Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunginflammation och hosta  (läst 4161 gånger)

Get-Eva

Lunginflammation och hosta
« skrivet: 28 dec-08 kl 19:51 »
Hej
Min ena get fick lunginflammation (varför har vi inte kommit på då övriga 29 är pigga och krya). Efter att "vetten" varit här så fick hon penicillin och inflammationen var borta på en vecka ca. Geten är pigg och med i flocken igen och äter som hon skall.
Men, hon hostar!
Har nu hostat i tre veckor, och hostar fortfarande. I början lät det som rosslig förkylningshosta och jag trodde väl att det skulle ge med sig när inflammationen var borta, men nu låter det som när mina barn hade krupp när dom var små. Skälligt och torrt.
Någon som vet vad jag kan göra för att lindra för lillgumman? Kan jag göra nåt själv så vore det skönt då "vetten" kostar en förmögenhet att ta hit.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Get-Eva

SV: Lunginflammation och hosta
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 12:20 »
Ingen som har haft nån get som hostar???
Något knep??
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 17:20 »
Det enda jag kommer på förutom att ta dit veterinären igen är att kolla hö't och strö't. Men nog skulle jag ta dit veterinären efter så lång tid ändå. Hade det varit en släkting, hade du nog inte struntat i det för att det är dyrt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 18:46 »
Djurinnehav medför kostnader och det måste man vara beredd på. Man är skyldig att ge den vård djuren behöver.  Några "knep" eller tips när det gäller allvarliga saker som lungor och hosta, ska man inte söka på ett öppet forum. Ta kontakt med veterinären.

http://www.tennesseemeatgoats.com/articles2/lungworms.html
« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 11:32 av Sussilo »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 21:02 »
Lungmask kanske?

Hjärtfel kan också ge hosta. Hjärtsäcksinflammation har jag hört om någon get som fick till följd av andra infektioner. Den hade en envis hosta.

Get-Eva

« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 19:47 »
Nåja, "struntar" i det gör jag självklart inte! och nej jag hade inte "struntat" i det enbart för att det är en kostnad, det kan jag ta precis som jag tar hand om mina släktingar så tar jag hand om mina djur så gott jag kan!!
Jag är mycket mån om alla mina djur och vill självklart försöka göra allt för dom, därför frågade jag.
Vad jag undrade var ifall någon hade varit med om detta förut och kunde upplysa mig lite, ex som vissa andra har fått hjälp när dom frågat om olika sjukdomar. Men ok, det gäller kanske bara vissa.

Jag har haft veterinären här igen, naturligtvis, då jag inte fick någon annan info att luta mig på, kändes bara onödigt att ta den kostnaden då jag visste att hon inte kunde säga vad som är fel. Orsaken till att jag frågade var att vår veterinär inte kan getter då det inte är så många som har det i vårt landskap. Tänkte därför att ett forum där många har erfarenhet av getter kanske kunde vara till hjälp, både för mig och för min veterinär och att jag då kanske hade kunnat lotsa henne på rätt spår.
Hon har inte fel vare sig på lungor eller hjärta enligt veterinären och dom kan inte komma på varför hon hostar som hon gör. (har varit i kontakt med veterinären flera gånger i veckan per telefonkonsultation hela den här tiden hon varit sjuk, så hon har inte varit utlämad till min ignorans!)
Jag har nu föreslagit veterinären att hon skall avmaskas, verkar trots allt inte troligt då inga av dom andra i flocken har några som helst problem och dom blev avmaskade i höstas, men vi gör det iallafall för jag vill att hon skall bli bra.

Så, nu till min fråga, igen. Har någon annan varit med om något liknande och vad har ni isåfall gjort för att hjälpa er get?? Tacksam ifall någon med gedigen erfarenhet av getter kanske vill vara vänlig att svara. Tack.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 21:26 »
Det är inte så att bara vissa får hjälp här på forumet och jag tror inte heller att någon tror att du missköter dina djur! Men man tar på sig ett stort ansvar när man ger råd på ett forum, där vi inte alla känner varandra. Jag vet inte om det finns någon veterinär här? Jag tror att de som läst din fråga, tycker att det låter allvarlig med en hosta som hållt i så länge efter lunginflammationen och därför, klokt nog, inte vill ge sig in som rådgivare. Men jag vet också att veterinärer och getter är ett sorgligt kapitel i Sverige. Har du möjlighet att ringa runt till andra "vettar" för rådgivning? Så skulle jag nog ha gjort. Låt oss veta hur det går! Detta låter antagligen inte klokt, men getter KAN få hosta om de vräker i sig maten mycket fort, eller om de är mycket livliga och rusar omkring länge. Men din get har väl inte bytt beteende och börjat med sån´t efter lunginflammationen?
Kalle Hammarberg är en gigant på getter.

Hej där ute: Har någon mailadressen till Kalle Hammarberg, så skicka den till Get-Eva.
« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 21:52 av Sussilo »

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 21:35 »
kalle.hammarberg@tele2.se 
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 21:38 »
Mina hostar också...... inte alltid och hela tiden men ändå.....
Jag tycker att dom blir lite hostiga ju närmre nollan och minusgrader det
blir på termometern. Jag har en get fröken som ofta blir så på vintern...... men hon e frisk som en nötkärna....
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Get-Eva

« Svar #9 skrivet: 02 jan-09 kl 10:48 »
Tusen tack för svar, det var det jag hoppaders på,helt struntade i att hon hostade och så är verkligen inte fallet. Jag tror heller inte att någon på forumet är veterinär men däremot så vet jag att det är många med lång erfarenhet av getter så därav min fråga.
Nu skall jag maila till Kalle Hammarberg och höra ifall han har något bra förslag som jag kan vidarebefodra till min veterinär.
Och, nej, dom andra hostar när dom slänger i sig maten men det låter inte likadant som när min "sjuka" get hostar, hon skäller även när hon inte äter. Annars är hon nu pigg och äter bra och har börjat gå upp i vikt igen. Hon får dessutom tillskott med B-vitaminer och Selen och fick även aptithöjande när hon inte åt så det problemet är ur världen nu......nu är det "bara" hostan.

Get-Eva

« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 10:45 »
Nu har jag fått svar från en mycket vänlig Kalle Hammarberg och han säger att en vanlig komplikation när det har varit lunginflammation är att det även kan bli en lungsäcksinflammation där lungsäcken växer ihop med den inre bröstväggen och då uppstår en torr rethosta, prexis som i vårt fall.
Så, därför misstänker jag att det är det som hänt. Det kan man dessutom tyvärr inte göra något åt utan han menar att man får låta det vara som det är.
Eftersom hon inte verkar sjuk längre, förutom hostan då, så får jag väl låta det vara så länge som hon är pigg och äter bra, leker med sina kompisar och inte verkar må dåligt, annars får jag väl ta bort henne. Vi får hoppas på det bästa.
Skall även kolla med min veterinär i morgon då det är vanlig dag och höra vad hon säger.

Bara en liten rapport ifall nån ville veta........

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 19:54 »
Ja tack för informationen. En bra tråd och kul att få lära av era erfarenheter om hur det kan vara :D
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 21:23 »
Du har kanske redan har svaret i varför hon hostar iom. svaret från Kalle Hammarberg.

Min tanke är att det annars kan vara mask. Nu vet jag inte om det är detsamma med getter som med hästar, men hästar kan hosta när de har spolmask. I en fas i spolmaskens cykel befinner den sig i lungorna och då hostar hästar som drabbats. Bara en tanke...

(Getter kanske inte ens har benägenhet att få just spolmask?)
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 23:45 av Bergsblomman »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 21:44 »
Stora och Lilla Lungmasken - vanliga äckel oxå bland getter! :(
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Get-Eva

« Svar #14 skrivet: 07 jan-09 kl 11:30 »
Ja, det var vad vi trodde först men jag har avmaskat enligt konstens alla regler och det har inte blivit något annat resultat tyvärr.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser