Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Veterinärer behöver en kaninutbildning......................  (läst 1840 gånger)

villocksåha

  • Inlägg: 74
  • alltmellanhimmelåjord
    • -
Nä nu j...vlar för en del veterinärer. >:(
Ringde för ny coccidosdos för kaninerna,men tjii fick ja.
Den äldre rara veterinären har ledigt till på onsdag,då fick jag prata me en yngre herre som inte hade en aaaning om vad esbetre var för något och att man kan behandla kaniner me de...Dryg lät han me...
Nu skulle ja ju ge kaninerna en andra omgång esbetre men funderar om jag ska ringa till en annan stad en annan vet,,näe har ni varit me om detta nån gång????

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 11:56 »
inte med kaninerna, men med våra andra djur. vi bytte veterinär 3 gånger innan vi hittade någon som var vettig. numera far vi 10 mil fram och tillbaka när vi ska md veterinärn. jag har varit med en hel del otrevligt då det gäller veterinärer ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 16:37 »
Oja, tyvärr.
Fast efter att en av veterinärerna ringt till Frankrike och kollat angående esbetre, så fick jag det utskrivet  ;)
Ring till fler, eller ring om igen till samma. Be dem kolla med SVA eller något liknande, så kanske det lossnar.
Landsflykting i storstan...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 16:59 »
Be dem ringa mig..jag har läst lusen av ett antal veterinärer i ämnet och numera får jag det nästan kastat efter mig av en lokal hundveterinär, han vill ha så lite som möjligt med mig att göra  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

  • Gäst
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 19:11 »
jag kapar tråden lite å skulle vilja lära mig mer om coccidos. Vilka symptom får kaninerna?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 19:16 »
jag kapar tråden lite å skulle vilja lära mig mer om coccidos. Vilka symptom får kaninerna?

Här finns en gammal Coccidiostråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=22348.0
 Men jag tror inte det står hur levern ser ut vid slakt om kaninen har levercoccidios...
Man ser små vita "klumpar" i levern, ungefär som risgryn.
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

villocksåha

  • Inlägg: 74
  • alltmellanhimmelåjord
    • -
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 19:22 »
Jag märkte bara då när vi slakta av några,att det fanns 3-4 vita prickar i levern och en hade jäsig, bullig mage,den hade också en uppblåst tarm.
Då tyckte jag att det var dags att ge medicin,och då till hela gänget på 140st i alla möjliga åldrar.
Men det ät inte så lätt när det är -15 -20 medicinen fryser såå fint å snabbt. :( slöseri

fia_

  • Inlägg: 53
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 19:25 »
Jaaa, den där dryga jäkeln... Han kunde inte bara "Jahaa, men det ska jag ta och kolla upp lite fort.." (Typ kanske ringa till den andra/gå in på internet eller liknande..) Istället för att vara dryg och nedlåtande... Det här med service och att vilja hjälpa till liksom.. hrm.....

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 21:37 »
jag kapar tråden lite å skulle vilja lära mig mer om coccidos. Vilka symptom får kaninerna?

De kan bli jästa och bulliga runt magen som villocksåha beskriver och de brukar få en ganska framträdande ryggrad, pälsen tappar glans och de ser ut som om de "ruggar". Och oavsett hur mycket de än äter så går de inte upp i vikt, ungdjur tappar i tillväxt och förblir små livet ut om det inte behandlas snarast. När man obducerar eller slaktar ser man vita blåsor på levern, i dessa blåsor finns parasiterna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 14:09 »
Gällande köttkaniner så är det "distriktarna" som ska ha tillsyn.
Tyvärr vet de inte någonting om kaniner!
Jag har hållit en minikurs för distriktarna i Enköping om de vanligaste sjukdomarna.
Tog ett par timmar.
Gällande ess-be-tre kan jag förstå att det ibland blir lite problem. Det är inte godkänt i Sverige för kanin ;)
Att registrera kostar upp till 200.000:- och det tycker tillverkarna inte är logiskt i ett så litet kaninland som Sverige. Klassat inom EU för kanin. Får du problem ta ut samma men ange höns som mottagare.

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: Veterinärer behöver en kaninutbildning......................
« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 14:19 »
Eller beskriv symptomen och be dem kolla vad det kan vara, många människor tycker inte om att bli rättade i vad de anser vara sitt specialområde. Särskilt inte av någon som de inte anser har någon relevant utbildning inom området. En mer ödmjuk inställning från djurägaren räcker nog längre. Jo - jag vet att vi vet bättre i en del fall men för enkelhetens skull kan man låtsas och låta veterinären "veta bäst" det känns bättre för stoltheten att få hitta informationen själv. Skulle det inte fungera kan man ju ändå byta veterinär sedan.
Karin på Sagolika Höö


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser