Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nattsänkning  (läst 9028 gånger)

trebreh

Nattsänkning
« skrivet: 19 dec-08 kl 18:09 »
Vi har nyligen fått en egen värmeväxlare installerat. Den kan programmeras så att den sänker temperaturen under natten. Denna nattsänkningsfunktion rekommenderas dock inte av dem som har installerat växlaren. De påstår att man inte sparar energi genom att sänka temperaturen under natten eller när man är borta. Vad sägs om detta? Nog tycker jag att det borde påverka energiförbrukningen om man sänker temperaturen under en tredjedel av dyngnet. ???

Weasel

• Skåne
SV: Nattsänkning
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 18:11 »
En tanke kan ju vara att det krävs mer energi att värma upp det på morgonen, än att hålla konstant temperatur hela dygnet.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Winnie

« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 18:42 »
Ingen vits med nattsänkning!!!!!
Man temperatur-sänker ju inte bara rumsluften utan också väggar, golv, tak och inte minst alla möbler mm...
Den energi som åtgår för att värma upp allt igen jämnar ut sig med besparingen....

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 19:16 »
Ett kalt hus läcker ut mindre värme än ett varmt hus. En sänkning av hustempraturen med en grad sägs av energirådgivare minska utstrålningen med 5%. En sänkning under 8 timmar 1/3 dygn under ett år ger då 5%/3 = 1,(2/3) 1,67%

Uppvärmning med 25 000 kWh/år * 1,67% ~= 400 kWh med ett pris på 1 kr/kWh (elvärme) blir besparingen 400 kr/år, med ett pris på ca. 50 öre (pellets, värmepump) blir besparingen ca. 200 kr/år.

Om man skippar ett krogbesök sparar man mer!
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 19:24 »
De timmar som man har sänkt temperatur så läcker det självklart ut mindre watt. Men i och med att väggar, möbler och allt annat lagrar lite värme så får man sänka/höja temperaturen lite tidigare och räkna med en liten fördröjning. Den energi som krävs för att värma upp möbler, väggar osv går inte förlorad utan värmer i början av nattsänkningen.

Sen så måste folk lära sig skillnaden på effekt och energi. ::)

edit: sen så kan man ju sänka temperaturen mer än 1grad och under längre tid än 8 timmar. Varför inte sänka med (genomsnittligt) 5 grader och både när man sover och jobbar?

Alltså 5*5%/2=12,5%
25 000 kWh/år * 12,5%=3125

1500-2000kr/år
« Senast ändrad: 19 dec-08 kl 19:43 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 21:23 »
Antingen tjänar man på att sänka, eller så förlorar man inget, beroende på omständligheterna, vanligen tid.

Det måste vara extra slitage eller friktionsförluster när systemet jobbar, för att det ens teoretiskt ska vara en fördel att köra hela tiden.

Det äe således beroende av apparatur, men ett idealt system gäller vad som jag skriver först.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trebreh

« Svar #6 skrivet: 20 dec-08 kl 09:50 »
Intressanta svar!
Om man vill göra en sammanfattning så kan den se ut som följer:
Man förlorer ingenting när man nattsänker, även om vinsten är relativt blygsam. Detta förutsätter dock att utrustningen inte slits genom att behöva reglera utöver det vanliga. Jag undrar vad som skulle kunna förslitas i en värmeväxlare, eftersom den enda rörliga delen i den är cirkulationspumpen, som ändock arbetar kontinuerligt. Ventilen och ställdonet för värmekretsen borde väl inte ta skada av att utföra det arbete som de är konstruerade för.
Klart är att ett varmare hus läcker mer än ett svalare.
Så: varför inte nattsänka!?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 20 dec-08 kl 11:47 »
Det är nog väldigt olika hur bra nattsänkning fungerar. Hur snabbt och enkelt man kan reglera temperaturen.

Själv kör jag med både natt- och dag-sänkning. Under veckan har jag det bara varmt på morgonen och på kvällen.

Att det fungerar beror på att jag dels inte har så himla stora komfortkrav, dels på att jag då bara värmer upp två rum ordentligt: Toa och matsalen (finns ingen matplats i köket). I övriga rum har jag vintertid sällan mer än 15 grader.

Jag eldar med ved, så egentligen sparar jag inte så mycket pengar. Men jag slipper elda så ofta. Och det känns lite tokigt att ha det varmt när man ändå inte är hemma eller sover.

Jag har en lite klurig cirkpump. Den märker på temperaturfallet att jag vridit ner termostaten till automatshunten, och sänker då varvtalet till ett minimum. Och den märker när jag vrider upp temperaturen, och shunten öppnar, och drar då upp varvet och flödet. Den märker också när termostaterna på elementen i rummen börjar strypa, när jag eldar i kakelugnarna, och drar även då ner varvet. Himla bra. Går ner till 5 W som lägst.

I de rum som jag värmer upp har jag ganska stora element, så de blir mycket snabbt varma. Särskilt som den automatiska shunten vid behov skickar så hett vatten som möjligt och cirkpumpen går upp i högvarv.

Denna årstid vrider jag bara ner innetemperaturen via termostaten till shunten när jag går ut, till ca 10 grader, och vrider upp den till 18 grader när jag kommer hem. Funkar bra, men visst är det är lite eftersläpning. Men jag är nöjd med allt över 15 grader... Och det blir det mycket snabbt på toa och i matsalen. Sommartid har jag en timer som stänger av cirkpumpen helt när jag inte är hemma eller sover.

Sedum

• Älskar trädgård
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-08 kl 12:24 »
Nu är det länge sedan jag gick i byggskolan ,men  jag lärde då att en nattsänkning från 20 till 18 grader gav en viss besparing .Sänkte man mera skulle det ta längre tid att värma upp och besparingen skulle minska.

När man är inbiten vedeldare som jag går nattsänkningen automatisk  iom att jag inte eldar

När jag inte är hemma längre tid kan det blir rätt kallt men med en bra vedkamin och liten yta går det  fort att få värme  .

jag tror personligen att detta är  energimässigt den billigaste och minst resurskrävande  lösning  ...varför värma när man inte är där eller ligger å sover?

Dessutom inga dyra o komplicerade system   som oxå kräver energi , både i tillverkning och drift (o kan gå sönder)

Men när men väl har ett sånt system gäller det att använda det rätt   ( man kan ju sätta in en vedkamin dessutom ,o elda som bara f..n)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser