Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkanin på balkongen!  (läst 1714 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Köttkanin på balkongen!
« skrivet: 21 dec-08 kl 18:52 »
Hejsan.

Vi har just flyttat till en lägenhet med jättestor balkong. Skulle vi kunna ha kanin(er) där? Utan bekymmer från bf-föreningen och därtill med djur som trivs? Skulle va fränt att kunna producera sitt eget kött hemma iaf. Dessutom får vi ofta sallad över när vi ätit. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Charlotte

• -
SV: Köttkanin på balkongen!
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 19:00 »
 Jag vet att det finns folk som har sina kaniner på balkongen, men fråga först grannar, föreningen och ev. kommunen också. Det är alltid bättre att ligga före med sånt så slipper man bli besviken.
 Fundera sedan över så att det inte blir för hett på balkongen och att du kan lösa foderförvaring och gödselhantering på ett smidigt sätt. Konstruera sedan burarna så att det inte kan rasa ner skräp till grannarna.
  Lycka Till!
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 22 dec-08 kl 18:17 »
Ok, tack så mycket! Ska höra med bostadsrättsföreningen. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 22 dec-08 kl 19:40 »
Skulle nog fundera på hur du löser slakten? I badrummet?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-08 kl 21:31 »
Lättstädat iaf  ;)

Jag har slaktat i duschkabin...  (Ensam hemma, med småbarn som låg och sov på övervåningen så jag kunde inte vara ute). Det fungerade men gav en viss känsla av Hitchcocks Psycho under efterföljande duschtillfällen  :-X
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 dec-08 kl 22:31 »
Inga problem att slakta i köket. Lägg ut gamla tidningar, kartongbitar eller bara sopsäckar på golvet först. Ev handdukar el annat uppsugande material ovanpå. Bonka, avbloda och se till att hålla dej över tilltänkt område ;). Häng upp kaninen i krokar i dörrposten eller lägg den på rengjort köksbord täckt med uppsugande material alt plastduk. Flå och ta ur. Inälvor etc läggs lämpligen i slasken eller i hink el liknande. Häng/lägg kroppen svalt ett dygn. Stycka, tillaga eller frys in!

Har slaktat många djur i köket! :)

/Dandelia

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 23 dec-08 kl 14:39 »
Inga problem att slakta i köket. Lägg ut gamla tidningar, kartongbitar eller bara sopsäckar på golvet först. Ev handdukar el annat uppsugande material ovanpå. Bonka, avbloda och se till att hålla dej över tilltänkt område ;). Häng upp kaninen i krokar i dörrposten eller lägg den på rengjort köksbord täckt med uppsugande material alt plastduk. Flå och ta ur. Inälvor etc läggs lämpligen i slasken eller i hink el liknande. Häng/lägg kroppen svalt ett dygn. Stycka, tillaga eller frys in!

Har slaktat många djur i köket! :)

/Dandelia

Ok... min sambo skulle nog inte palla att jag slaktade inne.. tur att vi har stor tomt utan insyn ;) Det hade vi inte när vi bodde i Härryda och man kände sig som värsta banditen... slaktade i källarhålet så att man stod för kaninen när man flådde ur. Undrar just vad grannarna hade tyckt  ::) ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser