Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26449 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #100 skrivet: 05 jan-09 kl 19:05 »
Ja, och hur mycket tror du det skulle kosta om vi dessutom hade en stor vargstam som livnärde sig på ren?
Jag tycker att det är helt i sin ordning att samerna får ersättning för vad rovdjuren orsakar.
Att ha ojagade stora rovdjur i närheten av tamdjur KOSTAR...
                                          Mvh
                                        Charlotte
Problemet är att det knappt finns rovdjur i den delen som det finns samer. Ändå så får dom så mycket.
Här nere bland rovdjuren så måste det först bli dödade djur. Sedan skall det utredas om det var varg.
Efter det så kan du få pengar. Snacka om olika lagar för folk som bor i samma land.

Om man istället skulle dela ut pengar till dom folk som har rovdjur i sin närhet.
Då blev det inte mycket pengar till norrland.

Charlotte

• -
« Svar #101 skrivet: 05 jan-09 kl 19:08 »
 Fast där jag bor har vi både rovdjur och samer...
 I närmaste samebyn hade man varg förra året. Lo och björn har dom ju hela tiden (precis som vi "Icke-samer").
                                         Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #102 skrivet: 05 jan-09 kl 19:30 »
Fast där jag bor har vi både rovdjur och samer...
 I närmaste samebyn hade man varg förra året. Lo och björn har dom ju hela tiden (precis som vi "Icke-samer").
                                         Mvh
                                       Charlotte

Varg och samer. ;D
Har du någonsin kollat på var vargen befinner sig.
Om inte så skall du få en karta som jag precis "lånat" från Naturvårdsverkets hemsida.

Vill du var snäll och pricka in var du bor.
Görs enklast i Paint.

Som alla ser så är en väldigt stor del av norra Sverige vargfritt. ::)

guba

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 05 jan-09 kl 19:41 »
Vill minnas att guba nämnt summan 85 kr/meter, men det beror som sagt säkert på terrängen.
Den där siffran kan jag inte minnas att jag nämnt vid något tillfälle, skulle så vara fallet så måste jag varit aspackad.

54:-/m är ett snittpris, en toppnotering som en firma tog ut var 79:-/m, då börjar det bli dyrt.

Det här stämmer med verkligheten i alla fall.

Rosten

• Närke
« Svar #104 skrivet: 05 jan-09 kl 19:45 »
Och själv bor jag 600 meter från gränsen för att få bidrag. ::)

Vi har varg på besök ibland men nu har vi inga får så därför kan vi inte få något bidrag.
Men om vi skaffar får och vargen kommer på besök och dödar dom. Då kan vi få bidrag. ;D
Men då har vi inga får igen. ;)

Livet är underbart i detta land. ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 05 jan-09 kl 19:49 »
Den där siffran kan jag inte minnas att jag nämnt vid något tillfälle, skulle så vara fallet så måste jag varit aspackad.

Du eller jag.  ;D

Moraggarn

• -
« Svar #106 skrivet: 05 jan-09 kl 19:55 »
En gubbe sa till mig en gång(skämtsamt): Anledningen till att vi har så mycket varg i dessa trakter är att det bor för lite samer här ;)

Charlotte

• -
« Svar #107 skrivet: 05 jan-09 kl 20:01 »
 Rosten:
Samebyar finns det inte bara i Lappland...:
http://www.samer.se/GetDoc?meta_id=1221
 Vargen är inte bofast här ännu (fast nu såg jag på din karta att det är på G, tydligen).
 Men jag trodde att begreppet Rovdjur innefattar mer än Varg ;) Lägg ut en liknande karta för björn eller lo så kanske det ser annorlunda ut?
 Jag tycker att ALLA som riskerar Rovdjursangrepp på sina djur ska få bidrag till stängsel, det är enda sättet att få en större acceptans för de stora Rovdjuren, tror jag... Men då uppkommer ju den intressanta frågan: Vad får Rovdjuren kosta? Och var ska man ta pengarna ifrån?
                               Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 20:08 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #108 skrivet: 05 jan-09 kl 20:14 »
  Vargen är inte bofast här ännu (fast nu såg jag på din karta att det är på G, tydligen).

Den fanns förut i norra Sverige. Så den är inte på gång till er utan på gång att utrotas helt i norra Sverige.
Vargen sprids därimot sakta söderut. Där det finns ännu mera folk. Så det kan bli intressant i framtiden. ;)

Charlotte

• -
« Svar #109 skrivet: 05 jan-09 kl 20:29 »
Den fanns förut i norra Sverige. Så den är inte på gång till er utan på gång att utrotas helt i norra Sverige.
Vargen sprids därimot sakta söderut. Där det finns ännu mera folk. Så det kan bli intressant i framtiden. ;)
För övrigt drog jag inte in Samerna i den här diskussionen pga något annat än att försöka visa att den där "orörda" vildmarken som man enligt tex Troy i den här tråden "enkelt" skulle kunna "ge tillbaka" till rovdjuren (bla varg) inte är så värst orörd eller öde...
 Om vi skulle stänga in alla tamdjur och deras uppehållsområden, även Fäbodbete och Renbetesland, vad finns då kvar?
 Det är som sagt inte en lätt och enkel fråga...
                                   Mvh
                                 Charlotte

Rosten

• Närke
« Svar #110 skrivet: 05 jan-09 kl 20:45 »
Men jag trodde att begreppet Rovdjur innefattar mer än Varg ;) Lägg ut en liknande karta för björn eller lo så kanske det ser annorlunda ut?
Ni har mera björn är vad ni har.
Men vi har mera lodjur än vad ni har. Ändå är eran del av sverige större än våran och lodjuren minskar hos er också. vilket den inte gör hos oss.

På 10 årsperiod så har lodjuren minskat från 1062 djur till 866 stycken (141 familjegrupper. Då räknade jag lodjuren i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland och Dalarna

Övriga Sverige har 161 familjegrupper.

Lodjursstammen är annars ungefär lika stor nu som för 10 år sedan. Då ca 300 familjegrupper och nu 310. Men som sagt var.
Den minskar i norra sverige och ökar precis som vargen här nere.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #111 skrivet: 05 jan-09 kl 21:23 »
För övrigt drog jag inte in Samerna i den här diskussionen pga något annat än att försöka visa att den där "orörda" vildmarken som man enligt tex Troy i den här tråden "enkelt" skulle kunna "ge tillbaka" till rovdjuren (bla varg) inte är så värst orörd eller öde...
Snälla, lägg inte ord i min mun. Jag har ju förklarat att jag ser det hela som långt ifrån enkelt.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #112 skrivet: 05 jan-09 kl 23:02 »
Problemet blir ännu större när grannen med får kommer och skriker att vargen är i hans fårhage och dödar får.
Du får inte låna ut vapen till personer som är misstängta för grovt olaga jaktbrott.

Så tar du då ditt vapen och skjuter? Eller förklarar du för grannen att du tycker synd om hans får men det är inte ditt problem. ;D

Någon som är sugen på att svara. ;)
Gärna från er som förespråkar varg. ;)

låter som en bra fråga till poliserna när de hämtade grannens vapen ...
sannerligen ett etiskt/moraliskt dilemma i högsta klassen.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #113 skrivet: 05 jan-09 kl 23:06 »

Bör dessa vargar:
1. Uppsökas och skjutas av?
2. Infångas och flyttas?
3. Få vara tills de kommer i närheten av tamdjur?
4. Få vara tills de angriper tamdjur?
5. Få vara oavsett?

Självklart ska vargarna få vara i fred så länge de lämnar mig/oss i fred. Men kommer de ner på byn, cirkulerar kring dagis och fårstallar - ja, då vill jag ha rätt att freda mig. Närgångna rovdjur är farliga och ska bort! Det är det enda sättet att få rovdjuren skygga.

sub rosa

« Svar #114 skrivet: 05 jan-09 kl 23:22 »
Och vi som är pälsdjursallergiker skall alltså inte ha får. Är det så du menar?

Hunden/rasen ifråga lever inte med människan utan präglas på och lever med fåren. Den här tillämpningen är känd i övriga Europa med ett vargbestånd större än vårt. Hunden blir en med fårflocken och vakar ständigt efter hot mot sin flock. Om vargen hotar tar vakthunden vid och 99 gånger av hundra backar vargen än riskera att skadas i en konfrontation med denna stora hund.
-Ta inte mitt ord för det, här har du lite med info http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=26&site=2

Konstigt att du inte hört talas om detta ???
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Rosten

• Närke
« Svar #115 skrivet: 06 jan-09 kl 00:16 »
Hunden/rasen ifråga lever inte med människan utan präglas på och lever med fåren. Den här tillämpningen är känd i övriga Europa med ett vargbestånd större än vårt. Hunden blir en med fårflocken och vakar ständigt efter hot mot sin flock. Om vargen hotar tar vakthunden vid och 99 gånger av hundra backar vargen än riskera att skadas i en konfrontation med denna stora hund.
-Ta inte mitt ord för det, här har du lite med info http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=26&site=2

Konstigt att du inte hört talas om detta ???

Och fåren går in i vindskyddet för att äta där vi kommer att fodra dom. Tror du inte att hunden följer med in där?
Så kul är det inte att äta allergimedicin.

Rosten

• Närke
« Svar #116 skrivet: 06 jan-09 kl 00:23 »
Problemet blir ännu större när grannen med får kommer och skriker att vargen är i hans fårhage och dödar får.
Du får inte låna ut vapen till personer som är misstängta för grovt olaga jaktbrott.

Så tar du då ditt vapen och skjuter? Eller förklarar du för grannen att du tycker synd om hans får men det är inte ditt problem. ;D

Någon som är sugen på att svara. ;)
Gärna från er som förespråkar varg. ;)
Inte en enda som svarat på min fråga.
Är vargförespråkare fega? ;)

pappi747

• Blekinge
« Svar #117 skrivet: 06 jan-09 kl 06:21 »
Jag hoppas att jag hade hjälpt min granne likaväl som jag hade fredat mina egna får med att skjuta vargen men det beror kanske lite på hur min relation till grannen är... fel med tanke på att det drabbar hans får men man är väl bara människa..

Skytten

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 06 jan-09 kl 06:41 »
Hur fungerar licensjakt egentligen? Ska en jägare söka licens för att få skjuta en varg, eller ska vargen få en licens för att bli skjuten?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LasseDalom

• -
« Svar #119 skrivet: 06 jan-09 kl 10:43 »
Citat från: Rosten
Inte en enda som svarat på min fråga.
Är vargförespråkare fega? ;)

Rosten, det är inte alla människor som har vapen!   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser