Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmat från skog & mark  (läst 14159 gånger)

Babyhawk

Hönsmat från skog & mark
« skrivet: 06 jan-09 kl 19:41 »
vad kan man tillvarata för hönsmat från naturen?
Nässlor har jag förstått, men mer då? Kaninerna vet jag gillar blåbärsris... Hur är det igentligen med gräsklipp, farligt eller inte? Är det bättre med långt gräs?

Kom med era bästa tips!  :-*
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hönsmat från skog & mark
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 19:49 »
Jag vet inte om det är bara mina hönor, men det där ogräset som alltid trivs så bra i grönsaksland, tror mamma kallade det våtarv (?) det älskar mina hönor. Maskrosblad gillar de också.

Fast det dröjer ju tills vi har det igen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 21:05 »
Hur är det igentligen med gräsklipp, farligt eller inte? Är det bättre med långt gräs?
Enligt mina hönsböcker - ofarligt, och till och med bra! Höns behöver gräs som är i korta bitar, eftersom det annars kan bli för långt för dem att äta. Själv tänker jag definitivt ge mina höns gräsklipp i sommar, då kommer dessutom motivationen att kratta ihop gräsklippet öka ;D

Torry

« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 21:10 »
Långt gräs kan sno ihop sig och orsaka stopp i krävan, vilket kan innebära avlivning om man inte får bort stoppet. Så gräsklipp är jättebra att ge.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 21:16 »
om man vill gr sina hönor lite godis så kan jag föreslå vinbär! Mina ÄLSKAR röda vinbär ;D Skulle även ha varit ute o plockar rönnbär, men det har inte blivit av...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Torry

« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 21:28 »
Mina älskar också vinbär, dom älskar blommorna med så längst ner hinner det aldrig bli några bär utan matte får gå och plocka av de översta eller helst ska man böja ner grenar så dom kan plocka själva  ::)
//Torry

Babyhawk

« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 21:38 »
Äter de både svarta och röda vinbär?
har tillgång till 20 megabuskar i sommar som annars bara står och förgås.
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Torry

« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 21:46 »
Jag har bara röda, har hört att svarta inte skall vara nån hit men vet inte.
//Torry

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-09 kl 07:30 »
Hejsan. Förutom åvan. Så gav jag mina höns en liten egen (ful) julkran men utan ljus och kulor det blev uppskattat! Då gran innehåller en massa smådjur.... ;D ;Dnär det gick att gräva fick de en tuva gräs /jord... Jag har grävt bort flis /jord från vedboden, hönsen älskar att bada i det jag hällde på lite aska på det med det  tycker  (eventuell) ohyra ej om.... :-[har spridit ut halm och hö (bös brukar jag kalla det, det är små smulorna i botten) i hönsgården , så kan man sprida tex havre på det...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

torpargubbe

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 11:07 »
även fläder bär ska vara ok? har många buskar .

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 11:12 »
Jag vet inte allt vad hönsen stoppar i sig, det som finns där de söker mat, och stoppar i sig, får de själv bestämma om. Men myrägg och dyligt verkar vara populärt.

Lösa höns vet väl vad de kan äta, höns inne får ju hålla tillgodo med vad som bjuds.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Melica

« Svar #11 skrivet: 08 jan-09 kl 01:26 »
När vi tog in julgranen kapade vi några grenar, för den var för stor. Deligger kvar ute, och ungefär var tredje dag har jag lagt in en gren till hönorna. De äter inte bara smådjuren som finns med, utan på några dagar är det bara de torra pinnarna somligger kvar! Och äggulorna är knallgula sommitt i sommaren!

Jag tror de uppskattar grenarna mer när de är färska, direkt utifrån. Ifjol gav jag dem lite grenar när jag slängde ut granen, de kvistarna roade de sig mest med,men åt inte så mycket av.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

johe71

« Svar #12 skrivet: 08 jan-09 kl 09:34 »
Äter de både svarta och röda vinbär?

de somrar jag har haft lösa höns i trädgården så har de varit på både de röda och de svarta.... vissa hönor har stått under busken och hoppat (ganska högt) för att komma åt bären när de väl ätit av det som de kommer åt direkt...

äter de mängder av svarta vinbär så blir bajset också riktigt svart i flera dagar

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 10:24 »

Beträffande vinbär: mina dvärgwyandotter inte bara hoppar efter dem,  de  flyger upp i buskarna och klättrar på grenarna i de 2 meter höga buskarna. Alla hönsen äter vinbär, både röda och svarta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

evabenke

« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 10:48 »
Nybörjare som vi är håller vi på att pröva mig fram.
Satte i somras en extra rad grönkål. Grönkålen kan ju stå kvar i landet. Har från denna kunnat bryta frysen grönkål nu i vintervädret och lagt in till pullorna (som inte gått ut i snön ;)) Succé! Nässlor har jag också torkat och hängt in..de har också gått åt. Vi plockade också ner en del av klarbären (surkörsbär) som inte gick åt till annat.....ingen rensning av kärnaor, skaft eller bladbitar. Lade i påsar i kvarvarnade frysutrymmme. Tagit in och tinat emellanåt. Dessa har också varit populära.
Åh,vad roligt det är med höns. Våra började värpa 20/12. Olika ägg ,bruna, gröna och gröna med bruna stänk.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 13:36 »
Vi ger också höbös (skrufs/skräp/spillhö) och har också fått knallgula gulor nu. Annars är det ett bra tips att dra upp jordtuvor, det sysselsätter dem jättemycket. Jag har groddat lite ibland åt dem också. Det har varit mycket populärt. När det är sommar kan man ta tillvara nässlor och torka, hänga upp i kvastar och sen ge dem en kvast lite då och då. Mina höns har älskat det. Även gräsklipp och rens från landen brukar vara bra. Nedfallna körsbär kan mina hönor hålla på att äta på och leta efter hela hösten känns det som. Att räfsa löv och ha skräphögar ute är hopplöst om hönsen är ute. Det älskar alla sorters högar, måste krafsa ut allt igen.

Höns är ju bara för sköna djur, eller hur! ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 08 jan-09 kl 17:11 »
Jag brukar plocka lingon, blåbär, odon och kråkbär när jag är till skogen åt mina höns. Är mycket uppskattat. Man kan frysa ner om man vill. Kråkbär borde gå bra att torka också.

Torry

« Svar #17 skrivet: 08 jan-09 kl 17:29 »
Att räfsa löv och ha skräphögar ute är hopplöst om hönsen är ute. Det älskar alla sorters högar, måste krafsa ut allt igen.

Höns är ju bara för sköna djur, eller hur! ;D
Det finns inga bättre hjälpredor att ha i trädgården  ::)  dom ser verkligen till att man tar upp sina högar meddetsamma  ;D
//Torry

Användarnamn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-09 kl 19:38 »
Våtarv är hönsens favorit och den finns fortfarande (om än sparsamt) att hitta trots pågående halländsk vinter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 24 jan-09 kl 23:46 »
Undrar om man skulle ha någon "jaktlycka" om man gick ut i skogen nu mitt i vintern o letade höns mat?

Vad tror ni andra ?

Vad skulle man i sf leta efter och vilket egentligt näringsvärde kan det ha ?

Som jag förstår det så äter hönsen alltså granbarr ,, finns det nåt mera vintrigt man kan hitta??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (1 dolda)
MarieMaya, backabo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser