Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shit, behöver de värme/belysning nu när det är så kallt??  (läst 5338 gånger)

Vildrosen.

SV: Shit, behöver de värme/belysning nu när det är så kallt??
« Svar #20 skrivet: 06 jan-09 kl 01:02 »
Lite OT, men när jag testade frös det kalla vattnet före det varma. Jag tror det är under vissa förhållanden det varma fryser först.

Ja, det ante mig - att de hade fel på fysiken i skolan.  ;)  Nejdå det har helt säkert med "de rätta förhållanden" att göra ... eller nått  ;) Men faktum är att jag lärde mig detta på fysiken samt att jag sett det på ett tv-program typ "Hjärnkontoret" eller något i den stiln. Det orimlig i det hela gör att jag kommer ihåg det
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

taccotad

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 06 jan-09 kl 07:42 »
Jag har ingen extravärme hos mina. Däremot bor dom i ett utrymme intill ett uppvärmt (rätt dåligt) isolerat rum så det kommer väl in lite värme till dom. Men nu fryser det hos hönorna och jag tycker inte det känns bra. Till vattenbehållaren har vi köpt en värmeplatta och det funkar kanon!
Idag ska det sättas upp en värmelampa, förslag på var man ska sätta den? Först funderade jag på att hänga den över deras favoritsittpinne men jag vet inte....

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 06 jan-09 kl 09:11 »
jag tycker det låter bra att sätta värmelampan över sitt pinnarna för det är där mina är mest hela dagarna.  angående vatten som fryser så får de varmt vatten ett par ggr om dan.

personligen tycker jag att höns ska ha värmetillskott. det är som med stockholms ute liggare- de tål en del minusgrader men  det är ingen som ifrågasätter att det inte är bra.
vet att det säkert retar en del med detta uttalande men har man skaffat djuren måste man se till att de har över lägsta acceptabla komfortnivå.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 06 jan-09 kl 09:22 »
Jag tycker att det är så självklart,
 att det inte ens behöver komma upp till debatt.
Man kan väl inte bli förvånad över att det blir kallt!!!!!
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 09:24 av Lycka »
Hedemorahöns

Monica H

• Halland
« Svar #24 skrivet: 06 jan-09 kl 10:58 »
Jag har haft höns såå länge, jag ser på dem att de trivs och att de har allt de behöver, det är tillräckligt för mig.
Ett litet vintertips! Smält kokosfett och blanda i vildfågelfröblandning el.vad ni har, jordnötter, solrosfrön mm. Så som man gör till vilda fåglar, häll det i en bunke el. flera för det blir trängsel, garanterat. Fettrikt och bra vintersysselsättning

Halland è bäst

Lotus

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 06 jan-09 kl 15:42 »

Ett litet vintertips! Smält kokosfett och blanda i vildfågelfröblandning el.vad ni har, jordnötter, solrosfrön mm. Så som man gör till vilda fåglar, häll det i en bunke el. flera för det blir trängsel, garanterat. Fettrikt och bra vintersysselsättning

Bra tips Elsaaa!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 06 jan-09 kl 17:09 »
På tal om kyla:

Jag har fått oordning i leden på sittpinnarna igen. Tidigare satt alltid alfahönan den grå högst upp, två på pinnen under henne och två på pinnen under dem (vi har ju bara fem) Alla sitter över gödselbingen numera. I samband med köldknäppen sitter två på samma pinne som de brukar (de på awataren) medan alfahönan satt sig på pinnen över gödselbingen och innanför henne på sniskan och gödselbingen ligger min stora svarta och min mindre gula/röda/bruna eller vad färgen heter. Varför då? Maken hävdar att det är varmast uppe i taket så där borde de sitta, medan jag fått för mig att det är varmare på gödselbingen och elementet sitter ju under hela stegen med 5 pinnar plus hjälppinne, så därför har de valt att sitta på den. Det är springa mellan bingen och väggen så värmen +5 ska cirkulera.  Vattnet hänger mitt emellan ventilen och elementet. Ingen risk att de fryser.

Vad tror ni?

I dag har de i alla fall gått ut igen. Bara minus 5 nu.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #27 skrivet: 07 jan-09 kl 16:34 »
Du jag blev mindre orolig efter min första vinter som hönsägare då två envisa hönor bestämde sig för att var vilda och bo i granhäcken, när det var snöstorm och svinkalt. Så jag tror damerna tål bra mycket mer en vi tror.  ;)

I dag har jag förhoppningsvis lyckats ordna så att hönsen sliper i från fruset vatten.
Snickrade en trätrall och införskaffat något överdimensionerad värmeplatta från lantmännen (enda som fans att välja på), att sätta vatten på.
Lagt tun frigolit i värpredena. Jag har hönsen oisolerade med en värmelampa.  Dyr lösning i längden tror jag. Men så länge jag och sambon diskuterar hur vi ska ha det så får det vara så.

taccotad

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 07 jan-09 kl 21:55 »
Vårt hönshus är ca 3*3 meter och ca 2.50 på höjden. Vi har satt upp en värmelampa men upplever att den värmer upp för dåligt. Bör man kanske skaffa ytterligare en lampa till? Hur många lampor har ni?

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 08 jan-09 kl 15:25 »
Våra hönor har ej tillskottsvärme, dock ett välbyggt hönshus med mkt strö, höga sittpinnar,gott om mat, stängda fönster och stängd dörr och vattenbehållare på "värmebotten".
Vi finns på västkusten-göteborg-inte ofta så jättekallt men ibland kommer ju kung Bore på besök....
De värper som de skall och har alltid luckan öppen till hönsgården, de är oftast ute, kanske inte när det är för mycket snö dock... ;)men det känns som om det är lyckliga hönor :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

slainte

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 10 jan-09 kl 19:28 »
Mina höns bor i det som förrut var kalvkammaren. Jag byggde upp väggar och isolerade dem, i taket har jag också isolerat. Hela utrymmet är ouppvärmt, men jag har en liten 200 W frostvakt inne i hönshuset. Vattnet har frysit några gånger när det varit - 20 ute, men normalt är det +3 grader inne i hönshuset.

Nu är det inget större problem eftersom jag ändå är ute hos hönsen 2 gånger per dag, men jag ska sätta en liten värmeplatta (som man har i terrarium) under vattenautomaten, då blir det nog isfritt. 

Idag fick jag första ägget sedan oktober, en av mina unghöns la sitt första. Jag har lampa men mest som extra värmekälla och har den tänd ca 8 timmar/dag.  Jag trodde de behövde mer ljus för att komma igång med äggläggande.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 10 jan-09 kl 20:22 »
Mina hönor (lohman, silke, kockin) går ut o in som dom vill ó vi har haft mellan 10-25minus sista tiden , typ lika kallt där dom går in .
Dom fryser inte i hjäl !
Mina har gosat in sej i några fleese filtar jag lämmnade in åt dom när kylan blev strängre o det har funkat fint.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser