Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående Gäss i Rävområde?  (läst 4889 gånger)

Miranda

Lösgående Gäss i Rävområde?
« skrivet: 07 jan-09 kl 11:02 »
Jag har funderat lite på att skaffa gäss till gården, är nybörjare och har kikat runt lite i trådarna och fått svar på det mesta :)
Har dock några fler frågor:

Bor i ett mycket räv och mink-tätt område, kan jag ha gässen löst på gården under dagen och stänga i dem på natten? Håller gässen rovdjuren borta eller kan de bli tagna?

Angående badplats, hur stor bör den vara? Hur gör man på vintern?

Hur hårt går gässen på trädgården?

Över hur stort område brukar, säg en trio gäss röra sig på om de går fritt?

anette i bugared

• -
SV: Lösgående Gäss i Rävområde?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-09 kl 11:29 »
Du bör stänga in gässen om natten, det är mitt råd, annars kommer räven säkerligen att hitta dem.

Vad beträffar trädgården så kan de gå lösa utan att göra särskilt mycket skada, med undantag för nysådder, eftersom de "bökar" i jorden efter småkryp och betar smått och fint som nyuppstuckna groddar. Stängsla in odlingslanden under den första tiden eller använd täckduk, det är mitt råd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 07 jan-09 kl 11:34 »
Mina gäss förstör mycket i trädgården. De kan bara inte låta bli att kolla allt och det mesta går då sönder. Mina kommer att få gå utanför trädgården i sommar.

Rävar kommer även på dan så ett bra rävstaket runt skulle jag rekomendera. Jag har haft rävbesök på förmiddagen flera gånger men har lyckats stoppa den eller jaga den så den har släppt djuret den tagit. Fast rävarna här har i första hand tagit ankor och höns.

Mina har 2 stora sandlådor för barn att bada i på sommaren. Det funkar bra, men visst är en damm roligare för dem om man ha rmöjlighet till det. På vintern får de vatten i en mindre balja som de inte kan bada i.

Nattkvateret bör vara så ordentligt att inga rovdjur kan ta sig in i det när djuren är instängda.
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 12:04 av Nettis »

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-09 kl 11:42 »
Ta in dem på natten, de kan förmodligen gå ute dagtid, men framåt hösten ökar risken. Börjar räven besöka, så räkna med att den kommer tillbaka.

Då är det bra att ha en hägnad som är säker för gässen.
Mycket hänger på hur mycket folk rör sig på gården.

Ungefär en till tre gäss brukar stryka med hos mej, jag försöker ha dem lösa, men när räven dyker upp, går det ju knappast.

Gäss ger sig på mycket i trädgården, gnagar på kablar och mjukt trä, de är väldigt nyfikna och testar på det mesta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #4 skrivet: 16 jan-09 kl 23:54 »
Mina gäss går ihop med mina hästar och får, dom måste gå in på natten annars kommer räven.

Hönsmamma

« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 06:53 »
Mina gäss går fritt ute på dagen tillsammans med ankorna ....
Och tillsammans med att radion på ( peppar peppar men det funkar)
Räven vet inte vad det är som pratar och sjunger  ;D ;D
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

joru

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 20:09 »
Har man tillräckligt många gäss så kan dom reda sig rätt bra mot en räv.
När vi hade som flest (6st) så fick vi besök av en räv mitt på blanka dagen.
Gässen gaddade ihop sig så mickel fick stryk och sjappade illa kvickt.

Alla tillbud kanske inte slutar så lyckligt. Även om räven får svårt att ta en fulllstor gås i en flock så kan
den skada gåsen illa.   

Vår framfusige cochin-tupp Åke had inte samma tur.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 20:25 »
Man kan ha en flock gäss och ändå tar räven.  När jag hade 35 gäss, som gick tillsammans med avelsgruppen på 5 gäss, så strök naturligtvis hanen med, han hade sin vana trogen attackerat fr'mlingen, och fick huvudet avbitet, då räven befann sig på andra sidan staketet, fick han den gången nöja sig med huvudet.

Värst var ett år när räven skapade sån panik att inga stängsel hjälpte, gäss och ankor tog sig ut, räven tog väl någon, men värre var den lastbil som råkade komma när de flydde över stora vägen.  Jag vaknade men hann inte ut förrän det redan hänt.

Lugnast är att ha gässen inne på natten. När de väl har tränats på detta, kommer de när man ropar, och är man sen och det börjar bli mörkt, ropar de efter en och väntar vid dörren.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser