Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten fråga  (läst 6952 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Liten fråga
« Svar #40 skrivet: 22 dec-08 kl 15:30 »
Nej, såna finns det inte nån alls som jag har förstått norr om Enköping...  :( Tråkigt som fan...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 22 dec-08 kl 15:36 »
Det är alltså ett kaninslakteri du ska bygga i garaget, LillaSophi  ;) :D
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #42 skrivet: 22 dec-08 kl 15:41 »
haha, ja det skulle ju vara nåt. då skulle inte ha nån frid hemma längre och jag har ärligt talat inte råd med att inreda garaget till ett slakteri. sen vill vi ju flytta om några år och kaniner tar man med lättare än ett slakteri ;)

men skämt åsido, det där i kalix verkar ju ändå kunna vara något. jag har visserligen inte fått något mail, men jag hoppas att killens hemsida är up to date ..
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 22 dec-08 kl 15:49 »
Jag vet inte om hemsidan är uppdaterad, men jag träffade honom i våras - och då var han på G iaf  :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #44 skrivet: 22 dec-08 kl 15:52 »
det låter ju utmärkt. men han sa inte vad han kunde tänkas betala för levande kanin/kg?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 22 dec-08 kl 15:55 »
det låter ju utmärkt. men han sa inte vad han kunde tänkas betala för levande kanin/kg?
Nä... Vi träffades på ett årsmöte... Han bor för långt bort för att jag ska ha någon möjlighet att lämna kaniner dit.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #46 skrivet: 22 dec-08 kl 16:12 »
ja, han lär ju kolla sina mail nån gång, så länge får jag vänta. tror inte att jag får något svar på min fråga nån annan stans ifrån förrän efter helgdagarna ...

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #47 skrivet: 22 dec-08 kl 21:15 »
Det är alltså ett kaninslakteri du ska bygga i garaget, LillaSophi  ;) :D

;D det blir nåt i Umeå det! Veganernas mecka!  ;)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Melica

« Svar #48 skrivet: 22 dec-08 kl 21:17 »
En tanke som slog mig när jag läste om dina undersökningar: Har du pratat med LRF? Jag minns inte riktigt, men visst håller de på att leta lokaler för ett nytt slakteri i Umeåtrakten? Eftersom det inte ens är byggt än kanske du skulle kunna trycka på om att de ska ta emot kaniner också?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #49 skrivet: 22 dec-08 kl 21:19 »
@ göthes kg:

ja, hellvete. gunnebostängsel runt hela tomten, taggtråd längst upp. 2 skyddstränade boerboelhanar på 80 kg styck som patrullerar tomten på natten, kameraövervakning, larm, direktlarm till snuten och militärn, siren och strålkastare. en låda med tårgasgranater i räckvidd i hallen, som man bara tar när man är på väg ut. bedövningspilar. har jag glömt nåt?
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 21:21 av LillaSophie »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #50 skrivet: 22 dec-08 kl 21:21 »
@ melicia: jo, de ska kanske bygga i vännäs, men de ska inte börja förrän hösten '09. men det lät som om de mest skulle hålla på med nötkreatur och grisar, lite får.

Melica

« Svar #51 skrivet: 22 dec-08 kl 21:25 »
@ göthes kg:

ja, hellvete. gunnebostängsel runt hela tomten, taggtråd längst upp. 2 skyddstränade boerboelhanar på 80 kg styck som patrullerar tomten på natten, kameraövervakning, larm, direktlarm till snuten och militärn, siren och strålkastare. en låda med tårgasgranater i räckvidd i hallen, som man bara tar när man är på väg ut. bedövningspilar. har jag glömt nåt?

;D ;D ;D Nja, tror inte det. Med de åtgärderna borde du nog kunna få ha kvar åtminstone någon kanin...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 22 dec-08 kl 21:27 »
ja, klarar de inte av att sno kaninerna då kommer de säkert att i alla fall pysa v8:an cheva vanen ...
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 21:49 av LillaSophie »

Melica

« Svar #53 skrivet: 22 dec-08 kl 21:32 »
Jag har haft lte funderingar kring att skaffa slaktkaniner, men har insett att det skulle INTE vara populärt häromkring. Skulle knappast våga tala om för någon att jag slaktade kaniner, ens till husbehov.

Melica

« Svar #54 skrivet: 22 dec-08 kl 21:33 »
@ melicia: jo, de ska kanske bygga i vännäs, men de ska inte börja förrän hösten '09. men det lät som om de mest skulle hålla på med nötkreatur och grisar, lite får.

Vi kanske får hjälpas åt allihop här och tjata på dem att det behövs en "smådjursavdelning" för kaniner och höns också (fast ska jag vara riktigt ärlig så tror jag nog inte att det skulle få någon effekt).

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 22 dec-08 kl 21:38 »
Vi kanske får hjälpas åt allihop här och tjata på dem att det behövs en "smådjursavdelning" för kaniner och höns också (fast ska jag vara riktigt ärlig så tror jag nog inte att det skulle få någon effekt).

Försöka duger  :D Ju fler som tjatar desto mer lär de väl få upp ögonen för smådjur också.

Men jag tror det är lagar som sätter käppar i hjulet - Om du har ett kontrollslakteri får du inte slakta något utan veterinärkontroll och det kostar...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 22 dec-08 kl 21:43 »
ja, mitt hopp finns i kalix just nu *väntar på mail*

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #57 skrivet: 22 dec-08 kl 21:53 »
just det: var det inte så att kanin var nåt mellan vilt och tamdjur och då var det där med veterinärbesiktning inte aktuellt förrän en viss kvantitet?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 23 dec-08 kl 00:15 »
jag har en fundering till: om jag skulle vilja importera kaniner från tyskland, men inte har bil att åka i. hur reser jag då lämpligast?

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 23 dec-08 kl 09:05 »
hur är det med pälskaninen? det är väl ingen renodlad köttkaninras (namnet antyder det i alla fall). har jag fel nu igen?

Svensk Pälskanin är framavlad för att bli en kanin som är "härdig, lättfödd och fruktsam, som lämpade sig väl för köttproduktion". Och det verkar stämma bra! Mina äter pellet i sista hand, om inget annat finns kvar. Favoriten är GRAN! Och de växer väldigt fort!
Namnet är ingen höjdare, de hette Svensk Sobel från början mycket bättre tycker jag!
Inga-Lena

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser