Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  starta köksland utan jord...  (läst 3821 gånger)

ekoStina

starta köksland utan jord...
« skrivet: 18 dec-08 kl 20:50 »
...tänkte jag göra. har funderat på att köpa jord, men eftersom jag hyr vet jag inte hur länge jag bor kvar. jag kanske bor här i tre år och då lönar det sig nog inte att köpa jord till ett köksland på 100m2?
enligt mina beräkningar kommer jag att behöva 30 kubikmeter fyllning i bäddarna. något säger mig att det är myket jord att köpa...är det?

ska odla på en vall o hinner inte plöja marken i år eftersom plogen står längst in i maskinhallen bakom alla andra maskiner...jag har då alltså inget någorlunda ogräsfritt odlingsubstrat. tänkte då blanda till något av det som finns på gården och odla i upphöjda bäddar. behöver jag köpa till något för att blanda substrat och vad kan jag tänkas köpa då...? helst vill jag hålla det billigt eller gratis... :-[

jag har tillgång till obegränsat med kogödsel uppblandat med halm, viss mängd hästgödsel och hönsgödsel. aska har jag från spisen.

om jag lyckas få ihop en massa gammalt ensilage o halm kanske det går att odla i tillsammans med gödseln. min fundering är att det blir för mycket gödsel i blandningen. att stå o sortera bajs o halm ur gödselhögen är inte så lockande...

vad tror ni?

Jan lindgren

SV: starta köksland utan jord...
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 14:55 »
Hej!
Det enklaste är att lägga ut ett tjock lager av din halmblandade gödsel och täcka med ett lager av kalkad torv. Torven är trevlig eftersom den är ogräsfri. Använder du vanlig jord så får du ogräs om du inte ångar den. Tar gödseln värme så får du vänta med att så tills jorden kallnat lite. Fundera också på om du inte vill göra en varmbänk när du har så mycket gödsel.
MVH
Jan

ekoStina

« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 18:26 »
hur menar du med att den tar värme och man får vänta tills den svalnat...? antar att skrivit något fel i texten? förklara för mig... :P

du tror inte det blir för mycket gödsel då? tänkte odla potatis oxå som inte ska gödslas lika mycket. torv vill jag helst inte använda pga av koldioxidtillskottet till atmosfären. lite ogräs gör inte så mycket...har mkt ledig tid... ;D bara det inte är kvickrot!

tänkte att jag ska lägga ut tidningar eller nåt nedbrytbart under och lägga odlingen ovanpå vallen. frågan är bara hur mycket papper som behöver läggas emellan för att vallen inte ska växa igenom? den vill jag helst slippa.

funderar nästan på att bryta upp lite av vallen och använda den. blanda upp med halm o gödsel. men då är ju ändå problemet att harven/plogen elr vad det nu heter är längst in i maskinhallen. man kan ju hyra mindre handfräsar...är det dyrt? men då får jag ju ändå med alla gräsrötter i jorden...är det mkt kvickrot i vall?

man får väl se det som att antigen är det mycket arbete eller mycket pengar som måste läggas ned. det är bara att välja vilket man vill använda sig av  :)
« Senast ändrad: 19 dec-08 kl 18:49 av ekoStina »

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 19:45 »
Hej!
När ett tjockt gödsellager börjar multna så bildar bakterierna mycket värme. Det kan man utnyttja till att göra en varmbänk så att man kan börja odla betydligt tidigare på våren. Förr så gjorde trädgårdsmästarna alltid ett antal varmbänkar.
MVH
Jan

ekoStina

« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 19:52 »
jo det vet jag, men du skrev att gödseln tar värme... skrev du fel eller vad menade du?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 20:43 »
Han menade nog "Tar gödseln fart och blir väldigt varm..."

A.

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 dec-08 kl 21:02 »
Potatisen kan du odla direkt på marken. Lägg ut halm o lägg sen din förgrodda potatis i halmen. Avsluta med ett rejält lager halm ovanpå potatisen. Det ända du behöver göra medans potatisen växer är att hålla koll på att halmen täcker, ibland får man fylla på med lite halm. (så inte potatisen blir grön..)
Jättemysigt att lyfta på halmen o kolla hur långt tillväxten kommit, rena o fina potatisar får du på köpet!
När du så skördat potatisen så har halmen kvävt allt ogräs o du har bar jord utan att behöva gräva, täck jorden med tex ensilage, haml, hö, gräsklipp över vintern så ser maskarna till att du har lucker o näringsrik jord till våren!

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 19 dec-08 kl 21:12 »
jag misstänkte att det var det han menade men man vet aldrig... :)

jag läste nånstans att det går att odla potatis med halm men att det inte blir så mycket skörd...då gör jag så att jag lägger ut halmen på platserna där bäddarna ska vara nu i höst. och till våren så gräver jag om den nya fina jorden.  :D

eller jag kanske ska lägga ut över hela ytan så kan jag ta den jorden där gångarna ska vara så får jag mer jord. sen blandar jag upp all fin jord med halm och gödsel till våren. det blir nog jättebra!! tack för tipset. nu känns det bättre. :)

då ska jag bara fixa en bale halm vilket inte är så svårt på landet  ;D 8) retsen är gratis. super billigt ju!!  ;D ;D ;D

känner mig överpositiv, men det behövs nog i lågkonjukturen jag hör talas om...

ekoStina

« Svar #8 skrivet: 19 dec-08 kl 21:14 »
eller....måste halmen ligga på en hel odlingssäsong för att det ska bli bra? om den bara ligger över vintern kanske det inte händer så mycket?? för det är ju redan vall där.

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-08 kl 21:36 »
Jo, min erfarenhet är att den måste ligga en hel säsong först.
Men hur stor potaisskörden blir varierar, förra året fick jag de största o finaste i halmen men i år var de finaste i jorden! Tror att sorten spelar roll, förra året hade jag bintje i halmen, i år asterix.

Det där med tidningar o halm ska enligt grannen fungera bra, hon odlade både jordgubbar o rödbetor med stor framgång. Vill minnas att huvudsaken med tidningarna var att de överlappade varandra ordentligt så att inget ogräs kan komma emellan.
Sen halm, gödsel, halm o sist matjord?? Är inte helt säker här men nån annan kanske vet?

ekoStina

« Svar #10 skrivet: 20 dec-08 kl 09:58 »
okej du hade alltså jord, det var det jag skulle försöka utan....men det går nog inte så jag får försöka hitta en plog....elr vad det nu heter.

nån som har en plog att låna ut i närheten av mig?? nähä, inte det? vad konstigt... :P
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 13:04 av ekoStina »

Bo

« Svar #11 skrivet: 20 dec-08 kl 13:31 »
När jag började odla, skar jag upp ogrästorvorna och lade i vallar, - kan bättras med aska och går sedan bra att odla höga ärtor och bönor i några år.  Den avskalade jorden kan sedan gödslas och blir bra till potatis och annat.

Vallarna med ogrästorvor täcker man så att ogräset inte får ljus och för sådden gör man fåror där man häller ogräsfri jord.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 dec-08 kl 18:17 »
okej du hade alltså jord, det var det jag skulle försöka utan....men det går nog inte så jag får försöka hitta en plog....elr vad det nu heter.

nån som har en plog att låna ut i närheten av skärkind?? nähä, inte det? vad konstigt... :P
Där du bor de ju bara bönder så det borde ju knappt kunna gå att kasta en sten utan att träffa en plog kan man ju tycka.. :)
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 14:29 av Gångtrött »

ekoStina

« Svar #13 skrivet: 21 dec-08 kl 20:20 »
så tänker jag med men jag är nyinflyttad och känner än så länge bara en bonde - min hyresvärd. men jag är inte så blyg så jag kan säkert få tag en en annan bonde...  8) ;D

hur känner du till min by? de flesta vet inte vart det ligger fastän det nästan är granne med dem...
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 13:08 av ekoStina »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 dec-08 kl 21:31 »
Jag är uppvuxen i grannsamhället, och så jobbade jag ett tag på några gårdar i närheten av din by.
Var faktiskt i din by för några månader sedan och hämtade en gödselspridare (man svängde in precis innan kyrkogården). Han jag köpte den av var en mkt trevlig prick, han skulle säkert hjälpa dig! Han hade en kraftig jordfräs till traktorn som skulle vara perfekt att ta upp ett trädgårdsland med
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 14:30 av Gångtrött »

ekoStina

« Svar #15 skrivet: 22 dec-08 kl 13:18 »
jordfräs är inte bra i så här blött väder. all jord är som lera nu på gården...men vi har pratat lite, ägaren och jag, och bestämt oss för att han ska fräsa vallen till våren. sen väntar vi några dagar för att ogräset ska börja gro. vi lägger på gödsel och halm och fräser en gång till. verkar det bra då så skyfflar vi ihop jorden till bäddar med grävskopan eller för hand.

sen kommer jag att marktäcka med halm så att ogräset inte får fart. det blir nog bra tror jag.

det är kanske inte optimalt för jordstrukturen att fräsa men det är det smidigaste och billigaste alternativet för mig.
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 13:05 av ekoStina »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 22 dec-08 kl 19:30 »
det är kanske inte optimalt för jordstrukturen att fräsa men det är det smidigaste och billigaste alternativet för mig.

Fräsning vid vallbrott kan vara motiverat i vissa lägen. Annars tycker jag man ska låta fräsen stå. Den gör lätt mer skada än nytta. Jorden blir lätt som pulver.

ekoStina

« Svar #17 skrivet: 22 dec-08 kl 22:34 »
amen  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser