Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängning av vilt i minusgrader  (läst 11064 gånger)

JoakimS

• -
Hängning av vilt i minusgrader
« skrivet: 30 dec-08 kl 14:54 »
Jag sköt en älgkalv dagen före julafton och då jag bara har plats att hänga den i min carport påbörjade jag ett intensivt sökande efter hur man bör hantera köttet då det är minusgrader ute. Vissa källor sade att man skulle flå så fort man kunde och vissa att man skulle behålla huden på.

Älgen har nu hängt sedan den 23:e och jag är lite bekymrad över hur kvaliteten på köttet kommer att vara då det har varit mellan 0 till -9 grader utomhus. Hade tänkt och stycka den den 3/1 och vet inte riktigt hur detta kommer att gå.

Har du tips och erfarenheter från hängning och tillvaratagande av vilt "utomhus" då det är minusgrader?   :-\

Moraggarn

• -
SV: Hängning av vilt i minusgrader
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 15:19 »
En djurkropp ska kylas ned så försiktigt som möjligt.Är det minusgrader ute ska man redan i skogen se till att inte öppna "mer än vad som behövs" så litet passnings snitt som möjligt,sedan vid hängning bör skinnet sitta på,om du inte misstänker skador och sådant som du  måste ta bort.Detta med litet passnings snitt ska man f.ö tänka ppå vilken tid på året det än är,ju mindre öppning man har dessto mindre smuts kommer in vid transporten ur skogen.

Om köttet frusit för dig när du ska stycka så grovstyckar du kalven och lägger den att tina på lämpligt ställe 1-2 dygn.LYCKA TILL!!!

gust1880

« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 11:43 »
Från boken Det vilda köttet kan man läsa:

"Kött från alla viltarter ska hänga en tid för att det ska bli bättre. Under denna tid mognadsprocess bryts proteiner i bindväven ner med hjälp av enzymer, smakämnen bildas och köttet blir mört.
Mörningsprocessens tid variera med temperatur och med djurets storlek. Mängden bindväv i musklerna kan också vara avgörande för hur lång tid det tar innan musklerna blir möra. En ungefärlig siffra är att köttet ska hänga i 40 dygns-grader. Det innebär att antal dagar gånger medeltemperaturen ska bli 40.
Rekommenderade tider:
Temperatur                  Antal dagar
2-5                               14
5-10                              7-10
mer än 10                    2-4"

Om man skulle vilja ta hjälp av andra enzymer så finns sådana i färsk ingefära, färsk kiwi och färsk ananas. D v s så kan man lägga köttet tillsammans med dessa ingredienser för att möra köttet. Hur länge kan jag däremot inte svara på, det kan ju bero på åldern på viltet, tidigare mörning o s v. Man får i vanlig ordning prova sig fram.

trappern

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 11:50 »
Hoppas att du inte styckade köttet den 3:e som du skrev Om köttet fryser mörar det inte alls. Om den frusit så försök att låna något utrymme där det är några grader + och låt den hänga där ett tag. Som någon ovan skrev om dygnsgrader funkar alldeles perfekt.Tur att det är en kalv hade det varit en vuxen hade det nog blivit skosulor av köttet. Observera att dom första  två dagarna är viktigast, köttet får inte kylas under 10 grader under de första  tio timmarna efter döden. Detta gäller allt vilt tänk på detta när Ni jagar fågel på vintern se till att linda in den i något i ryggsäcken tills ni kommer hem. Det slarvas enormt med kött efter skottet. Tyvärr!

Ha en bra jakt o en smakliga måltider

JoakimS

• -
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 12:56 »
Den hängde med skinnet på i ca 10 timmar och hade nog inte gått under 10 grader så där ska jag nog klara mig. Jag väntar på lite varmare väder innan jag styckar den. ;)

Frågan är hur man hanterar köttet när det är minsugrader ute och inte har någon möjlighet att hänga det i varmgrader. Nu hade jag inte så många minusgrader så jag tror att jag klarade mig bra men det kan ju vara kallare nästa gång. Kanske ska man klä in djurkroppen i en aluminiumfilt nästa gång :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
Galaxie, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser