Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BARF till katter & hundar  (läst 7517 gånger)

Tiffy

BARF till katter & hundar
« skrivet: 23 dec-08 kl 02:51 »
Hej,
Jag är ny medlem här och brukar annars hålla till på olika kattforum  :)

Allt fler kattägare börjar nu intressera sig för att att ge sina katter så naturlig mat som möjligt för dem och går då över från torrfoder till blötmat. Antingen burkmat och/eller BARF (rått kött & råa, köttiga ben).

Det är många som haft väldigt goda erfarenheter av detta kostbyte. Katternas hälsa förbättras ofta drastiskt och det är ju inte så konstigt, då de får mat som är naturligare för dem och att de exempelvis slipper gå omkring och vara ständigt uttorkade då de dricker för lite vatten i förhållande till den mängd torrfoder de äter.

Även många hundägare har börjat ge BARF med gott resultat.

Så om ni är intresserade tror jag nog att många hund & kattägare som BARFar sina djur, skulle vara intresserade av att köpa såväl hel kaninmage (med innehåll) som kaninkött. Både i små bitar/slamsor (eller större stycken som man själv skär i mindre), samt malt kött med ben/skrov.

Det är för oss mycket viktigt att de djur som ska bli mat behandlats väldigt väl under hela sitt liv samt avlivats på ett så humant vis som möjligt. Lite OT också men såklart är även kyckling, gris och andra arter också av intresse, då man måste variera för att hunden/katten inte ska få några brister.

De som BARFar sina hundar & katter får ofta förlita sig till varuhusen för att köpa kött & ben, om de inte har kontakter med jägare/slaktare och då är det ju långt ifrån säkert att djuren blivit väl behandlade under sin livstid samt under slakten.

Så kanske det kunde komma båda parter tillgodo om vi får kontakt med varann?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: BARF till katter & hundar
« Svar #1 skrivet: 23 dec-08 kl 14:39 »
Hör av er till mig bara om ni vill köpa!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 dec-08 kl 15:05 »
Jag har hela frysen full med kaninmagar som dom egna hundarna ratar!

Bor utanför Karlskoga! 20kr/kg.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 dec-08 kl 17:48 »
Jag finns i Västernorrland! Här finns skrov från kanin (och en och annan anknacke kan det bli också).
Barfar våra egna katter  :D
Landsflykting i storstan...

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-08 kl 20:59 »
Vad är det för skillnad på Färsk foder å barf??
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 23 dec-08 kl 21:07 »
färsk foder, som du köper i frysta rullar är färdigblandat helfoder. färskfoder innehåller dock även spannmål som inte är sådär jättebra att mata i samband med köttmåltider. om BARF kan du läsa på våra hundars hemsida.

http://www.miloswebb.com/omhundmat.htm

jag har översatt en tysk broschyr som sammanfattar det hela ganska bra, som jag tycker. jag blev dock färdig med översättningen i helgen och har inte rättat till eventuella stav- och grammatiska fel än. men det går att läsa ;)
« Senast ändrad: 23 dec-08 kl 21:09 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 11:32 »
Hittade en intressant sida i holland, här kan man köpa vad som helst till sin hund, med päls och allt. Undrar vad som hänt om man startat en sån websida här i sverige  :P

http://www.prooidier.nl/index.php?page=shop.browse&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 27 jan-09 kl 12:09 »
ja, det kan man ju undra. jag tror att de militanta veganerna ställs då inför valet "det döda djuret" eller tvinga hunden/katten att äta onaturlig föda ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 27 jan-09 kl 12:23 »
ja, det kan man ju undra. jag tror att de militanta veganerna ställs då inför valet "det döda djuret" eller tvinga hunden/katten att äta onaturlig föda ...
;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #9 skrivet: 27 jan-09 kl 15:19 »
För att få ägna sig åt BARF-försäljning krävs tillstånd från Jordbruksverket. Är, eller var i alla fall kostnadsfri när jag fick mitt tillstånd.
Vi säljer alla skrov,magar samt hjärta, lungor och puts. Även en del blod. :)

Caroline

• Närke
« Svar #10 skrivet: 15 mar-09 kl 08:30 »
Hur får ni era katter/hundar att äta BARF-maten?
Vi har försökt ge våra fyra kattter slaktrester från gris nu i en vecka men de käkar inte det.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 15 mar-09 kl 08:45 »
Gris skall inte användas till Barf,det innehåller för mycket trikniner och skall helst upphettas innan man äter det. Prova nöt,fågel,kanin, lamm istället.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 mar-09 kl 11:22 »
Gris går utmärkt bara det har varit fryst i ca 2-3 veckor först! Jipotimas.se säljer en hel del gris och massor av annat mums till råutfodrade katter och hundar. Bra priser också.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-09 kl 11:28 »
Det är inga trikiner i svenskt veterinärbesiktat kött. Hemslaktat kött kan det finnas i men sannolikheten är mycket liten. Vildsvin har däremot relativt ofta trikiner.

Katter kan ha svårt att vänja sig vid att äta rått kött om dom bara ätit torrfoder hela livet. (Hundar är oftast inte lika petiga med maten.  ;) ) Ta lite köttfärs, typ bara en tesked, och smeta ut det i en skål med torrfoder så att katterna långsamt kan vänja sig vid smaken. Om dom till slut vänjer sig så kommer dom inte att vilja äta nåt torrfoder mer.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jaktbeagle

• -
« Svar #14 skrivet: 15 mar-09 kl 12:38 »
en liten rättelse bara... det finns bara två kända fall med trikiner hos vildsvin det senaste året och bägge fanns i ett litet begränsat område!  men självklart ska man uppvärma fläskkött för säkerhets skull, det finns annat att oroa sig för om man vill äta fläskkött.. elaka bakterier i tarmarna som kan ge svår verk resten av livet!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 13:13 »
Okej, det var såpass ovanligt hos vildsvin oxå alltså. Dåså.  :) Det ska visst finnas ett billigt trikin-test som man kan få svar på himla snabbt via sms som jag har förstått, men jag är osäker på hur det funkar. Det är så dåligt med vildsvin i dom här trakterna, så man har ju inte så stor erfarenhet av det här uppe.

Människans mage är känslig mot bakterierna som kan finnas i fläsk-kött, men hundar och katter klarar allt galant. Det finns dock ett undantag hos hund. Det finns en bakterie (tror jag att det är) som ibland påträffas i grisar i övriga europa som är väldigt farlig för hundar. Jag kommer inte ihåg vad den heter eller hur vanlig den är, men den har i alla fall aldrig påträffats i Sverige än så länge. Därför ger jag alltid bara svensk gris till min hund om han får gris. (Vilket inte är så krångligt eftersom jag själv oxå bara äter svensk gris men av andra anledningar.  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jaktbeagle

• -
« Svar #16 skrivet: 15 mar-09 kl 13:33 »
Tror att sva  tar 260kr för ett trikinprov men eventuellt ska det kompenseras om man samtidigt skickar in blod från vildsvinet i forskningssyfte...

Lars

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 15 mar-09 kl 15:40 »
Det finns en bakterie (tror jag att det är) som ibland påträffas i grisar i övriga europa som är väldigt farlig för hundar. Jag kommer inte ihåg vad den heter eller hur vanlig den är, men den har i alla fall aldrig påträffats i Sverige än så länge.

den heter pseudorabies, går inte att bota och är 100% dödlig. även om det inte funnits i sverige på ett tag skulle jag inte mata mina hundar och katter med det. varför riskera när det finns så mycket annat kött?

Hur får ni era katter/hundar att äta BARF-maten?
Vi har försökt ge våra fyra kattter slaktrester från gris nu i en vecka men de käkar inte det.

katter är jägare och äter bara det som är mycket färskt. hundar äter även as i det vilda och det är därför mycket lättare att vänja dem till barf. prova fisk till katterna eller om du slaktar själv så slaktavfall från den dagen.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 15 mar-09 kl 15:53 »
Pseudorabies är utrotat i Sverige så jag ger mina hundar svenska fläskben ganska ofta.
Fläskbenen har många andra fördelar därför bortser jag från risken att hundarna ska få en sjukdom som inte finns i Sverige.
                                            Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 15 mar-09 kl 16:02 »
alla gör som de vill, men jag skulle inte göra det. det finns som sagt tillräckligt med annat kött hundar och katter kan få.

Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser