Det är nog väldigt olika hur bra nattsänkning fungerar. Hur snabbt och enkelt man kan reglera temperaturen.
Själv kör jag med både natt- och dag-sänkning. Under veckan har jag det bara varmt på morgonen och på kvällen.
Att det fungerar beror på att jag dels inte har så himla stora komfortkrav, dels på att jag då bara värmer upp två rum ordentligt: Toa och matsalen (finns ingen matplats i köket). I övriga rum har jag vintertid sällan mer än 15 grader.
Jag eldar med ved, så egentligen sparar jag inte så mycket pengar. Men jag slipper elda så ofta. Och det känns lite tokigt att ha det varmt när man ändå inte är hemma eller sover.
Jag har en lite
klurig cirkpump. Den märker på temperaturfallet att jag vridit ner termostaten till automatshunten, och sänker då varvtalet till ett minimum. Och den märker när jag vrider upp temperaturen, och shunten öppnar, och drar då upp varvet och flödet. Den märker också när termostaterna på elementen i rummen börjar strypa, när jag eldar i kakelugnarna, och drar även då ner varvet. Himla bra. Går ner till 5 W som lägst.
I de rum som jag värmer upp har jag ganska stora element, så de blir mycket snabbt varma. Särskilt som den automatiska shunten vid behov skickar så hett vatten som möjligt och cirkpumpen går upp i högvarv.
Denna årstid vrider jag bara ner innetemperaturen via termostaten till shunten när jag går ut, till ca 10 grader, och vrider upp den till 18 grader när jag kommer hem. Funkar bra, men visst är det är lite eftersläpning. Men jag är nöjd med allt över 15 grader... Och det blir det mycket snabbt på toa och i matsalen. Sommartid har jag en timer som stänger av cirkpumpen helt när jag inte är hemma eller sover.