Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten fråga  (läst 6968 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Liten fråga
« Svar #20 skrivet: 21 dec-08 kl 20:57 »
gotlänningen är ju en mellanstor ras, 2,5 - 3,5 kg (liite osäker).
de är ju roliga eftersom de får se ut hur som helst.
annars ser ju de flesta mellanstora/små raserna ganska lika ut: svensk päls, lilla chinchilla, orange, tan, havana mfl.

hermelin är nog ingen höjdare om du ska göra köttkaniner.  ;)
säker på att det inte är kaninuppfödning med utställningsinriktning du är intresserad av?  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 21 dec-08 kl 21:08 »
nope, det är köttkaniner jag är intresserad av. som sagt en mellanstor ras och gärna en ras som har ett lite högre genomsnitt på ungar/kull. jag pluggar ekonomi (det kanske märks), så jag är inte så pigg på hobby som bara kostar. men kul ska det vara samtidigt. jag kanske inte kan så mycket om allting än, men jag kunde inget om branschen jag har företag inom nu heller när jag startade och har ett väldigt bra rykte nu efter bara några år om man fr säga det om sig själv  :-[ . då kan det hela med kaniner väl inte vara så svårt?

ok, gotlänningar är mellanstora, då vet jag. det verkar ju också vara många här som satsar på dem, så det borde ju inte vara så svårt att få tag i? hur är det med pälskaninen? det är väl ingen renodlad köttkaninras (namnet antyder det i alla fall). har jag fel nu igen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 21 dec-08 kl 21:26 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det så här:
Svensk päls är en svensk ras som avlats fram ur den svenska lantrasen som fanns tidigare. De kaniner som finns kvar från lantrasen heter gotlandskanin (eftersom det var på gotland man kunde skrapa ihop resterna av lantrasen).
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 21 dec-08 kl 21:40 »
ok. men det finns ju en hel del tyska mellanstora köttraser. vad tycker ni om dem?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 21 dec-08 kl 21:42 »
Kom på att jag har ju en massa annat att säga också  ;)

Något att tänka på, Göstas kalkyl med 30 avelskaniner är beräknad på en produktionsras, inte gotlänning (som är en långsamväxande lantras).
Det behövs 30 kaniner i kalkylen, eftersom det då lönar sig att köpa rabbfor (kaninfoder för slaktkaniner) på bulk, dvs 3 ton. Då hinner kaninerna förbruka fodret innan utgångsdatum och priset blir lite lägre. Gotlänningar är som sagt en lantras, de ska helst inte ha pellets och växer bättre på hö och helsäd, om än något långsammare. Rabbfor gör dem feta.

Hur är ventilationen i garaget? Det behöver du kolla, så luften räcker till. Kanske behöver du fixa fläkt osv, det blir ju många individer med alla småttingar.

Det behövs också plats för hö, halm eller annat strö, samt fodersilo, om du tänker följa kalkylen.

Vill du ha annat foder än pellets, kolla om du kan köpa direkt från bonde istället för Granngården. Tänker du odla till djuren, så går det åt en massa lagerplats har jag upptäckt  ;) Fyllde jordkällaren med morötter och foderbetor i september, men det har de redan käkat upp.

Bla, bla, bla...  (Ja, ja, jag har tusen saker att säga).

Kaniner är kul!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 21 dec-08 kl 21:48 »
ok. men det finns ju en hel del tyska mellanstora köttraser. vad tycker ni om dem?

Nya Zeeland - rätt hispig och jag fick inte till tillväxten (men Göstas favorit - om han nu tänker dyka upp i tråden  ;) ).

Vit lant - verkar lovande, men jag har inte haft rasen så länge. Växer rätt långsamt men jag har mest korsningar till produktionskaniner.

Stora Silver - vackrare kanin får du leta efter!  :) Har inte haft denna ras så länge heller, mina två avelsdjur är ganska lugna, men gillar absolut inte att bli klappade.

Som sagt, jag använder mest korsningar, och väldigt gärna med gotlandskanin för deras modersgenskaper är lysande! Korsar mest med Fransk Vädur, men det är ju en jätteras, så den var du ju inte intresserad av  ;)

Edit: Jag läser visst som en kratta, "tyska raser" skrev du ju  :) *skyller på förkylningen och barn som studsar runtomkring*
« Senast ändrad: 21 dec-08 kl 21:50 av Potatisblomma »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 21 dec-08 kl 21:57 »
det där var väl ett matnyttigt svar!

alltså, jag tänkte mata så lite pellets som möjligt (helst inget. mina marsvin tyckte då inte om pellets och vem vet vad som är i ...) och en snabbväxande ras vore ju lite roligare faktiskt. pratade med pappa om det för nån timme sen och han gav mig ett tips som jag tänkte kolla upp. det är nämligen så att mataffärerna slänger tonvis med framför allt gamalt bröd hela tiden och matavfall får de ju betala dyrt för. där skulle man nog kunna få en hel del bröd, morötter, etc från ica maxi, coop forum & co. sen bor vi direkt vid skogen och vad jag har förstått så är ju kvistar mums?

hur som helst, så ser ju kalkylen annorlunda ut om man struntar i pellets. beroende på hur lätt man får tag i foder blir det då ju mer eller mindre än 30 honor för att det hela ska gå runt.

ja, vi har ju matkällare och friggebod, det ska nog gå med att lagra fodret. bönder finns ju också överallt här, så där får man nog tag i hö och en hel del äpplen. kom på att en del av våra grannar som faktiskt inte snackar skit om oss har äppelträd, där de aldrig plocka ett enda äpple. man kan ju snällt fråga där också. ...

något annat som jag gick och funderade på. det fanns en tråd där några funderade på hur man kunde motivera ett höjt köttpris i jämförelse med importerat kött. om man säljer det som närproducerad kravmärkt? skulle man inte kunna få till nåt sånt? det betalar ju alla miljöfreaks gärna mer för ...  ???

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 21 dec-08 kl 22:44 »
har kikat runt lite på tyska google och tyckte att rasen Weisser Wiener lät intressant (vad den nu heter på svenska). nån som vet lite mer om den?

just det: angående ventilation så har min svärfar sett till att garaget är väl ventilerad. där ska det inte bli några problem.
« Senast ändrad: 21 dec-08 kl 22:46 av LillaSophie »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 21 dec-08 kl 22:45 »
Krav vill inte ha med kaniner att göra - det är ett djur i bur, även om du skulle ha dem i lösdrift ::) Dessutom kostar det en himla massa i avgifter... Tror att det går att märka med Svenskt sigill, dock...?

Jag tror absolut på mervärde i lokalproducerat och pellets (soja) fria kaniner  :) Har funderingar på "naturbeteskött" men om man vill ha fler än en kull per år och hona bör man utfodra honor med kull med kraftfoder... Bäst lämpad för sådan uppfödning tror jag lantraskaniner är, även om det är långsam tillväxt så tillgodogör de sig fodret bra.

Om du fodrar med annat än pellets så växer även andra raser långsammare, vilket gör att du behöver mer utrymme för tex bråkiga unghanar (i var sin bur). (Och här är det en fördel med de stora foderslukande raserna - de blir könsmogna senare).

Gammalt bröd och frukt från affärer går jättebra, men det brukar vara många som vill ha.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 21 dec-08 kl 23:03 »
ja, men det är ju nästa hysteri på affärerna: köp svensk kött, svensk mjölk och smör, svenska äpplen och jordgubbar allting helst närproducerad.  ::) det är ju ett försäljningsargument om inget annat.

finns det ett alternativ till pellets? det måste ju finnas, det är ju inte trolleri det handlar om?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 21 dec-08 kl 23:19 »
finns det ett alternativ till pellets? det måste ju finnas, det är ju inte trolleri det handlar om?

Ja, säd eller bröd - bara att använda det foder som redan tagits upp i tråden ;D  ;)
(pellets är ju bröd i pelletsform). Sojan är med i pelletsen för att öka proteinhalten och därmed tillväxten.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 21 dec-08 kl 23:23 »
alltså, soja har jag hört lite gott om, men duger det med bröd så blir det nog bra. kör man förbi alla mataffärer i umeå en gång i veckan och tigger bröd, så får man nog så att det räcker.  ;D de ska ju äta annat också. vad är med majs? för hästar är det för lite näring i majs men duger det till kaniner?

imorgon ska jag ringa lite olika ställen. får se om det blir mer än bara denna diskussion eller om det visar sig att det inte lönar sig.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #32 skrivet: 21 dec-08 kl 23:48 »
Har du kollat om nåt slakteri i närheten tar emot kanin? Är nyfiken då jag föder upp Gotlandskaniner själv. Jag bor också i Västerbotten. Jag säljer i 1:a hand men överskottet slaktar jag på hösten.
Gotlänningar är tacksamma och klarar sig på ett mindre kraftigt foder. Jag är jättenöjd med rasen men har väl ett annat mål med dem.
Jag är mera intresserad av  bevarandet, och självhushållning. Men det är en medelstor ras med bra storlek på kullarna, honorna är oftast duktiga mödrar och klarar ungarna trots kalla vårvinternätter.
Jag väntar med slakten på hösten tills kylan bitit i för att få tjocka fina skinn, som är i alla möjliga färger.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 21 dec-08 kl 23:58 »
jag tänkte kolla på det imorgon. återkommer om det.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 22 dec-08 kl 11:05 »
alltså, så här långt har jag kommit, men jag tänker ringa lite till.

jag har ringt i princip de slakterier (inte alla dock, ibland svaras det inte i telefon) i västerbotten allt från villhelmina i norr tills ner i nyland söder om ö-vik. ingen vill hålla på med kanin. enligt livsmedelsverket finns det inget slakteri som har tillstånd för kanin, men det är ju storskaligt då också. de slakterier som möjligtvis finns med kommunalt tillstånd går inte att hitta i ett register om man slår på kanin. killen som vet lite mer om det r på semester tills den 7 januari.  :-\ jag har även ringt lite företag som man hittar under delikatesser på hitta.se och har googlad på lite olika sökordskombinationer. det är då i alla fall helt klart en marknadslucka här uppe gällande kaninslakt, köttet blir man nog problemlöst av med ...

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #35 skrivet: 22 dec-08 kl 11:50 »
Det var det jag misstänkte. Det faller ju där, man måste lösa slakterifrågan.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 22 dec-08 kl 11:55 »
Jodå, det är samma bekymmer med slakterier här (lite längre söderut)... Problemet har tagits upp i flera trådar tidigare. Gjorde en liten sökning så här finns lite blandat att läsa:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47930.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=1567.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47192.15

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52414.msg413256#msg413256

Mobilt slakteri är jag nyfiken på  ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 22 dec-08 kl 12:21 »
den andra länken du la där var ju intressant! ska kolla om det blev något av planerna. har suttit i telefon nu länge och har fått många fina tips, men någon slaktare har jag inte hittad.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 22 dec-08 kl 14:20 »
Slaktare finns nog, problemet är ju lokalen. Om potatisblomma investerar i det mobila slakteriet så kommer jag garanterat att hyra in mig på det.  ;)
Visst är det så att man är godkänd slaktare om man gått Göstas kurs...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #39 skrivet: 22 dec-08 kl 15:28 »
jo, men jag menar ju slaktare med lokaler som köper levande kaniner ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser