Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska jag sy av kaninskinnen?  (läst 7269 gånger)

soleskog

vad ska jag sy av kaninskinnen?
« skrivet: 18 dec-08 kl 19:05 »
Jaha - kaninskinnsprojektet är i full gång, jag har fem bruna skinn som snart är färdiga, även om en del av mjukgörningen är klar. Då infinner sig frågan - vad ska jag göra med de här?! De är ju jättefina, men kan någon ge mig ideer om vad jag ska sy! Bebistossorna är jättefina, och det kan nog bli aktuellt längre fram, men kanske inte än...
Jag tycker kanske det är ett problem att skinnen inte går att tvätta, som fodring i vantar t ex eller som innetofflor känns det svårt om man ine kan tvätta?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: vad ska jag sy av kaninskinnen?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 19:35 »
Sy pengapungar
skärp
väskor
kragar
luva
handledsvärmare

det finns massor man kan göra och sen lägga dem i snön på vintern som rengöring.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-08 kl 11:43 »
Jag har testat snörengöring med några hela skinn, och det verkar ha fungerat bra.

Lite lättare vattentvätt fungerar också, men blir skinnet genomblött krävs mjukgörning under torktiden. Det går dock lättare än första gången det mjukgörs. Man måste vara försiktig, för skinnet blir ganska skört när det är blött igen. Alunberedda skinn kan alltid stoppas ner i alunbad igen.
Landsflykting i storstan...

Hällmansro

« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 21:18 »
I vår lilla hantverksbutik "Tant Berg" i  Enköping, såg jag en helt underbar nalle syddi kaninskinn.
Den var ljuvlig.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

pappi747

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 04:29 »
Kan man göra tassvantar till hund av kaninskinn kanske?

lisalisa

« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 15:39 »
Håller inte!!
Lovar jag!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 16:28 »
Funderar på att göra innetofflor till småbarnen av kaninskinn, kan det hålla tro? Nån som provat?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 16:58 »
Funderar på att göra innetofflor till småbarnen av kaninskinn, kan det hålla tro? Nån som provat?

Tror det kan hålla med en annan sula. (Har lisalisas ull här som det ska tovas av, så får jag se). Har också köpt något slags mellanlägg som stryks på baksidan av skinnsömmarna, så ska det bli hållbarare. Saknar bara tiiiid (och egentligen kunde jag ge 17 i datorn så skulle tid finnas till annat istället :P ).

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 18:31 »
Tror det kan hålla med en annan sula. (Har lisalisas ull här som det ska tovas av, så får jag se). Har också köpt något slags mellanlägg som stryks på baksidan av skinnsömmarna, så ska det bli hållbarare. Saknar bara tiiiid (och egentligen kunde jag ge 17 i datorn så skulle tid finnas till annat istället :P ).
Hmm.. jo jag tänkte mig en hårdare sula, nåt som inte halkar, vet du nåt bra?
Och sen bara gummiband i ovankant.

lisalisa

« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 20:26 »
Klipp botten ur en sockerplast o limma dit.....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 00:46 »
När jag var liten hade jag en päls av vit kanin. Jag älskade den mycket.  :) Maken har ett par handskar med kaninskinn som foder. Enligt honom så är de toppen. Fast handskar är kanske lite meckigt att sy?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 07:23 »
Klipp botten ur en sockerplast o limma dit.....

Bra idé.,tack för tipset!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 19:28 »
När jag var liten hade jag en päls av vit kanin. Jag älskade den mycket.  :) Maken har ett par handskar med kaninskinn som foder. Enligt honom så är de toppen. Fast handskar är kanske lite meckigt att sy?

Jag hade också en päls av kaninskinn när jag var liten. Jag älskade den med. Jag hade även en mössa av vitt kaninskinn, som jag också älskade men jag tyckte ibland att den var för varm.
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 19:30 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 02:22 »

Bara man har ett bra mönster så är ett par sköna välsittande handskar inte alls så himla svårt att sy.  ;) Jag ska testa så fort jag fått ihop ett gäng skinn från kaninerna. (Har ett superbra mönster från skinnskolan liggande nånstans...) Kommer även att sy ytterhandskar i getskinn för att få slitstyrkan. Kaninskinnen är ju inte så värst starka...  ;)

Men en päls-symaskin skulle inte sitta fel...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 14:45 »
Bara man har ett bra mönster så är ett par sköna välsittande handskar inte alls så himla svårt att sy.  ;) Jag ska testa så fort jag fått ihop ett gäng skinn från kaninerna. (Har ett superbra mönster från skinnskolan liggande nånstans...) Kommer även att sy ytterhandskar i getskinn för att få slitstyrkan. Kaninskinnen är ju inte så värst starka...  ;)

Men en päls-symaskin skulle inte sitta fel...

/Sara

Skinnskolan  ??? Vad är det för intressant?

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 16:38 »
En finns i Malung i allafall som jag gick 91-92

som sula kan man använda andra (skinn,läder )med köttsidan ut
funkar riktit bra tycker jag inga kunder som klagat än

annars finns de typ galon att köpa på tygaffär som funkar kanon
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #16 skrivet: 08 jan-09 kl 17:32 »
Japp, det var den i Malung som jag gick oxå, fast nio år senare, 2003. Skitkul var det, men den utbildningen är mer inriktad på klädsömnad, och jag är mer intresserad av att sy med päls och läder. Fick chansen att åka till sadelmakeri-skolan i Tärnsjö en vecka oxå på praktik. Det var riktigt kul! ;o)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #17 skrivet: 10 jan-09 kl 15:07 »
flytande latex kan strykas som antihalk på sulorna. Finns bl a på www.cchobby.se
Anna-Karin
Den som har en lever får se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 20:24 »
Vilket superbra tips!
Tack  :D

Melica

« Svar #19 skrivet: 17 jan-09 kl 01:04 »
Jag minns inte om det var här eller på någon sida om tovning som jag läste att ofärgat våtrumssilikon också fungerar bra. Det finns ju på byggaffärer. Dra en sträng i mitten på sulan efter hela längden, och stryk sedan ut den.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
sälen, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser