Jag är nu inne på fjärde vintern med en Argo AW22HL som var det billigaste som gick att få tag på (beställde på nätet från Citcop) när jag skulle köpa värmepump. Den har gått bra förutom att den startar och stoppar lite väl ofta när den reglerar temperaturen med tempgivaren i innedelen, när stopp-perioderna blir för korta händer det att kompressorn har svårt att komma igång och som följd av det gick motorskyddet sönder efter något år. Det är nu ersatt av ett fristående motorskydd köpt på Clas Ohlson, och så har jag gått in för att låta den reglera med hjälp av tempgivaren i fjärrkontrollen istället. Om man skulle ha innedelen i ett större, öppet rum så skulle det säkert inte alls vara något problem, nu var jag tvungen att montera den i en ganska trång hall där det fort blir varmt när värmepumpen går för fullt.
Man kanske också ska nämna att "vinterutrustningen" - termostat och värmekabel för avfrostning och trågvärme - inte var monterad från fabrik utan levererades med lös.
Avfrostningen fungerar betydligt bättre än vad folk brukar tro om billiga luftvärmepumpar. Jag tror den har frusit igen en enda gång på de här åren, och då var det riktigt eländigt väder - nollgradigt, snöblandat regn och hård blåst under en längre tid. Generellt verkar risken för igenfrysning vara störst om det blåser hårt. Det kan vara idé att sätta upp ett vindskydd på sidan av utedelen om man bor i mycket vindpinat läge.
Beträffande de billiga värmepumpar som säljs numera så verkar Midea, som säljs under en massa olika märken (bl a Coolix som man hittar på Jula) fungera bra. Jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men de diskuteras flitigt på värmepumpsforumet och en kompis har köpt två stycken, han monterade en hemma och en i sommarstugan. Går man upp lite i pris så finns det hur mycket som helst att välja på.
Det är en fördel om den har någon slags "intelligent" styrning av värmekabeln i utedelen, man spar en hel del ström om den bara är inkopplad när det verkligen behövs för att inte smältvattnet från avfrostningen ska frysa till i botten av utedelen eller för att kompressorn ska förvärmas om den har stått stilla länge i sträng kyla. Min värmepump har den enklaste möjliga lösningen på detta - värmekabeln står inkopplad så länge temperaturen upptill i utomhusdelen är under +2 °C. Men då eldas det ju en hel del för kråkorna också, det är som att ha en 60 W glödlampa igång hela vintern.