Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inför grisning - extremsvullen/normal?  (läst 1783 gånger)

louise

• Gäst
Inför grisning - extremsvullen/normal?
« skrivet: 21 dec-08 kl 18:32 »
Min dräktiga sugga grisar inom en vecka om jag har räknat rätt. Nu har henns könsorgan/öppning varit väldigt svullet i flera veckor, och jag kan inte minnas att min andra sugga såg ut så. Böjrar noja över nåt framfallsproblem, elle rnåt annat jag inte har koll på. Nån som kanundervisa mig lite? Jag har bara haft en grisning här tidigare, och då med en annan sugga.

ingvar2

• Gäst
SV: Inför grisning - extremsvullen/normal?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 21:32 »
Ta det lugnt.. :) det är säkert inget problem, skulle det vara nåt framfall så kommer det väl isåfall efter grisningen...? Men det har jag aldrig varit med om, däremot så ser dom väldigt olika ut, jag har en som grisar idag, hon är inte ett dugg svullen, så jag trodde inte det skulle bli än på några dagar, däremot har hon nu i 10 dagar haft juver som nästan släpar i backen.. Så det är väldigt olika..
Kul att du har grisar på gång!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 dec-08 kl 21:48 »
Ja den här gången är det kul med kultingar, suggan är supersnäll å mysig. Så jag är inte rädd för krig å monstermor som sist.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-08 kl 10:50 »
Nu kom kultingarna i natt! 8 sötisar. Men.. nu befarar jag framfall på riktigt. Hon har en boll utanpå å det skymtar lite mörkrött i den. Tänkte jag ska ta ett foto och visa veterinären. Det måste väl räcka rätt långt? Och så kan jag ju vänta lite å se om det går ner. Hon kan ju har varit helt "nyförlöst" när jag såg henne i morse.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 dec-08 kl 12:46 »
Grattis! Då hade du bättre tur än jag, fick 17, och när morgonen kom så levde två >:( Några var väl dödfödda men resten hade hon legat ihjäl..

Det är inte bara efterbörden du ser då? Det kan ju finnas stenfoster i den som ser ut som klumpar..

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 22 dec-08 kl 12:48 »
Grattis till de små. Jag väntar också smått vilken timme som helst!

När jag jobbade med stora grisar kunde vi (eller rättare sagt nån sugga ::)) ibland råka ut för sk. "blodvulva"
Det är blodkärl som spricker i vulvan och gör att det blir väldigt rött och svullet.
Vår veterinär tipsade oss att smörja in vulvan med Hirodoid-salva (som man har till oss människor mot bl.a åderbråck.) Det finns receptfritt på apoteket.
Det hjälpte mycket och vulvan drog ihop sig till det normala.

Men självklart ska du rådgöra med veterinären så att det inte är ett slidframfall.

Du får gärna visa oss bilderna också.   :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 dec-08 kl 15:30 »
det är absolut inte väldigt rött, utom något som skymtar i öppningen. I övrigt rosa men som sagt, en "boll". Ska försöka fota imorrn bitti när det är ljust.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 dec-08 kl 17:33 »
Men det var ju fan. kom inte ens mitt textinlägg in... Försökte bifoga en bild men datorn krävde mindre å mindre, till slut gick den inte att göra tillräckligt liten. Vad är maxstorleken? Hur gör man?

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser