Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltade skinn  (läst 769 gånger)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
Saltade skinn
« skrivet: 19 dec-08 kl 12:14 »
Hej å hallå
Jag har sparat massor med kaninskinn,ligger i grovsalt.
Nu är jag så sugen på att göra något med dem,skrapa köttsidan från rester,men sen då,det var någon som prata om att sandpappra dem var smidigt?
Äh ge mig tips om något som inte tar kål på mig,lider av tennisarmbåge >:(,men ska exprimentera ändå.
Flera utav skinnen har varit insaltade i flera månader,men absolut inga fel på dem.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Saltade skinn
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 12:25 »
Skaka av dem
skrapa dem
lägg dem i alunbad i 2 dagar
skölj av och låt torka lite smörj in i ägg gula och olja
mjukgör

Voila!

Blir det hårda partier eller du inte orkar gnida tills de är snustorra kan du använda fint sandpapper och slipa lite lätt och de blir genast mjukare och du får en mocka-aktig struktur på skinnsidan.

Det är inte ansträngande för tennisarmen men för handlederna litegrann, jag har själv tennisarmbåge.  ;)

P.s. Massera den ömma punkten i armbågen 10ggr om dagen så läks den ut fortare. D.s
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
SV: Saltade skinn
« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 19:15 »
Tack Kimma, för alla tips. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser