Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reptömmar?  (läst 4429 gånger)

Moltas

Reptömmar?
« skrivet: 05 jan-09 kl 23:11 »
Hej!
Ny här och passar på att fråga om lite tips..
Från början rider jag western och håller på med natrual horseman ship, men har nu så smått börjat förverkliga drömmen om att använda hästen i skogs och jordbruket. Men jag kan inte inte hitta några tömmar som jag tycker ligger bra i handen! Är van att rida med reptyglar och jobba med rep i grimma, så jag tänkte att jag gör ett par tömmar av samma rep (används till skot till segelbåtar, 12 mm i diameter) men det funkade inte såklart ::) Repet är för tungt och jag upplever att det "drar" hästen i munnen. Är det någon som vet om man kan köpa reptömmar eller kan tipsa om något bättre rep?

Försöker lägga med en bild på mig och hästen som är fjordning/haflinger ;)

guba

• Gäst
SV: Reptömmar?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 23:19 »
Från att endast använt läder eller gummitömmar så använder jag idag uteslutande reptömmar i bruks/skogskörning.
10 mm konsthampa, lätt, blir inte blött, perfekt.
Testade 12 mm vilket var för grovt trots rejäla labbar i änden av armarna.

Weasel

• Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 23:24 »
länken funkade kanske inte... sök reptöm bara :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 09:33 »
10 mm konsthampa, lätt, blir inte blött, perfekt.

Håller med till fullo! Kör med likadana... Var först skeptisk till fejkmaterialet, "jag vill ha riktig hampa!", men har ändrat mig efter att ha provat. Just det här att de inte blir blöta är toppen, håller sig lätta och jag slipper segheten/strävheten i blöt hampa...

Med vagn eller dressyrtömkörning kör jag med tunn lädertöm...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Moltas

« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 10:17 »
Tusen tack för tipsen!  ;D

Var kan man köpa konsthampa? Lantmännen!?

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 12:35 »
Jag gjorde tömmar av nylonrep men inte testat dem ännu..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 18:58 »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 19:53 »
Vet inte var du bor Moltas, men om du har vägarna förbi Göteborg så har de konsthampa på `Claessons trätjära´. Reservation för felstavning. Där har jag köpt mina och mycket mycket annat genom åren. ;) Vet inte men det kan ju hända att de har E-handel eller kan skicka på posten.

MVH Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 20:32 »
Tusen tack för tipsen!  ;D

Var kan man köpa konsthampa? Lantmännen!?

Jepp, plus alla marina butiker. Alla som säljer rep har nog konsthampa idag.

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 20:53 »
Guba de har ju pälsar där oxå.. :D
http://www.flobyoverskottslager.nu/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 20:58 »

Jag skulle kunna tänka mig att göra en webbshop åt det där företaget gratis, bara för att kunna få se alla grejer och priser över nätet.

guba

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 21:04 »

Jo, men inga vargpälsar som jag vill ha tag i. Fårskinnspälsar har jag redan, och en finpäls fodrad med mink, varm och go.

Mannen till höger är självaste Floby Börje, en man med smort munläder och ett minne som en häst. Jag beställde två par militära draglinor i rep av honom, han skulle höra av sig när han var i närheten av mig. Drygt ett år hade gått då jag fick ett samtal och Börje meddelade tid och plats där jag kunde hämta mina draglinor.
En trevlig prick.
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 21:05 av guba »

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 22:33 »
Så där såg min morfar ut i inbördeskriget 1918 i Finland. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser