Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pilsk katt  (läst 3277 gånger)

Isolde

Pilsk katt
« skrivet: 03 jan-09 kl 13:45 »
Ja nu är det så att jag har en innekatt, en hona och hon har börjat blivit helt omöjlig!
Hon åmar runt på golvet och skriker, super jobbigt.
Så nu till min fråga, vad kan jag göra för att få henne att lugna ner sig?
Har inte tänkt sterilisera henne förän till våren då hon är ett år så det är inget alternativ just nu.
P-piller har jag funderat på men så svårt det var att avmaska henne bävar jag för att försöka trycka in tabletter i henne dagligen.

/Is
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Huggorm

• Gäst
SV: Pilsk katt
« Svar #1 skrivet: 03 jan-09 kl 13:49 »
Kan du inte låna en hankatt av någon granne, och låta kattan få vad hon vill ha? Sedan lugnar hon ju ner sig

Vurre

« Svar #2 skrivet: 03 jan-09 kl 13:56 »
1. stå ut. Det lugnar sig, men återkommer om några veckor om hon inte blir betäckt.
2. Släpp ut henne, lungt och skönt tills nästa gång hon löper, eller tills hon nedkommer med kattungar om hon blivit betäckt.
3. Kastrera henne. Sex månaders ålder säger vår lokala veterinär.

Jag har aldrig gett nån katt p-piller, men de ska väl inte ha varje dag? En gång i veckan tycker jag att jag har hört.
snus? vad är priset på en pris?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 03 jan-09 kl 15:44 »
alltså, nog att det kan vara jobbigt. men det finns oändligt många katter därute som behöver ett hem. då skulle jag tycka att det vore oansvarligt att producera ändå mer! jag tycker att du borde ta kontakt med din veterinär istället och rådslå med henne/honom.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 00:33 »
Varför vill du inte kastrera henne innan 1 års ålder? Det kan man som sagt göra tidigare - och det är det jag skulle göra i din situation. Dock så kan man ge p-piller under en period innan man kastrerar - de brukar ges 1 g/vecka.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 01:05 »
Min vet säger att om de löper är de gamla nog att kastreras. Och p-piller ÄR en ggr/vecka. Ring vet, INNAN du blir galen! ;D

Annika

Ancan

• Halland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-09 kl 06:16 »
Jag säger som dom andra.... Kastrera.
P - piller ger man helst inte till katter längre, då det visat sig ha en hel del följdbeskymmer (hos många individer - inte alla)...

Annars kan du skicka hit henne, så kan hon få ta sig ett vinterbad, som min kise gjorde häromdagen  ::)
Han har varit sanslöst lugn och tyst sedan dess ;)

http://perferetobdura-ancan.blogspot.com/2009/01/vinterbadande.html
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #7 skrivet: 04 jan-09 kl 09:03 »
Kastrera henne, löper hon finns det ingen anledning att vänta. Man behöver inte alls ge p-piller innan kastrering.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-09 kl 22:23 »
Man behöver inte alls ge p-piller innan kastrering.

Nej, givetvis inte. Men man kan göra det :), om man väntar på tid hos vet, t ex.

jasmine83

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 21:47 »
säger som dom andra, kastrera. Jag kastrerade min hon katt vid sex månaders ålder. det bästa man kan göra om det inte är så att man ska ha den till avel förstås.....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

PyrePyre

« Svar #10 skrivet: 10 jan-09 kl 15:57 »
Det som har hänt med din katt är att hon börjar bli könsmogen.
Det du bör göra när hon är runt ett år är att sterolisera henne.
Då ska du INTE ge henne p-piller fram till dess.
Kolla hennes foder och titta på innehållsförteckningen om där står hur mycket vete där är i fodert. Jämför med andra foder och byt foder till ett som inte har så mycket vete. Vete för att djur bli rastlösa.
Det du får göra tills hon är ett år är att aktivera henne. Gå ut på promenad med henne, lek me henne. Där finns idag i många djuraffärer ett stort utbud på aktiveringsleksaker till katt. (Jag har en hel del i min djuraffär).
Ge henne annars mycket uppmärksamhet. Klappa henne men rör inte vid baken för då förvärras det.
Skaffa ingen hankatt till henne för då bli det aldrig bättre.
Det är ingen säkerhet att hon slutan att jama typ "skrika" bara för man steroliserar en honkatt. Men chansen att hon fortsätter är inte så stor om du gör det när hon är vid 10 månaders ålder.
Lycka till.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 11 jan-09 kl 16:21 »
Det som har hänt med din katt är att hon börjar bli könsmogen.
Det du bör göra när hon är runt ett år är att sterolisera henne.
Då ska du INTE ge henne p-piller fram till dess.
Kolla hennes foder och titta på innehållsförteckningen om där står hur mycket vete där är i fodert. Jämför med andra foder och byt foder till ett som inte har så mycket vete. Vete för att djur bli rastlösa.
Det du får göra tills hon är ett år är att aktivera henne. Gå ut på promenad med henne, lek me henne. Där finns idag i många djuraffärer ett stort utbud på aktiveringsleksaker till katt. (Jag har en hel del i min djuraffär).
Ge henne annars mycket uppmärksamhet. Klappa henne men rör inte vid baken för då förvärras det.
Skaffa ingen hankatt till henne för då bli det aldrig bättre.
Det är ingen säkerhet att hon slutan att jama typ "skrika" bara för man steroliserar en honkatt. Men chansen att hon fortsätter är inte så stor om du gör det när hon är vid 10 månaders ålder.
Lycka till.

NEJ, man behöver inte vänta med att kastrera en honkatt - det kan göras innan 10-12 månader.

Nuförtiden är det ovanligt att man steriliserar honkatter, en sterilisering betyder ju bara att hon inte kan bli gravid men hon löper fortfarande. Eftersom katten ändå sövs och opereras är det givetvis vettigare att kastera - dvs katten har inte längre någon könsdrift.

jasmine83

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-09 kl 20:25 »
Jag håller med föregående talare helt.... Kastrera katten, då blir problemet löst... Vid sterilisering tar man inte bort livmodern vilket också ökar risken för livmoder inflammation så en kastrering är alltid bättre för då tar dom bort hela paketet....  Dessutom slipper du oväntade besök från han katter... Lycka till
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #13 skrivet: 12 jan-09 kl 11:41 »
Men OM du vill ge henne p-piller kan du mosa pillret på ett fat med en sked och ta en halv tsk smör och blanda ihop det sedan stryka ut det på hennes framben tex så slickar hon i sej det.

Det här tipset gäller såklart all medicin som går att blanda ihop med smör, det gör det mycket enklare.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser