Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har man använt nattskatta till?  (läst 13680 gånger)

Wisteria

Vad har man använt nattskatta till?
« skrivet: 19 dec-08 kl 14:00 »
Jag har massor med nattskatta viltväxande i min trädgård! Vacker och doftar kraftigt med vita blommor, svart bär. Är det en gammal läkeväxt? Den är giftig har jag förstått.

Rödjan

SV: Vad har man använt nattskatta till?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 11:33 »
Enligt Retzius (1806) har den använts som läkeväxt och han skriver att "Gröna Örten, krossad imellan stenar jämte Spindelwäf och härskt fläsk, brukas på Fulslag eller onda bettet i dess början".

Men framförallt är nattskattan en häxväxt. Den innehåller gifter som kan göra dig galen, mäktig eller död. Schamaner i Amazonas använder liknande växter fortfarande.

Den är släkt med potatis, tobak och tomater.

Den är dödligt giftig, smaka inte!
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #2 skrivet: 02 mar-09 kl 20:54 »
Nattskattan var väl en av de örter som krävdes för en blåkullaritt har jag för mig ;D
Giftig som f*n själv är det iallafall :-X

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 14:35 »
Nattskattan (Solanum nigrum) har inte används som en gammal häxört, däremot så har andra växter i familjen Potatisväxter det, enligt litteraturstudier. Huruvida mycket sanning det ligger i användandet av t.ex. Dårört, Belladonna, Bolmört mfl. i s.k. "flygsalvor" ställer jag mig dock relativt tveksam till med tanke på kyrkans påverkan under medeltiden och hur häxorna frammålades i skrift och bild med demoner, satan och annat. Det är nog svårt att få fram någon absolut fakta, men det är knappast orimligt eftersom lika giftiga växter används i modern tid idag.

Nattskatta växer så vitt jag vet inte i Amazonas. Men det finns säkerligen andra växter i Potatisväxtfamiljen som har används i animistiska religioner. Läs mer om Änglatrumpeter (Brugmansia) och Spikklubbor (Datura) t.ex.
Finns mer info om detta i böckerna Plants of the gods och Medicinal Plants (Alice Kurian, M Asha Sankar) bland annat.

Vad jag läst så är det huvudsakliga giftiga ämnet i Nattskattan Solanin, som återkommer i ett flertal växter i Solanum-släktet.
Solanin är en alkaloid som även vår kära potatis innehåller (knölar som inte är gröna är som bekant ofarliga att stoppa i sig dock). Precis som tobaken producerar nikotin som en försvarsmekanism så producerar även potatisen solanin i samma syfte.

Jag tror inte att Nattskattan har haft någon större betydelse medicinskt. Viktigare i samma kategori är i sådant fall Spikklubba, Bolmört och Belladonna som innehåller alkaloider som i lägre doser används som kramplösande med mera även i vår tid.

Om du vill veta mer om Nattskattan:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/solan/solanig.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Solanum_nigrum

Det här var föressten mitt första inlägg. Hoppas jag inte gjort något dumt nu  ::)  ;D
« Senast ändrad: 24 mar-09 kl 16:54 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 25 mar-09 kl 00:35 »
Ett alldeles utmärkt inlägg! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1786 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser