Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 27955 gånger)

Moraggarn

• -
Äntligen licensjakt på varg
« skrivet: 19 dec-08 kl 22:17 »
Äntligen verkar det som att det blir licensjakt på "Gråben".Det lär väl inte handla om värst många men man får glädjas åt det lilla.Ett stort steg framåt

mobben

SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 22:20 »
Verkligen bra, inte en dag försent. Förhoppningsvis

Birgit

« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 22:40 »
Och hur tänker vi här då??????

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 00:26 »
Och hur tänker vi här då??????
Att det helt enkelt finns för många på vissa ställen.
Redan i dag så tillåts viss jakt men då kallas det skyddsjakt. Vilket det oftast inte är.

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 10:27 »
Licensjakt ihop med skyddsjakt tror jag blir en bra kombination,då en hel del av vargarna sållas bort.Ser man framåt i tiden tror jag även tjyvjakten kommer att minska i och med att vi får licensjakt

mobben

« Svar #5 skrivet: 21 dec-08 kl 13:26 »
Läste att det troligen blir jakt på försök i värmland, dalarna och gävleborg. Det pratas om mellan 15-20 vargar på licens, det börjar också föras allvarlig diskussion om att flytta ner mer av besluten på lokalare nivå vilket har efterfrågats länge.

Naturvårdsverket tror att det handlar om 22-25 föryngringar i år, har även vandrat in en hanvarg från ryssland som har fått en kull i år så görs inget nu kommer det att explodera i antal. Jakt på varg är ett måste.

mobben

« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 13:37 »
Knäred är kanske mest känt för att där slöts fred 1613 mellan Sverige och Danmark efter Kalmarkriget. Vid bensinmacken träffar jag en man som känner till The Death Cairn som det kallas för turister. Han berättar att den gravida kvinnan lämnat sin man och gått i förväg när attacken skedde. I lokallitteraturen står det att läsa att de sista vargarna i Knäredsområdet sköts 1866. Efter det skedde inga fler attacker.
Många har vuxit upp med skräckfilmer där vargen inte sällan får materialisera det skrämmande djuriska och vildsinta.
Under århundradens lopp har det funnits berättelser om vargangrepp på människor och en del, förutom sagor som Rödluvan och vargen, kan spåras tillbaka till Aristoteles tid. Vargen har knutits till övernaturliga väsen och i varulvsmyten görs vargen till symbol för ondskan, en följd av att kyrkan under medeltiden stigmatiserade djuret som djävulens tjänare.
Men hur farlig är vargen? Och varför dödar de människor? För än idag sker angrepp av varg på människor, förvisso inte i Sverige, men i övriga världen.
Många svenskar som stiftat bekantskap med vargen hyser inga varmare känslor för den – det är de som fått sin jakthund eller sin boskap dödad eller där en varg uppträtt oskyggt. I det senare fallet finns kanske anledning till oro, det visar rapporten Rädslan för vargen, där en av författarna är den i Norge bosatte biologen John Linell. 

Vanligast med rabiesvargar
Linell visar att huvuddelen av angrepp av varg på människa skett av rabiessmittade vargar och att oprovocerade angrepp av friska vargar är mycket ovanliga – majoriteten av vargarna ser inte människan som ett naturligt bytesdjur.
De tidigaste attackerna av rabiessmittade vargar som rapporten nämner är från Tyskland 1557 och det senaste skedde i Lettland 2001. Attacker av rabiessmittade vargar riktas i regel mot vuxna människor.
Vid predationsangrepp av varg är offren oftast små barn under tio år och i viss mån även äldre kvinnor. Sådana angrepp på människor verkar knutna till ensamma individer eller en flock som har lärt sig att människan kan fungera som föda och angreppen fortsätter ofta inom samma område tills vargen eller vargarna skjuts.
Tillförlitligheten är av naturliga skäl mindre för mer ålderstigna attacker där dokumentation och vittnesmål är vaga. Men några händelser i historisk tid är väl belysta.
Mellan juni 1764 och juni 1767 dödades mer än 100 människor i franska Gévaduan, varav många blev uppätna. Exakta antalet döda skiftar beroende på källor men en uppgift gör gällande att 49 skadades och 113 dödades. Av dessa hade 98 människor blivit delvis uppätna. Ingen av de människor som skadades drabbades av rabies, vilket tyder på att det var friska vargar som attackerade. Efter en dramatisk jakt sköts två exceptionellt stora vargar och efter det upphörde attackerna.
I Sverige dödades fyra barn av varg mellan 1727 och 1763 och ytterligare tolv människor, varav elva barn och en kvinna, mellan 1820 och 1821. Den senare händelsen kallas Gysinge-episoden. Vargen angrep då sammanlagt 31 människor. Vid många av attackerna åts människorna delvis upp. Angreppen slutade i april 1821 då en ensam varg dödades och det fastslogs att vargen rymt från långvarig fångenskap.
Från Finland finns en rad rapporter om vargattacker under 1800-talet, de flesta kan knytas till städerna Kaukola, Kemio, Kivennapa, Tammerfors och Åbo mellan 1831 och 1882 och vid attackerna dödades 62 barn och två vuxna.
Vargangrepp sker nästan uteslutande i områden där landskapet är kraftigt förändrat, de naturliga bytesdjuren är få och där barn fortfarande används i jordbruk och för att vakta boskap. Vargarna livnär sig inte sällan på husdjur och sopor och vänjer sig därför vid människan.

Över 200 döda i Indien
Predationsangrepp under 1900-talet är mer sällsynta, men det finns uppgifter om barn som dödats av varg i Polen,
Spanien och i Kirovregionen i Ryssland.
Under de senaste åren är rapporter om vargattacker från några delstater i Indien särskilt intressanta eftersom de är så väldokumenterade. I Uttar Pradesh, Bihar och Andhra Pradesh har minst 273 barn dödats av varg de senaste 15 åren. Områdena där attackerna skedde var oftast kalhuggen jordbruksmark, med väldigt lågt bytesdjursbestånd och hög täthet av människor.
För att sätta attackerna i ett perspektiv nämner Linell att i Hazaribaghregionen i staten Bihar där 90 barn dödats av varg, dödades samtidigt under en sex månaders studie 242 människor av vilda elefanter, 50 av läppbjörn, fyra av leopard, två av tiger och två av hyenor.
Nordamerika har i nuläget cirka 60 000 vargar och det har skett ett flertal attacker av friska vargar på människor, men fram till alldeles nyligen inga dödsfall. I november 2005 attackerades och dödades dock en 22-årig man i provinsen Saskatchewan, Kanada, när han vandrade ensam i ett ensligt beläget gruvområde. Attacken tros ha skett av fyra vargar som förlorat sin naturliga skygghet genom att äta på en soptipp i närheten. Tre av vargarna sköts efter angreppet.
Varg som förlorat sin naturliga rädsla återkommer i ett angrepp på en 55-årig man ett år tidigare i samma provins, där man efteråt konstaterat att vargar drogs till ett sopberg i närheten av gruvan där mannen arbetade. Följden blev att soptippen hägnades in med elektriskt stängsel.
Mannen som var vältränad, närmare en och nittio lång och vägde hundra kilo lyckades med nöd och näppe stå emot attacken från en ensam varg tills kamrater kom till undsättning. Rabiessmitta konstaterades inte i något av angreppen.
Mönstret går igen i många fall av vargattackerna; vargarna dras till avskrädeshögar och i nationalparker i Nordamerika finns strikta regler för besökarnas mathantering eftersom varg lockas till lägerplatserna av lukten. Människors oförmåga att hantera avfall har också lett till ett flertal vargattacker i nationalparkerna.

Angrepp i Sverige?
Är det då troligt att en vargattack skulle kunna ske i Sverige idag?
– Man ska aldrig säga aldrig, men inga av de omständigheter som kan förorsaka en attack på människa finns i Sverige idag, svarar John Lindell.
– Det finns gott om vilt så vargarna är inte beroende av boskap eller sopor för att överleva och det reducerar risken för att vargen kommer i kontakt med människan. Barn används inte som skydd för boskap, och slutligen så har jakttrycket på vargen historiskt sett varit högt vilket gör att endast de skyggaste vargarna har kunnat fortplanta sig och det finns inte heller någon rabiessmitta i Sverige.
Vissa vargar söker sig till tamhundar – ska det vara en källa till oro för andra än hunden?
– En varg som visar intresse för en hund behöver inte ha förlorat sin skygghet för människan. En varg som passerar nära ett hus på natten beter sig inte konstigt. Vargens beteende går enbart att  bedöma genom ett direkt möte med människan, säger John Linell.

Jakt kan vara en metod
Den norske biologen fortsätter:
– Konflikten varg och hund är sådan att den kan vända den allmänna opinionen mot vargen, och man måste vidta åtgärder om en varg visar ett återkommande intresse för hund. Ett sätt är att hålla hundarna bakom lås och bom. Den data vi har idag visar att intresset för hund bland varg skiljer sig mycket åt mellan enskilda vargar.
– Om det finns gott om vargar så kan tröskeln för att skjuta vargen vara låg men om så inte är fallet eller om vargen är en viktig individ av något skäl så bör man först testa metoder som inte är dödliga, till exempel använda gummikulor eller smällare.
Vet man varför vissa vargar ger sig på människor?
– Nej, egentligen inte. Men vi kan se ett mönster med vargar som attackerar och dödar hundar. Vissa flockar eller enskilda individer gör det men inte andra. Jag antar att det är ett inlärt beteende. Om en varg övervinner sin naturliga skygghet och attackerar ett barn och kommer undan så kan den göra det igen.
John Linell menar att människan ska se till att vargen behåller sin skygghet, en välreglerad jakt kan vara en metod. Han föreslår att hjortviltsbestånden förvaltas väl för att hålla uppe tillgången på bytesdjur, att skyddsjakt planläggs för det fall en varg förlorar sin skygghet och att konkreta handlingsplaner finns färdiga om rabies skulle bryta ut i Sverige. l

Fotnot: Rädslan för vargen är en tvärvetenskaplig utredning gjord av John D C Linell och Tore Bjerke, Stiftelsen för naturforskning och kulturminne, Norge och Viltskadecenter, Sverige.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 15:38 »
Reinfeldt vill ju knappa in lite på Monas försprång.
Det blir troligen inte licenser som matchar annan lovlig jakt + den illegala.
För att väga upp och få stöd bland de som vill ha en starkare vargstam kommer väl snart ett förslag om inplantering av friskt blod.
Räknenissarna jobbar på det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 17:12 »
För att väga upp och få stöd bland de som vill ha en starkare vargstam kommer väl snart ett förslag om inplantering av friskt blod.

Inplantering är det enda rätta.
Då blir man direkt av med problemet med inavel och kan då också lätta på jakten automatiskt.

Som det är nu så nekar man jakt och skyddsjakt pga av inavelsproblem. Då försvinner det argumentet direkt.

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 08:55 »
Det är näst intill löjligt och börja fundera på jakt på en art med endast ca 200 individer, stammen måste åtminstone tiodubblas.

lillansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 09:27 »
Vad bra då tar du hand om dom problem som uppstår nr vi inte ser till att hålla en balans i faunan.Eller du kanske tycker att vi ska tömma glesbygden på folk och upphöra med uppfödning av djur.Väldigt flummigt resonemang enligt min mening eller så får du kolla om storstäder sörmland m.m kan ta över lite så vi får en bättre spridning på vargen!!!!

Moraggarn

• -
« Svar #11 skrivet: 22 dec-08 kl 14:02 »
Det är näst intill löjligt och börja fundera på jakt på en art med endast ca 200 individer, stammen måste åtminstone tiodubblas.

Vi ska väl ha nåt mer än bara varg i skogarna

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 22 dec-08 kl 14:23 »
Man kan ju räkna lite.

En vargflock tar kanske 100 älg om året.

Älgjakten tar kanske 100.000 älg om året.

2000 varg blir kanske 200 flockar som tar hundra älg om året, dvs. 20.000 älg om året, dvs. en femtedel av vad jakten tar. En ganska rimlig fördelning tycker jag. Jägarkåren blir allt äldre och minskar. En stor del av jägarna är utpräglade nöjesjägare där social samvaro och en möjlighet att komma ut i skogen väger tyngre än några kilo kött. Jakt och våra stora rovdjur kan samexistera och det är väl rimligt att ett bytesdjur av fem tillåts gå till rovdjuren.

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 22 dec-08 kl 14:27 »
Man kan ju räkna lite.

2000 varg blir kanske 200 flockar som tar hundra älg om året, dvs. 20.000 älg om året, dvs. en femtedel av vad jakten tar. En ganska rimlig fördelning tycker jag. Jägarkåren blir allt äldre och minskar. En stor del av jägarna är utpräglade nöjesjägare där social samvaro och en möjlighet att komma ut i skogen väger tyngre än några kilo kött. Jakt och våra stora rovdjur kan samexistera och det är väl rimligt att ett bytesdjur av fem tillåts gå till rovdjuren.

Alla övriga problem vargen ställer till med då?

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 22 dec-08 kl 21:16 »
Importera 20 vargar och vi har löst problemet direkt.
Då kan vi t.o.m. minska stammen som vi har idag.

LasseDalom

• -
« Svar #15 skrivet: 23 dec-08 kl 13:19 »
Citat från: Moraggarn
Alla övriga problem vargen ställer till med då?

Det finns ju möjlighet till skyddjakt på problemindivider. I övrigt så finns det ju mängder av saker som ställer till betydligt mer problem än varg. Men det här är lite grann som invandrardebatten, har man från början en negativ inställning till invandrare, ja då ser man bara problem med invandringen, har man en negativ inställning till varg, ja då ser man bara problemen med vargen.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #16 skrivet: 23 dec-08 kl 13:55 »
Man kan ju räkna lite.

jag vet inte var du får dina uppgifter från, men enligt en predationsstudie som utförts i Grangärde- och Leksandsreviren (vintrarna 1998/99 – 2000/01) så äter en vargflock mellan 49-96 vargar/år (beräknat på hur många dagar/slagen älg). notera dock att dessa flockar består av 2-6 individer vilket gör att man kan räkna med att en vuxen varg (1 individ) äter ca 25 älgar/år. med 2000 vargar blir det 50 000 älgar/år. alltså mer än dubbelt så mycket som du räknar med.

man måste också ta i beaktande att vargarna har svårt att flytta och bilda nya revir. detta p.g.a. alla hinder som civilisationen satt upp i form av viltstängsel, stads- och industriområden och andra onaturliga hinder. det innebär att det lätt blir trångt där vargarna finns (fråga värmlänningarna) med brist på bytesdjur som följd. då äter de istället upp våra får, getter, hundar o.s.v.

sedan blir jag otroligt trött på alla som i debatten menar att jägarna är "nöjesjägare" som inte bryr sig om köttet ... jag vet inte var ni bor, men inte är det på landet i alla fall. här är alla bönder och jägare. och de som inte är det är gifta eller sambo med en jägare. vår familj lever till stor del på rådjur o fågel. utan det tillskottet skulle vi inte klara av vår ekonomi.

fotnot: för den som vill läsa mer om studien så kan jag rekommendera länken: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/Temaer/Byttedyr/PREDATION%20Leksand%20Grang%C3%A4rde.htm

Moraggarn

• -
« Svar #17 skrivet: 23 dec-08 kl 15:43 »
Det finns ju möjlighet till skyddjakt på problemindivider. I övrigt så finns det ju mängder av saker som ställer till betydligt mer problem än varg. Men det här är lite grann som invandrardebatten, har man från början en negativ inställning till invandrare, ja då ser man bara problem med invandringen, har man en negativ inställning till varg, ja då ser man bara problemen med vargen.

Då undrar jag följande: Vad för nytta gör vargen? Varför är den så bra för den svenska faunan? Nämn några positiva saker med att ha varg på skogen

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 28 dec-08 kl 07:55 »
Citat från: babsan
sedan blir jag otroligt trött på alla som i debatten menar att jägarna är "nöjesjägare" som inte bryr sig om köttet ... jag vet inte var ni bor, men inte är det på landet i alla fall. här är alla bönder och jägare. och de som inte är det är gifta eller sambo med en jägare. vår familj lever till stor del på rådjur o fågel. utan det tillskottet skulle vi inte klara av vår ekonomi.

Visst bor jag på landet, men här är alla lönearbetande. (Det finns en mjölkbonde ett par km härifrån men jag tvivlar han har så mycket tid över att lägga på jakt.) Jag har under hela mitt liv träffats och umgåtts med jägare, idag har jag dem både som grannar och arbetskamrater och jag har aldrig någonsin träffat på någon som är ekonomiskt beroende av sin jakt. Tvärt om, skulle jag nog vilja påstå. Jakten är ett intresse, som de allra flesta som sysslar med, lägger ner relativt mycket pengar på. Det kan vara arrenden och avgifter, kläder och vapen, hundar med tillbehör, radioapparater och GPS:er, olika fordon att ta sig fram i terräng med, att välja en fyrhjulsdriven bil istället för en vanlig, en hel del ledighet från jobbet, stora frysboxar osv osv Om man verkligen är ute efter ett nödvändigt proteintillskott till sitt hushåll så skulle jag nog vilja påstå att fiske är ett mycket mer effektivt sätt (och billigare) än jakt, men hur många idag rensar Aborre och Gädda o lägger i frysen?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 29 dec-08 kl 16:38 »
Då undrar jag följande: Vad för nytta gör vargen? Varför är den så bra för den svenska faunan? Nämn några positiva saker med att ha varg på skogen
Jadu. När du skjutit den sista vargen så kan du komma och skjuta mig. För då vill inte jag vara med längre. Och ja, jag bor i vargområde. Och ja, jag skyddar djuren med rovdjursstängsel.

Vargen tillför skogen själ. Det blir inte bara skogsbolagens och jägarnas hemvist. Vi har vad som krävs för att kunna leva sida vid sida med vilda djur. Men då vill det till att man VILL göra det också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser