Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fjäderlös höna??  (läst 5234 gånger)

jasmine83

• Uppland
fjäderlös höna??
« skrivet: 03 jan-09 kl 13:18 »
Kan någon hjälpa mig?? Igen!  Jag har en höna hemma som  har kala fläckar lite här och var och hon ser jätte konstig ut, smal med långhals. Har varit hos veterinär men proven visar ingenting konstigt och hon äter och dricker och det är inga kvalster. Vi fick även ivomec till hennes fötter som vi behandlat åtskilliga gånger mot kvalster. Hon har blivit piggare sen medicineringen så kan hon ha blivit så av fotkvalster, att det dom ser "skabbiga" ut liksom. Det är en till som ser ut så också men inga löss där heller. Någon som vet?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

jasmine83

• Uppland
SV: fjäderlös höna??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 17:04 »
Ingensom varit med om liknande??? ???
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Torry

« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 17:08 »
Det är inte så enkelt som att hon ruggar då? Fast det borde ju en veterinär ha koll på  :-\ Har du inget foto ?
//Torry

Monica H

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 12:03 »
En av mina hönor ser fruktansvärd ut när hon ruggar, halvt naken men pigg och glad.
Och alla veterinärer har inte koll.........tro mig!
Halland è bäst

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 12:14 »

Och alla veterinärer har inte koll.........tro mig!

Ja, det där kan jag hålla med om! Våran flatcoated retriever hade skabb i öronen vilket mamma misstänkte från första början, eftersom katterna hade det. Bara för att hon sa att hon trodde att det var det så var det inte skabb enligt veterinären (som att de måste säga emot, att man själv får inte ha rätt  >:( :o). Hon fick medel till katterna som hon behandlade och de blev bra... Däremot inget till vovven. Istället fick hon en massa annat grejs och flera återbesök. Summan slutade på 10 000kr (återbesök och behandlingsmedel) innan hon till slut fick skabbmedel... Och nu är han bra. *suck*

Och det är inte bara veterinärer... Även läkare och sådant också! Förra året lät de mig gå och hosta tills jag fick lunginflammation! Istället för att ge mig ordentlig hostmedicin på en gång fick man bara slemlösande! Jag började spy och hostade blod efter några veckor och min feber var jättehög! Vi ringde för ny tid för undersökning men vi fick ingen tid ändå... Då ringde mamma till akuten och det var inte förrän då man fick någon hjälp.  >:(

Till ämnet: Är det inte lite sent att rugga nu?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 12:42 »

Till ämnet: Är det inte lite sent att rugga nu?

Unghönor kan rugga nu beroende på när de är kläckta.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 12:45 »
Okej.  ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jasmine83

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-09 kl 21:40 »
detta är ingen ung höna. Vet inte hur gammal men hon är säkerligen över två tre år.... Men vi får väl se om  hon får några nya fjädrar....

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 15:58 »

Om hon har en kraftig ruggning kommer hon om några dagar att se ut som en igelkott.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 jan-09 kl 16:26 »
Om hon har en kraftig ruggning kommer hon om några dagar att se ut som en igelkott.

Ja, så brukar vissa av våra se ut.  ;D
Alldeles taggiga på ryggen och upp hela halsen... Ser för kul ut.  ;D

jasmine83

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-09 kl 11:58 »
jo men hon har sett likadan ut i en månad så jag tror inte på ruggning..... Men man vet ju aldrig, ibland beter dom sig på alldeles konstiga sätt och med tanke på vädret så skulle det väl inte vara så konstigt... :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 13:18 »
Hm, våra bruakr vara fjäderlösa mer än en månad om det är kraftig ruggning. Uppåt 3 månader ibland nästan.

Men du sa att hon inte var en unghöna så... Hm, du har inga bider på henne? (någon annan kanske redan har frågat)

jasmine83

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 16:11 »
Nej tuvärr inga bilder

torpare2

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-09 kl 18:12 »
Jag har också en sådan höna. Även hon är äldre. Hon är pigg och verkar vara respekterad i flocken. Fjädrarna, även vingpennor ligger huvuvsakligen under sittpinnen. Jag har inte sett någon annan höna ge sig på henne. Däremot är hon ivrig när hon sköter fjäderdräkten så att hon tappar småfjädrar. Men vingpennor? Hela den översta raden är borta på den ena vingen. Det måste vara kallt åt henne så här års.
Det är en leghorn-höna. Hon ruggade inte i höstas. De här framavladevärpraserna kanske inte har samma naturliga årsrytm som våra lanthöns??

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 mar-09 kl 20:23 »
Alla mina vita leghorn ruggar nu, en del är nästan helt nakna, de ruggar som värst när de är  några år, mina är tre el fyra.

Helle-Mari

• -
« Svar #15 skrivet: 03 mar-09 kl 09:35 »
Japp jag har några ochså som ser ut som de i frysdisken i affären.  ;D

GraveJard

« Svar #16 skrivet: 03 mar-09 kl 10:58 »
Japp jag har några ochså som ser ut som de i frysdisken i affären.  ;D

Men hjälp! :o
Vad hemskt! Har du några bilder? :-[
Ruggar dom jätte mycke då eller? :-\

Helle-Mari

• -
« Svar #17 skrivet: 03 mar-09 kl 14:49 »
Kanske jag överdrev en smula  ;D :-[ men inte är det långt efter. Ska försöka fixa bild.
Det börjar sticka ut massa piggar så det står nog inte på förrän de är fina igen.

knott

« Svar #18 skrivet: 03 mar-09 kl 15:11 »
hej har du fått något bra svar på varför din höna är utan fjädrar? Jag har några hönor som är kala på ryggen men det är för att de är så poppulära hos tuppen :)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 mar-09 kl 23:18 »
Ja bra att du tog upp det Knott, det kan ju vara  kala fläckar på ryggen hon menar.

Tupparna kan ju vara gräsliga och en del gör kala fläckar på sidorna från sporrarna, en del över hela ryggen, en del håller hårt i nackfjädrarna så de lossnar  och en gör dem kala  på nedre delen av ryggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser