Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten fråga  (läst 6943 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Liten fråga
« skrivet: 20 dec-08 kl 22:47 »
Såhär är det:

Jag bor tillsammans med killen i villa med stor tomt och fristående garage utanför Umeå. Jag har fått för mig att kaniner kan vara en kul sak att hålla på med dels för att jag tycker att avel är intressant (när vi har flyttar om några år vill vi bygga upp en kennel) och dels har man ju inget emot att dryga ut kassan lite, få lite andra köttsorter på bordet och ha nånstans att göra sig av med gräset efter klippningen.

Eftersom killen är för blödig (fluffiga pälsdjur  ::) ) och eftersom jag inte vill investera i att bygga om garaget i en slaktanläggning som tillfredsställer statens krav, så tänkte jag att det kanske kunde vara en möjlighet att sälja till något slakteri istället?

Nu fråga ett: skulle det löna sig (tänkte hålla på med en medelstor ras, då jag någonstans har läst att man får ut mest kött ur medelstora raser i förhållandet foder man stoppar i) rent ekonomisk? vill inte födjupa mig i något som blir ännu ett hobby som kostar multum (håller på med hundsport och det kostar tillräckligt redan ...)
Fråga två: (alla västerbottningar, se hit!): finns det ett slakteri i närheten av umeå (lycksele kanske? eller ska man till skellefteå?) som tar emot kanin? finns det något ställe närmare än dessa två orter som tar emot levande kaniner?

om det är dumma frågor vill jag veta det också ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LasseDalom

• -
SV: Liten fråga
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 08:49 »
Om du tänker dig småskalig uppfödning hemma på din tomt så går det aldrig att få en sådan verksamhet och löna sig ekonomiskt precis som ett företag. Det är nog även ett mästerstycke att få ihop tillräckligt för att täcka kostnaderna du har för verksamheten (foder, spån, burar etc) Se det som en hobby i första hand.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-08 kl 09:27 »
Man kan spara en del på hundfoder om man ger kanin till hundarna istället. Men jag håller med LasseDalom, det är svårt att få ekonomi på en liten hobby uppfödning särskilt om du ska betala någon för att slakta åt dig. Om nu din sambo är för blödig (och vem är jag att döma?) lär dig slakta själv istället. Det är inte särskilt svårt jag har slaktat våra själv sen tre år. Se om du kan hitta någon i din närhet som kan visa dig hur man gör. Du är i och för sig varmt välkommen hit om du har vägarna förbi men det är en smula långt kanske... vi bor i Småland.
Lycka till!
Karin på Sagolika Höö

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 21 dec-08 kl 13:00 »
tack för alla svar hittills. alltså sambon tillåter ingen slakt över huvud taget hemma, det är så det ser ut. igår satt jag väl uppe till kl 5 imorse och läse lite olika trådar här. gösta utvecklade i en 9-sidorstråd om kaninslakt att det skulle bli ekonomisk med 30 avelshonor och uppåt? det låter ju ändå inte så hemskt mycket med tanke på att vårt stora garage inte är upptagen av annat än renoveringsmaterial som ska in till huset till våren. ingen här från västerbotten som kan ge en liten hint om vad något slakteri skulle betala för levande kanin, så att man kan räkna lite fram och tillbaka?

det med hundmaten hade jag redan tänkt på eftersom inget annat än BARF duger till våra vovvar. men som sagt, ingen slakt här (grannarna är ganska jävliga också och umeå är ett näste för militanta veganer, så allt som heter slakt skulle hängas på stora klockan). hur som helst skulle man ju kunna fylla frysarna med gott till vovvarna efter slakteribesök, men man vill ju inte tomma dit ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 dec-08 kl 13:46 »
Ingen slakt hemma, men han är ok med att föda upp för slakt ngn annanstans? Det går inte ihop riktigt för mig... Men alla är ju olika. Vilka problem! Tror du inte att djurbefriarna skulle komma ändå, jag menar du föder ju ändå upp till slakt? Har du tänkt dig så många avelsdjur så kanske du kan få ekonomi på verksamheten förstås. Vi har fyra honor och avkomman efter dem slaktar jag hemma utan att grannarna ens märker det. Vi bor ju på landet förstås med långt mellan husen. Men avkomman efter trettio honor slaktar man inte hemma utan vidare.

Varmt lycka till med kaninplanerna!
Karin på Sagolika Höö

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 21 dec-08 kl 14:59 »
tackar.

jag tänker så: jag har en kompis som avlade låghåriga marsvin hemma i garaget. hon hade ett par hundre djur hemma, när hon hade kommit igång. aveln inkl. utställningar klarade hon även fast hon pluggade i uppsala och pendlade hem på helgerna. anledningen till att hon la ner aveln var att hon skulle plugga utomlands ett år och familjen orkade inte ta hand om alla djur. och då hon klarar av att ha hemma ett hundratal marsvin plus ungar, så ska jag väl klara av 30 kaniner plus ungar?

jag tänkte ringa till de två slakterier här uppe som skulle komma ifråga och höra vad som skulle kunna gå. får man tro på gösta, så är ju kanin en bristvara och det borde inte vara några problem att bli av med dem till ett vettigt pris? en del av kaninmaten kan vi nog producera själva hemma, då har jag äntligen en legitim anledning att ha ett grönsaksland på tomten ;D och sen kan man ju alltid lämna iväg ungarna som sommarkaniner, som någon föreslog här?  ;D

just det: grannarna. alltså garaget ligger så till att grannarna inte har direkt insyn på det. backar man vanen mot garagedörrarna, som öppnas utåt, så kan man lasta kaniner utan att någon märker. och eftersom vi håller på att renovera är det ingen konstigt med regelbundet spring mellan garaget och villan. så med uppfödningen kan man nog smyga och man kan ju även minska den i skala, när man pratar med folk (om man pratar med någon av våra grannar, men varför skulle man ...) att slakta skulle nog vara svårare, då vi inte har något rinnande vatten i själva garaget och att dra in det skulle nog dra blickarna på sig. man behöver ju inte säga att man slaktar kaninerna, när de kommer på en. man kan ju avla sällskapsdjur och till utställning, vad vet de andra om det? ...
« Senast ändrad: 21 dec-08 kl 15:05 av LillaSophie »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 15:35 »
tackar.

jag tänker så: jag har en kompis som avlade låghåriga marsvin hemma i garaget. hon hade ett par hundre djur hemma, när hon hade kommit igång. aveln inkl. utställningar klarade hon även fast hon pluggade i uppsala och pendlade hem på helgerna. anledningen till att hon la ner aveln var att hon skulle plugga utomlands ett år och familjen orkade inte ta hand om alla djur. och då hon klarar av att ha hemma ett hundratal marsvin plus ungar, så ska jag väl klara av 30 kaniner plus ungar?

jag tänkte ringa till de två slakterier här uppe som skulle komma ifråga och höra vad som skulle kunna gå. får man tro på gösta, så är ju kanin en bristvara och det borde inte vara några problem att bli av med dem till ett vettigt pris? en del av kaninmaten kan vi nog producera själva hemma, då har jag äntligen en legitim anledning att ha ett grönsaksland på tomten ;D och sen kan man ju alltid lämna iväg ungarna som sommarkaniner, som någon föreslog här?  ;D

Tänk på att om du ska hyra ut sommarkaniner är det särskilda bestämmelser som gäller, exakt vilka har jag inte koll på eftersom jag inte har intresserat mig för den verksamheten.

Citera
just det: grannarna. alltså garaget ligger så till att grannarna inte har direkt insyn på det. backar man vanen mot garagedörrarna, som öppnas utåt, så kan man lasta kaniner utan att någon märker. och eftersom vi håller på att renovera är det ingen konstigt med regelbundet spring mellan garaget och villan. så med uppfödningen kan man nog smyga och man kan ju även minska den i skala, när man pratar med folk (om man pratar med någon av våra grannar, men varför skulle man ...) att slakta skulle nog vara svårare, då vi inte har något rinnande vatten i själva garaget och att dra in det skulle nog dra blickarna på sig. man behöver ju inte säga att man slaktar kaninerna, när de kommer på en. man kan ju avla sällskapsdjur och till utställning, vad vet de andra om det? ...

Tycker inte du ska oroa dig så mycket för dom. Dessutom, har dom bestämt sig för just dig så struntar dom i om du föder upp för sällskap eller slakt, alla djur ska springa fria ute i nån slags rosaskimrande värld enligt deras uppfattning. Dom ger sig ju på ungarnas sällskapskaniner som går i sina betesburar tex.

Ett garage tycker jag låter lite litet om du ska ha så många honor.. Dom ska ju föda en massa ungar är tanken, var gör du av ungdjuren som är på tillväxt? 30 honor x 30 ungar = 900 kaniner! Förvisso inte på en o samma gång, men räkna på hundra kaniner som du ska hålla samtidigt. Börja i liten skala och känn på det, utveckla det sen om du känner att möjligheterna finns.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 15:40 »
jo, men nog ska väl 30 honor få plats i mitt garage när vi har röjt ut. det är ju en hel fristående byggnad på uppskattningsvis ja, då måste jag ljuga hur många kvadrat, men jag har haft gnagare förut och om man tar den plats de tar gånger 30 även om man räknar plats åt att de får var sin stora bur, så vill jag ju ändå inbilla mig att de får plats ... ja, grannarna kan man tyvärr inte göra något åt ...

var kolla man det där med sommarkaninerna?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 15:45 »
Dina honor får plats ja, det tror jag nog, men alla ungarna? Dom är inte slaktfärdiga innan 15-17 veckors ålder (om det är en produktionsras och dom växer som dom ska). Innan dess måste du sära på mamma och ungar samt dela upp dom i honor o hanar.. Det tar mer plats än man tror ;)

Sommarkaninfrågan får nån annan redogöra för, du kan ju alltid kolla om det står på Jordbruksverkets hemsida.

Lycka till!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 dec-08 kl 15:51 »
Jag har under sommaren börjat med kaniner för självhushållning. Liten skala till en början, jag har aldrig haft kaniner förrut. Börja med ett avelspar och utöka eftersom. Kaniner bajsar och kissar och det är av den sort som luktar bajs och kiss! Det måste du ta med i beräkningarna! Börja litet, 3 burar ett avelspar så ser du hur det är (hur mycket götsel det blir mm).
Jag har Svensk Pälskanin, urakut utrotningshotad ras, det finns ca 50 djur kvar i världen. Du kan få köpa en hona av mig! Frakt till Härnösand kan ordnas (kanske längre norrut också), jag bor i Nynäshamns kommun.  En obesläktad hane kan nog fixas fram också! (www.svenskpalskanin.se )
Inga-Lena

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 21 dec-08 kl 15:59 »
det där med svenska pälskaninen låter ju intressant, men man kan väl inte slakta en utrotningshotad art?

ja, jag har ju inte haft djur i större skala, men hur många burar skulle ni räkna för 30 avelshonor plus ungar? har en friggebod också ... nä, skämt åsido, men det jag har lärt mig genom mitt eget företag att om det ska bli något, så ska man satsa ordentligt på en gång. jag ska (får) ju som sagt inte slakta själv och som det ser ut, så är de närmaste slakterierna i lycksele och skellefteå, som är 10 mil var ifrån mig. jag åker ju inte med bara några ungar 10 mil fram och tillbaka i en v8 van. det går ju inte.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 dec-08 kl 16:08 »
det där med svenska pälskaninen låter ju intressant, men man kan väl inte slakta en utrotningshotad art?..........

Man slaktar överskottet, de man inte säljer som avelsdjur eller liknande. Det kan bli en hel del överskott! Men du får mer betalt för avel, utställning eller hoppkaniner. Så att ha dessa utrotningshotade kaniner till både avel och slakt är ett jättebra sätt att bevara dem! De är förresten av mellanstor ras, ca 3kg.
Inga-Lena

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 21 dec-08 kl 16:16 »
ok, där ser man. men vad skulle du ta för en kanin om du säljer den som hoppkanin eller till avel?

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 dec-08 kl 16:21 »
ok, där ser man. men vad skulle du ta för en kanin om du säljer den som hoppkanin eller till avel?
Jag tar bara 300:- för en unge 8-10v. Man ser inte deras slutliga pälsstruktur då, på just denna ras. Annars kan  man betydligt mer för renrasiga kaniner!
Inga-Lena

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 21 dec-08 kl 16:28 »
men det måste väl vara svårare att sälja kaniner en och en till privatpersoner än att bli av med allihopa på en gång?  ???

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 dec-08 kl 16:34 »
Ingen aning. Jag har ju bara för själhushållning. Hoppas kunna sälja så pass många ungar att det täcker  foderkostnaderna för avelsdjuren.
Inga-Lena

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 21 dec-08 kl 16:45 »
ja, jag hoppas ju på lite mer än så  :-[ jag tror att renrasiger kaniner, till hop och utställning går bättre i södra svergie än i norr. naturligtvis har jag ingen aning om det stämmer och jag har inge belägg för mitt antagande, men mentalitetet känns i umeåregionen så i alla fall ...

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #17 skrivet: 21 dec-08 kl 16:47 »
men det måste väl vara svårare att sälja kaniner en och en till privatpersoner än att bli av med allihopa på en gång?  ???

beror på säsongen. på våren (innan och strax innan skolavslutningen) går kaniner som smör i solsken, sen kan det vara STENDÖTT resten av året... i alla fall som kel till privatpersoner. i viss mån säljer man ju även till andra uppfödare.
om du vill sälja överskott och hyra ut kelisar så satsa på något som är allmänt betraktas som "gulligt", raser som ser ganska exakt lika dana ut är TYVÄRR inte lika populära som dvärgvädurar och andra sk. "söta" kaniner.
Du kanske ska prova gotlandskaniner, en utrotningshotad lantras!  :D

och det finns flera duktiga uppfödare av renrasiga kaniner i Umeå - Västerbotten och Norrbotten! De ska tex. ha en jättestor utställning i februari ....!  8)

Länktips till uppfödare i din region:

http://www.ronngarden.se/

http://www.kanin.svensk.nu/

http://hem.passagen.se/savannenskg/

http://www.kaninstation.se/
« Senast ändrad: 21 dec-08 kl 16:51 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 21 dec-08 kl 17:06 »
tackar så mycket. men är inte gothlandskaninen en stor ras eller har jag fått det där om bakfoten? det flaggas ju en hel del för rasen här i forumet har jag märkt. alltså, om de är gulliga höjer det ju egentligen bara skojfaktorn för mig med, vem gillar inte gulliga kaniner? några förslag på gulliga mellanstora raser? kan tänka mig att vita kaniner går ganska bra, med mycket fluff och mörka ögon?

edit: hermeliner tyckte jag ju var gulliga. de ser också ganska behändiga ut. men själva rasen kan man ju alltid titta och fundera på när man väl vet om det öht lönar sig?
« Senast ändrad: 21 dec-08 kl 17:49 av LillaSophie »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 21 dec-08 kl 20:26 »
en liten uppdatering. garaget är inklusive det så kallade pälsrummet (svärfar har haft minkfarm i 30 år och gjorde upp pälsarna där) ca 60 qm. utan pälsrum är den då lite över 45 qm. frågade killen just. skulle det räcka om man bygger burarna längs båda väggar och i tre våningar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser