Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris för saltning av skinn  (läst 2594 gånger)

puck

• Uppland
pris för saltning av skinn
« skrivet: 05 jan-09 kl 20:29 »
Jag har fått faktura från slakteriet för saltning av skinnen samt frakt till berederiet.  Totalt 120:-/st exkl. moms. Är andra slakterier så dyra? Jag tycker det är hutlöst med 100:- för att salta ett skinn. Har jag fel?

ulfg

SV: pris för saltning av skinn
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 20:38 »
Det vore hutlöst för saltning av skinn, men du skriver ju att de dessutom har skickat skinnen till beredning.
Är det inte transporten som har kostat, snarare än saltningen? Vilket avstånd är det mellan slakteriet och de som bereder?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

puck

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 20:43 »
Nej, det är saltningen som kostar 100:-/st. Frakten (samtransport) kostar 20:-/skinn.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 23:12 av puck »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 21:27 »
det var hutlöst. Mitt slakteri är av den dyrare sorten å jag tror de tar 25 för saltning å ca 55-60 för transport till bredning. Exklusive moms.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 23:01 »
Saltningen ingår i slaktpriset när vi tar återtag. Slakten kostar 345:-+moms. Jag saltar om skinnen en gång och skickar själv sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 23:08 »
Jag betalade senast 50 kr + moms per skinn för saltning och trp till skinnberedningsfirman.
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

puck

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 23:20 »
det var hutlöst. Mitt slakteri är av den dyrare sorten å jag tror de tar 25 för saltning å ca 55-60 för transport till bredning. Exklusive moms.

Det var dyrare frakt istället. Men det känns mer acceptabelt. Och ändå kommer det inte upp i min kostnad.

Saltningen ingår i slaktpriset när vi tar återtag. Slakten kostar 345:-+moms. Jag saltar om skinnen en gång och skickar själv sen.

Det var dyr slakt. Den kostar 310:- + moms för mig, det tycker jag är dyrt. Fast när saltning ingår... ja, då skulle ju min slakt kosta 410:-

Jag betalade senast 50 kr + moms per skinn för saltning och trp till skinnberedningsfirman.

Det låter bra!  :) Vilket slakteri?

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 00:24 »
Rinkeby slakteri, Jönåker, Sörmland

http://www.rinkebystrutskalkon.se/
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 09:25 »
Jag betalar ca 60:- för allt, inkl transport hos Scan.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 09:40 »
Jag betalar 25 kronor för saltning men mer om de ska skickas direkt till beredning.

Närkes slakteri Örebro
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

puck

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 09:52 »

100:- är alltså hutlöst.  >:( Tack för alla svar, nu har jag lite kött på benen när jag konfronterar dem. Förr har de bara avfärdat kritiken med "saltet är jättedyrt och hanteringen jobbig". Undrar var de köper saltet ifrån...

Mushi

« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 11:33 »
Har du saltat skinnen själv någon gång? I så fall vet du att om man gör det ordentligt så är det ganska jobbigt och tidskrävande. Är det riktigt gjort så tycker jag att 25 kr är rena fyndet. Alla slakterier behandlar definitivt inte skinnen som de värdesaker de är, de saltar sällan efter konstens alla regler. Fast 100 kr låter ganska mycket, de borde ju trots allt ha en rationell hantering av skinnen och kunna göra det någorlunda snabbt. Saltar de en eller två gånger? Har aldrig hört att slakterier saltar två gånger, men det är ju vad man ska göra om man är noggrann. Att salta om är jobbigare än att göra den första insaltningen.

purelyplatonic

« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 16:29 »
Rinkeby slakteri, Jönåker, Sörmland

http://www.rinkebystrutskalkon.se/

De är billiga men Stigtomta slakteri tog 115:- (tror det var + moms oxå) och då fick man hämta och skicka själv. Det kallar jag rån!

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 21:42 »
Tycker 100 kr låter dyrt. Vi betalar 50 kr/skinn exkl moms för saltning och transport till berederiet.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser