Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi försöker ha höns, precis utanför Stockholm, jag lär få stryk av grannarna!  (läst 4410 gånger)

Peewe

Vi blev med kycklingar i maj. Vi hade en liten stuga på ca 0.7 kvm som det tidigare bott kaniner i.
kycklingarna fick ärva kaninernas utegård på ca 14 kvm också då den är bra inhägnad med plasttak som regnskydd.
Vi ville ha 4 kycklingar och 1 tupp så uppfödaren sa att vi skulle ta 8 kycklingar eftersom hälften blir tuppar...
Vi fick 1 tupp och 7 hönor!   :o
Varje kyckling var omsorgsfullt utvald och deras första 4-5 veckor bodde de mer eller mindre i mina döttrars sängar, hoppandes över hinderbanor, kelandes med konstant.
Så det finns ingen chans att jag får komma ner till det önskade antalet av 4 hönor.  :-\

Tuppen ylar så vi vaknar vid typ 6 på morgonen, (kan man typ kastrera/operea en tupp så att han inte låter så förbaskat och inte jag får stryk av grannarna? ...  måste man ha en tupp?)

Nu har vi köpt en lekstuga i byggsats och skall börja inreda denna till hönshus.

Frågor som kommer upp direkt är:

- Vi bor i Nacka utanför Stockholm, behöver vi isolera stugan/klarar de kyla, (om vi gör det så kanske tuppen inte hörs så mycket?)
- Hur många reden behöver jag göra. 1 per höna? (7 stycken)
- OM jag behöver göra 7 reden, hur stora behöver de vara och hur ska dessa placeras?
- Jag har några stora hönor och några små. (Araucana, Isbar, Brahma, Hedemora/maran) Om jag gör olika stora reden, "hittar de rätt" själva då?
- Kan reden placeras under sittpinnar om man har en bajsbräda emellan?
- Vad gör man en bajsbräda av? (har här sett olika varianter typ nät, korrigerat plasttak, osv.)
- Kan jag göra en sandlåda i stugan?
- Behöver jag en värmelampa?
- Jag har höra talas om tidsstyrning av luckan ut till utegården, hur fungerar det?

Ja... vi kan väl börja med dessa frågor

Tack på förhand

Mvh Peter
« Senast ändrad: 18 dec-08 kl 23:17 av Peewe »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Nybörjare skall inreda helt ny lekstuga till hönshus... Hur?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 23:14 »
Höns
Neuschütz, Odén, Hagman
Det här är en välfylld bok med det mesta man behöver veta om raser, uppfödning, byggnader, sjukdomar osv. Dock inte slakt. Väldigt många fina färgbilder. A4-format, 152 sidor, hårda pärmar.

Den här boken som finns att beställa från åter rekommenderas varmt. Där står allt du vill veta om höns :) Men du får säkert svar även här på forumet ...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Peewe

Höns
Neuschütz, Odén, Hagman
Det här är en välfylld bok med det mesta man behöver veta om raser, uppfödning, byggnader, sjukdomar osv. Dock inte slakt. Väldigt många fina färgbilder. A4-format, 152 sidor, hårda pärmar.

Den här boken som finns att beställa från åter rekommenderas varmt. Där står allt du vill veta om höns :) Men du får säkert svar även här på forumet ...
Har just beställt boken, tack för tipset, vi får se när den kommer.

Margit

• Gäst
Man måste inte ha en tupp, även om det är förbaskat mycket trevligare  ;).

Själv bor jag i ett radhusområde med hönor i lekstugan, det fungerar bra, någon tupp får jag däremot inte ha  :(

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Kom på en sak bara.. Du måste nog ha tillstånd för att ha höns i tätbebyggt område.. Har du det.. Finns blanketter hos kommunen.. KAn ju vara bra att ha det om grannarna börjar klaga. Bara ett tips, har för mig att det är så. Och om du har över ett visst antal måste du nog anmäla det hos nån myndighet.. kommer inte ihåg antalet men..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

johe71

tar några praktiska svar direkt

- Hur många reden behöver jag göra. 1 per höna? (7 stycken)

är det normalstorlek på redena så behövs det (enligt lagen) ett rede per 6 hönor, det gör dock inget alls att ha fler 3-4 reden är kanske lagom för dig (en "kub" med 2x2 reden eller 4 på rad beroende på vad som passa bäst i byggnaden)

-  hur stora behöver de vara

så här säger jordbruksverket angående reden "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m",  minimimåttet blir alltså 24 cm x 31 cm
Jag tror de flesta brukar ha lite större än minimimåttet, 30x30 cm, höjden brukar ganska ofta vara 40 cm.

ja, men det blir jobbigt att böja sig ner och plocka ägg varje dag... jag tycker det är mer praktiskt att ha redena i en arbetshöjd så jag slipper böja mig :) (tror jag har mina 90 cm upp, två våningar så våning två kommer då på 130 cm)

- Vad gör man en bajsbräda av? (har här sett olika varianter typ nät, korrigerat plasttak, osv.)

eftersom du ska skrapa av bajset från brädan så är en plan skriva att rekomendera...

Peewe

Stort tack för all info!

Du e grym!

karsan

• Södermanland
hej Pewee, jag är i nästa samma situation, också i Nacka,  i Saltsjöbaden. Fast jag har inga höns än, bara planer. För mig blir det ett pensionärsprojekt till sommaren och vi måste göra ett specialbygge i stället för en byggsats till lekstuga eftersom bästa läget betyder att det blir en souterrängvariant av hönshus.

Har du kollat på Nackas hemsida? Man behöver inte särskilt tillstånd men man får inte besvära grannar. Jag har inte hunnit prata med alla mina grannar än men de som jag pratat med är bara positiva. En som jag trodde kanske skulle vara negativ för hon är ängslig för allt möjligt, jag tänkte fågelinfluensa eller något, är riktigt entusiastisk.

Jag skriver ett PM till dig

karsan

JennyN

• Jennys frön & sånt
Fån kommunens hemsida:
"I Nacka krävs inte något tillstånd för att hålla vissa typiska lantbruksdjur, som t.ex. höns, gäss får eller getter, i detaljplanelagt område.  Det krävs inte heller tillstånd för att få hålla orm. Den som tänker skaffa djur ansvarar själv för att sköta dem så att grannar och andra inte störs samt att säkerheten är god. "

Om grannarna inte älskar tuppar trivs hönsen utmärkt även utan tupp.
Nackar/säljer du tuppen får du sova längre på morgnarna  ;)

Jag har några av mina reden under bajsbrädan. Bajsbrädan är en plywoodskiva som ligger löst på "konsoler". jag skrapar den med spackelspade, och tar ut den och spolar av den vid storrengöring. Tanken var att den skulle bytas ut x ggr/år, men än så länge har det inte behövts.

Vi har reden som är 40x40, där värper bara dvärghönsen  ;D De stora hönsen trycker in sig i 25-30 cm breda reden  ;) ibland två på en gång. Ställer du två reden på varandra - ett på marknivå och ett ovanpå, kan de ju fritt välja höjd.... Det värps bara i tre av mina 5 reden. Se till att lägga i låtsasägg, sk redägg i redena, så värper hönsen där. Jo, det funkar!

Jag har lysrör på timer, 07.00-18.00 året runt, och frostvakt - enkel från Claes O. Samt isolerade väggar. Jag har provat ha sandlåda i hönshuset, men de vill inte bada i sand, de badar i torvströet jag har på golvet.

Lyck atill med bygget!

Ce

Hej!

Jag är också Stockholmare, men hönor och tupp i villaområde. Det funkar, även om inte alla grannar är överlyckliga...
I det tillstånd jag har (och måste ha i Stockholms kommun) står det att tuppen måste vara instängd mellan kl 21 och 07 i ett isolerat hönshus!

Så mitt råd är att isolera hönshuset - det har effekt för ljudet från tuppen! Jag har valt att ha tupp - flocken känns mer komplett så och det är roligt och lärorikt ( framförallt för barnen) att se kycklingar växa och att en del faktiskt inte klarar sig är också en nyttig lärdom! För att man har tupp behöver man ju inte ha massor av kycklingar, man bestämmer ju själv hur många ägg hönorna får ruva på! Dessutom kommer du ju på så sätt kunna bibehålla din flock utan att köpa in djur utifrån (jag ser det som en fördel för varje djur som kommer in *kan* ju bära på någon sjukdom...) (Eftersom jag har genbank så är tupp ett krav;-) )

Dessutom vill jag tipsa om att ha enstaka/lösa reden och inte fler som sitter ihop - dels om du vill ha kycklingar(och du ev. vill flytta på hönan), men också om ett blir favoritrede och kanske behöver bytas tidigare än de övriga.
Reden i olika höjder som någon redan sagt tycker jag också är bra! Jag brukar ha ett par på golvet och ett par en bit upp på väggen.

Och när du bygger - tänkt på ventilationen... Jag gjorde det när jag byggde och har ändå haft problem med fukt och måste ha en fuktstyrd fläkt i hönshuset större delen av året - här på Alternativ kan du säkert få tips av folk som lyckats bättre än jag på den punkten!

Mvh //Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

chili

• Uppland
Jag har skrivit här på forumet om den lucköppningsautomatik som jag har installerat.

Den finns att köpa i Sverige på http://www.hogbergaab.se/ - under menyn lucköppnare.
Jag importerade min från tillverkaren: https://www.axt-electronic.de/index1.htm

På morgonen öppnar den enligt timer, i mitt fall kl 8. På eftermiddagen stänger den när det börjar skymma.

Min har funkat som en klocka sedan jag köpte den i höstas. Den är inte helt gratis men passar mig utmärkt.

Om man ska ha lysrör i hönshuset så bör det vara en armatur med HF-spole, annars upplever hönsen det som disco.

/Chili

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vilken jäkla tur du har som fick perfekt fördelning mellan tuppar och hönor direkt! 5-10 hönor per tupp brukar man rekommendera, så du fick verkligen jackpott.

Angående tuppen kom jag på några fördelar och en nackdel som jag tror ingen har nämnt:

• Rovdjursskydd. När hönor går och letar mat själva koncentrerar de sig mest på att leta mat. En tupp ägnar mycket mer uppmärksamhet åt att spana efter rovdjur. Ser han något stort flaxa på himlen eller  krypa i buskarna ger han ifrån sig ett varningsläte som kan få hönsen att sätta sig i säkerhet. Är han verkligen tupp för sin kam attackerar han dessutom både rävar och hökar som attackerar hans damer.
  • Äggproduktion. Jag har hört att en tupps närvaro ska öka antalet ägg hönsen lägger med några få procent. Antagligen är denna skillnad väldigt liten, om den ens stämmer. Kan vara en myt.
  • Ökad moral. Det sägs även att om inte en tupp är närvarande, så får hönorna ägna mer tid själva åt det där med att speja efter faror. Med en tupp i närheten relaxar de mer. Det sägs även att det blir mer inbördes strider utan tupp, eftersom ledaren inte är lika given. En bra tupp håller pli på sina tjejer.

Nackdelen: Tuppar blir ofta folkilskna. Tveksamt om de kan åsamka någon värre skada än en liten rispa på en vuxen människa, men att bli anfallen av en tupp är väldigt otäckt för små barn.

ja, men det blir jobbigt att böja sig ner och plocka ägg varje dag...

Där förstår jag faktiskt inte vad du menar?  ??? Om man inte har väldigt många höns eller dålig rygg från början, är det inte jobbigt att ha redena under sittpinnen. Man måste komma ihåg att man kan ha sittpinnen ganska högt, eftersom hönsen i regel flyger bättre än vad man tror.

Här är vårt hönshus. Bajsbräda/tak till redena av plywood. Redena sitter ungefär i maghöjd. Det går finfint att plocka bajs, men det blir rätt kladdigt om man inte har spån eller sand på brädan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ce

Hej!

Bra att alla möjliga aspekter kommer upp! Men jag undrar om det verkligen är vanligt/något man behöver räkna med att tuppar blir folkilskna.
Jag har inte så stor erfarenhet av tuppar, men både min gammeltupp och lilltuppen är trevliga.
Dock har jag följt det råd jag fick innan jag skaffade första tuppen... jag plockar inte upp honom i onödan och har honom inte som ett keldjur. Jag hörde att många av de tuppar som blev folkilskna hade varit mycket tama innan och att det tillslut slår slint hos dem då de inte vet om de är människa eller tupp?!
Att det här på Alternativ ibland diskuteras tuppar som anfallit folk beror väl på att de är de tupparna man behöver råd och hjälp kring. En väl fungerande tupp finns ju bara där!

Armand: vilket bra utnyttjande av utrymmet!
Vad tror ni om att ha en plexiglasskiva som bajsbräda - så blir det lite ljusare under också. Glatt är den ju också så det borde vara lätt att skrapa bajs...

//Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

åsbo

Även jag har höns utanför Sthlm, med tupp ;). Doch har vi nackat ett stort antal tuppar under åren som har varit alldeles för gapiga. Men nu har vi "avlat" fram en upp som är trevlig och extremt tystlåten av sig. Något annat skulle varken våra grannar eller vi själva stå ut med.  :)

Sen det där med lösa reden tycker jag absolut du ska ta fasta på!
Mina ruvande hönor behöver jag flytta på så att dom får ligga i lugn och ro och då är det överlägset att ta hela lådan och flytta höna med ägg och allt!
Sen tycker dom om olika ställen att lägga ägg på. ;) En del tjejer vill vara högt upp och ha utsikt och andra vill ligga mörkt och i skym undan.

/Therese

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vad tror ni om att ha en plexiglasskiva som bajsbräda - så blir det lite ljusare under också. Glatt är den ju också så det borde vara lätt att skrapa bajs...

Den enda nackdelen jag kan se är att hönsen kan halka på brädan, vilket kanske är ett problem om de vill använda den som avsats för att nå pinnen. Men har man pinnen i lagom höjd borde de klara att hoppa rätt upp på den, och jag tror inte de skulle skada sig om de råkade halka. Så det blir nog bra! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

åsbo

Om du är intr. så kan jag försöka mig på ett foto på hur vi löst bajsbrädeplscering kontra pinne och reden.
Vi har nät ovanför bajsbrädan och det är för att undvika att någon går i bajset. Det är även bra för hönsen att gå på när dom rumstrerar runt på kvällen när dom ska lägga sig. Viktigt är att ha ett kycklingnär så att ingen kan trilla igenom och att ha det spänt så att det håller att gå på. Jag har enbart Åsbohöns och dom är ju relativt lätta så vi behöver inte byta när ofta alls. På bajsbrädan under nätet ligger det tidningar som jag byter när det behövs. Väldigt lättstädat!  :)
Under bajsbrädan har vi lösa, flyttbara lådor som reden.

/Therese

jasmine83

• Uppland
Hej! Som bajs bräda har jag en plyfa skiva och sen köpte jag en gummi matta på biltema (för bagageutrymme till bil) som jag klippte till i rätt storlek, och nät över. När jag gör rent drar jag bara ut plast mattan, tömmer den och spolar av den. Jag har ett tunt lager med spån för jag upptäckte att det drar åt sig och det blir lättare att tömma av skiten innan jag spolar. Tömmer den ca en gång i veckan annars blir den så tung (21 hönor som skiter hela tiden)  och jag tycker det fungerar bra. Lycka till!!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser