Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förfryser en innekatt i denna kyla?  (läst 4593 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
förfryser en innekatt i denna kyla?
« skrivet: 28 dec-08 kl 22:33 »
Har precis skaffat mig en kisse, som har varit innekatt i hela sitt åttamånaders liv. På förmiddagen idag satt vi ute på trappen i solen han och jag. Plötsligt tog han ett skutt ner under förstukvisten och har varit borta sedan dess. Jag har varit ute och ropat en gång i kvarten idag, då det har varit typ fem grader minus hela dan. Undrar nu om en katt måste ha satt nån sorts underpäls för att kunna hålla värmen, eller pallar pälsen ändå för kylan?
Är ju orolig ju... :'(
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: förfryser en innekatt i denna kyla?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 09:47 »
Sätt ut lite mat på farstun så att han "hittar hem" samt får mat i magen, föda är bästa sättet för kroppen att hålla värmen, utan mat lär han snabbt bli nerkyld.

Edit: Glömde skriva blötmat, på så vis får han även i sig lite vätska.
« Senast ändrad: 29 dec-08 kl 09:48 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 29 dec-08 kl 12:41 »
Jo, jag har gjort det. Men den här lilla kraken har bara ätit torrfoder i hela sitt tidigare liv...Han åt "mjukmat" för första gången igår, nån timme innan han stack och för första gången i vinter är det fem grader kallt...fan, jag har inte hört ett pip...eller jag tycker jag hör pip, titt som tätt , har varit ute flera ggr hela natten. men ingen kisse... :(
/maya
« Senast ändrad: 29 dec-08 kl 12:47 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 13:31 »
Katter har en synerligen bra förmåga att överleva.  :)

Flyttade själv min älsklings gamla (10-år kastrerad hane) katt.
Han tog första bästa chans att försvinna. Sågs inte till på tre hela veckor
och under denna tid var det som kallast -15grader i 5 dygn på raken.  :o

Men sen en vacker dag hittade jag på katten och visserligen var han klart magrare
men absolut vid god vigör i övrigt. Denna katt var dock van vid att vara ute till skillnad från din.
Men det låter som du verkligen gör allt du kan. Nu gäller det bara att vänta på att katten vill komma hem
och in i den goa stugvärmen.

Lycka till och låt oss veta hur det går för er!
Vill man så kan man ;P

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 17:38 »
Halaj!

När jag fick min 8-mån. Utekatt fick hon vara inne i två veckor först.
En vecka på övervåning och en vecka på undervåning.
Sedan släppte jag ut henne när jag gick till jobbet.
Det gick jättebra.
Fast hon var sååå skygg ute i början.

Så när du väl får fatt på katten: ta in den och släpp inte ut den!
Den måste fatta att det är du som är ägaren/skötaren/betjänten.
Och att huset är centrum i livet.
När den har slutat att gömma sig i bokhyllan/under soffan/precis varenda tänk-och otänkbart skrymsle så kan du släppa ut den.

Vad gäller ditt nuvarande problem så tror jag att om det handlar om valet mellan att frysa ihjäl och ta hjälp från dig så väljer katten det senare.

//T

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 19:19 »
Hoppas såå att du har rätt.
Han var såå cool, och inte det minsta "smygig" eller skrajsen inne utan verkade som att han "intagit" sitt nya hem ganska så omedelbums... fast nu vete fåglarna om han inte har gått sin väg i alla fall.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-08 kl 19:24 »
Fin katt :)
Påminner om en av mina hemma.
Vill man så kan man ;P

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-08 kl 19:43 »
Halaj!

Katter luras!
De verkar bekväma med den okända människan som klappar den.
Kråmar sig och njuter av klappandet och smekandet.
Men så fort den okända (opålitliga) människan vänder ryggen till sticker katten!
Och står inte attt finna.

I övrigt: lycka till!
Och när du väl fångar katten, släpp den inte förrän den har fattat att det är du som står för tryggeten/värmen/ maten.
Då återvänder den alltid.

//T

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 29 dec-08 kl 20:25 »
Jo, det ska jag göra...om jag hittar honom igen...just nu känns det lite hopplöst...Kallt som tusan, tycker jag hör nåt hela tiden, dunsar som om det hoppar nån på trappen, pip som om nån jamar...kan bli knäpp för mindre. :-\

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #9 skrivet: 30 dec-08 kl 10:38 »
Jag köpte katten 3,5 mil bort , han har alltid varit innekatt där. Tror ni att han ändå kan gå hela vägen tillbaks? Det är inne i stan, eller i utkanten av stan, i ett område med hyreslägenheter.
Man har ju hört talas om att katter gått en massa mil då de blivit flyttade.
Har ni någon erfarenhet av detta? ???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 30 dec-08 kl 10:54 »
Det är ju inte otänkbart men om du hör dunsar osv kanske han är inlåst nånstans, har du kollat garderober, skrymslen, förråd,skjul eller vad du möjligen har runt huset?

Jag hade en hankatt en gång i tiden som var mästare på att förirra in sig i grannarnas förrådsskjul och sen satt han och tryckte så fort han såg en främmande människa. Dessutom kunde han knappt hörbart jama så jag fick smyga runt på nätterna när det var tyst och kalla på honom vid varje förråd i hela gatan tills han svarade därinne och dagen efter fick jag knacka på hos grannen som vägrade öppna för "de hade minsann inte sett eller hört nån katt" -nää han kommer bara till mig. Och när de väl öppnade kröp han mjauande fram från sitt gömställe. Då hade de ibland haft förrådet öppet hela dagarna medans de påtade i trädgården  ::)  Efter 2 år fick man svaret när man ringde på "Jaha, sitter Mickie i MITT förråd denna gången?"  ;D
« Senast ändrad: 30 dec-08 kl 10:56 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 30 dec-08 kl 10:54 »
Har du satt upp lappar och frågat efter katten hos dina grannar (även de som inte bor jättenära)? Det är möjligt att någon annan släppt in honom.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 30 dec-08 kl 11:17 »
Dunsandet har tyvärr varit min hammockgunga som dunsade i sin ställning i blåsten , nu har jag bundit fast den. Nästa gång var grannens lilla feta "korvhund" (låter elak...mm) och åt upp den mat som jag ställt ut: kattmat och räkor.  >:(

Jag har satt upp lappar med foto på katten. Både nära och vid affären, som är en bit bort, men dit folk kommer från både när och fjärran.

Om jag inte har hört nåt i kväll , så ringer jag till de jag köpte honom av, så får de hålla ögonen öppna.
 :(

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-08 kl 12:54 »
Tänker på dig och förstår verkligen att det känns trist. :'(
Styrkekram
Vill man så kan man ;P

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 dec-08 kl 13:16 »
Katter tål såväl kyla som värme(vilket de föredrar). Katter är dessutom noga med maten, har katten fått torrfoder, ska du var lite försiktig att ändra radikalt när katten är ny i huset.

Han kommer nog fram när han är hungrig, det dröjer längre om du har fågelbordet i närheten.

För en innekatt kan ju den stora världen verka lite förrvirrande i början.

Han behöver lite tid att anpassa sig till sitt nya hem.
Det händer att de kommer tillbaks där de varit förut.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #15 skrivet: 31 dec-08 kl 16:13 »
Det finns hopp!!!
Kattspår på trappan i morse...
Nu har jag lånat en kattfälla och agnat med tonfisk.

Ska ut och ropa lite nere vid ett torp som ligger precis bredvid, då grannen sa att deras hund var otroligt intresserad och nosade runt där ...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 31 dec-08 kl 23:09 »
Lycka till, hoppas du får tag i kisen!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #17 skrivet: 01 jan-09 kl 01:19 »
Kom hem efter nyårsfirande hos grannen, och fällan var igenslagen och vittjad...hmm, nu är den agnad igen ...spännande fortsättning följer , är det Nisse eller är det någon annan...nu ; Go'natt och gott nytt år !!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #18 skrivet: 01 jan-09 kl 12:11 »
Nisse is back!!!  ;D
Konstigt nog så satt han inte i fällan , men jag hörde hur det klickade i den tidigt i morse. Jag hade ställt den på trappen och då jag tittade ut så satt katten precis utanför dörren i tittade på mig, med huvudet lite på sned. "men kom in då" sa jag och det gjorde han. Fällan måste ha "klickat" för han hade varit därinne och ätit upp nästan all mat.

Slutet gott, allting gott...Gissa om han får vara inne ett bra tag nu.
Tack för alla styrkekramar och andra glada tillrop.
//Maya och Nisse

« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 12:40 av HönsMaya »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 01 jan-09 kl 12:44 »
Så skönt att han är tillbaka! Nisse ville väl bara kolla omgivningarna och se om det går att bo där. Tydligen har ni fått godkänt ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
Mariaea, BeaMack606

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser