Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla här! (angående befruktade ägg)  (läst 4178 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Kolla här! (angående befruktade ägg)
« skrivet: 06 jan-09 kl 16:48 »
Var inne på backyardchickens.com och hittade denna tråd.

Har hört en massa om att man absolut INTE kan se på ett ägg om det är befruktat eller inte på en gång utan det måste ruvas i en tid så att det har börjat utvecklas något i det....

Men... Kolla här!
Vad tror ni?

De två understa ska tydligen vara befrutkade medan det övre är obefrutkat och alla äggen är "färska". (nyvärpta)

Själv så ser jag väldigt ofta sådana där "måltavlor" i våra äggulor medan andra inte har sådana alls.

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=16008
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 16:50 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

yezzika

• Bohuslän
SV: Kolla här! (angående befruktade ägg)
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 16:54 »
Kan man även se denna "måltavla" med ägglampan el. kan man bara se när man har knäckt ägget?   ???
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 16:56 »
Har ingen aning...  ???

Det finns 18 sidor att läsa på tråden... Kanske står någonstanns.
Dock så låter det ganska otroligt.  :-\ Men däremot om man knäcker något ägg från en höna och ser att det är befruktat så måste det ju betyda att de andra från henne också är det. Eftersom en befruktning kan ju hålla uppåt 3 veckor har ajg för mig.  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 17:01 »
Yup, hittade det nu och han/hon skriver exakt som jag trodde...

Alltså såhär:

"Cracking an egg to look at the yolk for fertility is really to see if the rooster and hen were successful at mating, so you can know if you are incubating eggs that are hatchable. Eat that egg, then with the next one laid, collect for incubating. From one successful mating, a hen will lay fertile eggs for about two weeks, sometimes more, even if the rooster never mates her again."

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 17:15 »
De två understa ska tydligen vara befrutkade medan det övre är obefrutkat och alla äggen är "färska". (nyvärpta)

Det finns en bra beskrivning av detta på engelska på denna site: http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/pou3580?opendocument

Där visas både obefruktade, befruktade och döda fosterstadier. Men det står också att det kan vara svårt att se skillnader.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 17:17 »
Hum... Hade nog varit lättare om inte bilderna var tecknade.  ;D
Ska glutta lite till på den sidan med! Tack!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 18:47 »
Det här är mycket intressant, har alltid fått lära mig att man inte kan se om ägget är befruktat förrän man har börjat ruva det. Men det ska man alltså kunna  :D Ska genast ta och baka lite så jag får knäcka lite ägg och kolla  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 20:35 »
Hehe!  ;D

Melica

« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 00:28 »
I fjol någon gång var det väldigt nära att jag la in några köpesägg i kläckaren. Jag hade köpt en kartong KRAV-ägg, och ALLA äggen hade "måltavlor", så jag fick känslan av att de var befruktade. JAg ångrar nu att jag inte provade.

På mina egna ägg har jag konstigt nog inte lagt märke till någon måltavla, vad jag minns i alla fall.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 jan-09 kl 00:33 »
Ja, jag funderar på att köpa några ägg från affären nästa vår/sommar och lägga under en suris ... Bara för skojs skull.  ;D
De säger ju att de har börjat med tuppar bland vissa flockar så det borde ju finnas en möjlighet... Hur stor vet jag inte.

Vilka köpesägg har störst chans att vara befruktade tror ni? Så jag vet vilken sort jag ska köpa.  ???

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 jan-09 kl 09:20 »
Vilka köpesägg har störst chans att vara befruktade tror ni? Så jag vet vilken sort jag ska köpa.  ???

Köp kravägg! Då ska ju hönsen ha det lite bättre, och där borde väl en tupp ingå... :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 08 jan-09 kl 10:21 »
ska kunna gå att lyssa dom finns lampa på högberga.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 08 jan-09 kl 13:43 »
Weasel: Okej, tack.  ;D Spännande... Tänk OM det skulle bli någon liten pip!  ;D Skulle faktiskt vara väldigt roligt.  ::)

Fjäderfän: Jasså? Måste vara någon speciell lampa då?  ??? Svårt borde det väll vara i alla fall?

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 19:16 »
Weasel: Okej, tack.  ;D Spännande... Tänk OM det skulle bli någon liten pip!  ;D Skulle faktiskt vara väldigt roligt.  ::)

Fjäderfän: Jasså? Måste vara någon speciell lampa då?  ??? Svårt borde det väll vara i alla fall?
Behövs inte mer än en vanlig lampa men det syns inget förrän de ruvats cirka 4-7 dagar. Du behöver alltså inte ruva längre än så för att veta om det är värt besväret att ruva klart.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 19:25 »
Knäckte 6 st köpeägg på jobbet idag och 3 av dem var helt klart befruktade för där var det en liten måltavla. I de andra 3 var det liksom bara en vit oregelbunden prick.

Ska kolla mina egna ägg imorgon om jag klarar mig från jobb.

Tror att det är svårt att se denna lilla måltavla bara genom att lysa äggen så om man vill se om ägget är befruktat men inte vill knäcka det är nog enda sättet fortfarande att ruva igång det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 19:27 »
Strajder:Jo, det fattar jag. Jag brukar använda solen och ett mörkt parti i rummet för att lysa igenom mina ägg. Men jag fattade det som att man kunde lysa äggen och se denna måltavla i gulan innan ägget är ruvat.  ??? (eftersom tråden handlar ju om oruvade ägg)

Nettis: Så det var alltså skillnad? =D Såg de ut ungefär som på bilderna på sidorna? (skillnaderna)
... Vad använde du äggen till föressten?  ??? Ingen kladdkaka?  ::)

Hm... Får man fråga vad du jobbar som?  ??? (verkar jobba mycket... Eller ligger det bara långt hemifrån?)
« Senast ändrad: 08 jan-09 kl 19:30 av Linkoso »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 08 jan-09 kl 19:39 »
Jag jobbar på ett gruppboende inom neuropsyk som timvikarie så de ringer när nån ska vara ledig eller nån är sjuk. De ringde 07.02 i morse... Det är bara 4 km dit så det går fort.

Grabbarna skulle äta pannkaka idag så jag fick göra smeten så den skulle hinna dra.

De som var befruktade hade en måltavla som såg ut som de på bilderna. Den var kanske 2 mm stor. De andra var liksom lite oregelbundna och mycket mindre, de såg ut som om de blivit indragna i ägget på nåt vis. Hade tyvärr inte tid att forska nåt djupare på dem för en av grabbarna hängde mig över axeln och det var stressigt för vi var lite folk idag. Men ska försöka ta lite bilder på mina egna om jag nu får vara ledig då..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 08 jan-09 kl 20:08 »
Oki! ;D 07.02... Hm... Så de kan ringa när som helst?
själv får man gå upp klockan 05.00 flera gånger i veckan på grund utav bussarnas tider på morgonen... *suck*  :( Även när vi börjar 11.30 så får jag gå upp samma tid ibland och sitta och vänta i flera timmar på en lektion på 40 min för att sedan åka hem igen!  >:( Hatar torsdagar! (Om jag inte är hos pappa som bor nära till bussarna som går in till stan... Då kan man få sovmorgon.  :D)

Ja, det låter kul!  ;D *väntar på bilder*

ekoStina

« Svar #18 skrivet: 08 jan-09 kl 20:44 »
intressant!! när jag hade kokat ett ägg och skulle äta det var det en röd fläck på gulan. trodde först att det var befruktet men om det är en vit fläck på beruktade vad är då den röda fläcken? ägget smakade gott i alla fall!  ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 08 jan-09 kl 20:49 »
Röda fläckar är blod som hamnat i ägget när hönan släppt äggulan. Det är inget farligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser