 av Lycka »
Hedemorahöns

Gamina

« Svar #14 skrivet: 16 mar-09 kl 08:38 »
Vad göra med alla tidningar????
Kasta i skottkärra och sedan åker de på gödselstacken. Bör bli fin gödsel till gärdena tillsammans med hästgödseln.

Kompostgaller är planerade att införskaffas men har faktiskt ingen aning om var manköper dem och har inte haft tid att leta. Nu är iallafall det akuta problemet löst nämligen att hönsen riskerar att rasa ner när de går under pinnarna pga lösa glesa brädor.
Genbank för Gotlandshöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-09 kl 08:58 »
Men för oss som ingen gödselhög har ,
blir det problem.
Jag ska genast starta en ny tråd om gödsel.
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 09:03 av Lycka »
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 17 mar-09 kl 23:13 »
Jag köpte kompostgaller till gödselbrädan på ÖB tror jag det var, de finns säkert på fler ställen som har trädgårdssaker men de var absolut billigast där. Mycket bättre än hönsnät jag hade innan, det viker sig när hönorna råkar gå på det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 18 mar-09 kl 00:16 »
Kompostgaller är billigast på Jula och Biltema. 79:- ska dom kosta där. ÖB tar 99:- och Granngården tar ca 139:-
Hittar man dom inte i butiken så är det bara att fråga, dom har dom säkert på lagret. Dom brukar plockas bort under vintern.

Tänk vad man lär sig konstiga saker när man har hund och kaniner...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vero

« Svar #18 skrivet: 15 apr-09 kl 22:44 »
Bra tips med kompostgaller! Tack  :)
The impossible just takes a little longer

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser