Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vespis eller kakelugn, vad är bäst?  (läst 9533 gånger)

Huggorm

• Gäst
Vespis eller kakelugn, vad är bäst?
« skrivet: 26 dec-08 kl 16:17 »
Om man kan välja om man vill värma huset genom att elda i vedspis eller kakelugn, finns det någon annan anledning att välja vedspisen än att man kan laga mat på den? Jag skulle hellre välja kakelugnen eftersom den klarar mera grovhuggen ved, men det kanske finns fler fördelar med vedspisen som jag inte tänker på?

Vargerik

• Gäst
SV: Vespis eller kakelugn, vad är bäst?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 16:33 »
Kakelugn, för skråen! Den kan lagra stora mängder värme och har ett smart system av luft och rökgaskanaler som ger den en mycket effektivare förbränning än en vedspis av traditionell typ.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 16:35 »
Jo, just friskluftskanalerna är ju en fördel. Men skorstenen är rätt massiv i huset i fråga, så även vedspisen lagrar ju rätt mycket värme

ca

« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 19:23 »
Vedspisen är kanon om man har mycket ved som man vill bli av med ,men det fodras en ständig eldvakt åxå. Kakelugnar är för mesar som inte vill ha is på hinken när dom vaknar. Annars är en kompromiss kanske Tulikivi 1250.

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 19:37 »
Å andra sidan är ju en kaklis betydligt dyrare och mer klabb att installera. Sen lär det finnas nya vattenmantlade vedspisar..

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 19:40 »
Hur är det med sot, behöver någon av dom sotas oftare, är någon av dom känsligare för tjära eller vad man får av att bara elda barrved? Hur är det med slitage, vedspisar behöver ju nya brännjärn ibland, men i kakelugnar finns inget som går att byta?

ca

« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 19:53 »
För de som tidigare har vattenburen värme är naturligtvis kökspanna med tank ett mycket tänkvärt val om man inte har plats för ett riktigt pannrum.  Det finns även många kombinationslösningar med vattenmantlade kaminer som även kan värma ett värmemagasin i rummet bredvid osv. Mitt kombisystem består av 1500 liter ack-tank, solvärme,värmepump(som bara används då man är bortrest) vattenmantlad pelletskamin och kökspanna. Alla värmekällorna arbetar mot tankvolymen vilket gör att "det sköter sig självt", dvs tänder man i kökspannan så stoppar pelletskaminen automatiskt osv.

sberg

« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 08:26 »
Hej vedvärmare. Vi kör med 2 kakelugnar och en vedspis och värmepump. Alla med sina för och nackdelar. En kakelugn är en riktigt bra värmekälla, eldas 1-2 ggr /dygn. Får absolut inte eldas kontinuerligt som en vedspis. Vedspisen fodrar alltså hela tiden ny ved, säg varje halvtimme.
Men är ok att laga mat på vid strömavbrott, dock svår att reglera värmen på....
En kakelugn är relativt dyr att få uppsatt, men var med som hantlangare då det är ett intressant och roligt men skitigt arbete (speciellt ev rivning).

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 22:17 »
vi har två tullikivi en i vardagsrummet o en köksmodell i köket som har både plattor o ugn.dom e vi välldigt nöjda med. eldar 1-2ggr per dag i v-rummet o köket eldar vi olika , beroende på om vi vill ha plattor varma lr ugn.När man eldar ugn så håller sej nog värmen längre. man kan även elda både i ugn o för plattor.ugnen har en temp o funkar väldigt bra o laga mat i oxå.så har man råd så skulle jag rekomendera en sådan.
Jaghardetgött!!

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 23:20 »
kökspana?
förlåt en dum en men jag har aldrig sett en kökspanna trots at jag varit i massor av gamla torp runt om i sverige!
en vedspis i köeket kan man laga mat på och baka i ugnen och om man har vattencistern få varmvatten till disken.
men en kökspanna?
är det "bara" för at elda och vattenrör cirkulerar värme genom huset eller kan man laga mat på en sådan också?
den står ju i köket så den måste väl ha en matlagningsfunktion också??

antagligen knasig fråga men har aldrig sett en kökspanna mer än på halvtaskiga bilder när jag jagar hus.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jan-09 kl 23:34 »
En kökspanna är helt enkelt en ganska dålig vedpanna avsedd att ha i köket. En del kan även användas som en ganska dålig spis. Det är märkligt att du aldrig sett en, de är jättevanliga i gamla hus.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 23:38 »
Beror på hur stor yta som skall värmas upp. Våran vedspis värmer utan problem upp kökets 25 kvm på nolltid och bidrar med värme även till övriga husets 270 kvm, medan våra kakelugnar egentligen bara ger värme där de står. Visserligen behöver de inte matas lika ofta men aldrig att jag valde en kakelugn framför en vedspis.

Och på tal om matning av vedspisar så inte behöver vi mata våran gamla Norrahammar så ofta som varje halvtimma, trots ett relativt litet vedinkast, det beror nog på hur man eldar. Bara om jag lagar mat på den samtidigt behövs det läggas in så ofta.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 00:01 »
En kökspanna är helt enkelt en ganska dålig vedpanna avsedd att ha i köket. En del kan även användas som en ganska dålig spis. Det är märkligt att du aldrig sett en, de är jättevanliga i gamla hus.

jag har ju bott i torp i småland o i norrtelje trakten men aldrig sett annat än normala vedspisar i köket, stora bastanta saker som värmt hus och varit kok o bak o vattenvärmning.

en kökspanna har alltså tillkommit efter at vedspisen åkt ut o ersatts av elektrisk spis under 50 talet eller?
varför annars skulle man ha en sån manick om man redan har vedspis för matfunktion??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jan-09 kl 00:41 »
Pannan används för vattenburen centralvärme med vanliga element, ofta kompletterad med elkassett för att få varmt när man inte ids elda. Så den ersätter kaminer och kakelugnar snarare än spisen.

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 02 jan-09 kl 07:49 »
Vi har en kakelugn i stora rummet och en vedspis i köket. Kakelugnen är ju bäst, en liten brasa på morron o en liten på kvällen, sen har man varmt. Vedspisen fodrar mer eller mindre "ständig passning", vilket ju är det stora problemet tycker jag. Den drar också mera ved för samma värme, en fördel är kanske att man kan elda så mycket man vill och få det supervarmt, men en vanlig vardag, när bägge skall jobba, ungarna te dagis och skola, när skall man elda? Kaklis håller ju värmen över dagen och man elda på igen när de små sover, men vedspisen måste du ju igång med så fort du kommer hem, mitt i all matstress och med griniga ung osv.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-09 kl 10:25 »
Men är ok att laga mat på vid strömavbrott, dock svår att reglera värmen på....
Vad menar du nu? Det är väl ingen konst att reglera värmen i vedspisen? En varierar med olika slags ved (barr/löv), olika grovlek, en micklar med draget eller vänder plattorna så att flänsarna hamnar åt det håll en vill (för att få den goa värmen på plattorna respektive i ugnen).

Jag har för övrigt både kökspanna och vedspis....välsignade tidigare ägare som lät båda vara kvar, har även ytterligare en vedspis, samt kakelugn och rörspis som väntar på provtryckning.
Jag håller tydligen på att bli vek, för det är himla gott med centralvärme. Hade inte det i min förra bostad och tyckte det gick bra att elda på två ställen...men det är smidigt att kunna fylla pannan och sen inte behöva fundera på´at under 2-3 timmar. Ackumulatortankar står på önskelistan för att få det ännu bättre, men jag använder gärna dom gamla eldstäderna med, om dom är OK.

Rent pengamässigt är det förstås dyrare att sätta in ett vattenburet system, men jag tror att en har igen det. Och står nu valet bara mellan vedspis och kakelugn, så hade jag tagit bägge...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Winnie

« Svar #16 skrivet: 02 jan-09 kl 10:51 »
kökspana?
förlåt en dum en men jag har aldrig sett en kökspanna trots at jag varit i massor av gamla torp runt om i sverige!
en vedspis i köeket kan man laga mat på och baka i ugnen och om man har vattencistern få varmvatten till disken.
men en kökspanna?
är det "bara" för at elda och vattenrör cirkulerar värme genom huset eller kan man laga mat på en sådan också?
den står ju i köket så den måste väl ha en matlagningsfunktion också??

antagligen knasig fråga men har aldrig sett en kökspanna mer än på halvtaskiga bilder när jag jagar hus.

Oftast dålig matlagningsfunktion på de gamla kökspannorna...men möjlig...

Bif bilder till diskussionen

Marita42

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-09 kl 18:53 »
Hejsan
 Gå in på den här sidan och titta http://www.hansforsman.se/. Dom har många olika kökspannor och annat som har att göra med eldning.
Vi har en Wamsler k 148 som går mot acc-tant där vi har en cirkulationspump till alla element.
Jag lagar all mat på den (det tar tid att lära sig olika gradantal på ugnen :-\)

Vi köpte Eligen (ett batteri som går på vid strömavbrott och laddas så fort elen kommer tillbaka)  i samma veva som vi köpte kökspannan.
Vi har turen att ha egen skog och att jag är hemma hela dagarna.
Så har vi det och vi är nöjda (vi har 0:- i uppvämning)

MVH
Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser