Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmepump  (läst 5483 gånger)

Körven

• Värmland
Värmepump
« skrivet: 18 dec-08 kl 11:59 »
 Jag undrar om någon känner till någon bra och billig luftvärmepump.Du som har en pump som du är nöjd med,vad är det för fabrikat????

Jag bor i ett gammalt torp med rum o kök nere och en inredd vind,med öppen yta.Huset är bortimot 6x12 meter så det är ca 170 kvaderat totalt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Tant Jansson

• Östergötland
SV: Värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 21:11 »
Hej!

Jag flyttade hit förrra sommaren. Till ett hundra år gammalt hus där ingen bott vintertid på nästan 60 år. Så hur väl isolerat det är (var) gick ju inte att kolla med tidigare åretruntboenden.

Jag köpte en IVT-luft/luftvärmepump.

http://www.ivt.se/products.asp?lngID=475&lngLangID=1

OCH JAG ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ NÖJD!  ;D  ;D  ;D

Innerenheten sitter 1 1/2 till 2 meter från tvn så jag kan inte ens påstå att den stör. Och när jag eldar i rörspisen så går pumpen över till att bara cirkulera luften så det blir en bättre spridning. :)

Nu var visserligen förra vintern inte kallare än minus nio. Så hur den funkar vid kallare väder vet jag inte. Men som sagt, jag har inte ångrat mig en sekund. (och det här får jag INTE betalt för att säga ;) )

En annan fördel är att IVT är ett svenskt märke. Från Tranås. Så de vet hur det är i Sverige på vintern...

Kram

Tanten

PS! Näe, det var inte ens dyrt att värma huset till 20-22 grader. Löjligt lite, faktiskt. :) Visserligen eldar jag när jag är hemma, men i alla fall....
« Senast ändrad: 18 dec-08 kl 21:14 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 23:25 »
Jag är nu inne på fjärde vintern med en Argo AW22HL som var det billigaste som gick att få tag på (beställde på nätet från Citcop) när jag skulle köpa värmepump. Den har gått bra förutom att den startar och stoppar lite väl ofta när den reglerar temperaturen med tempgivaren i innedelen, när stopp-perioderna blir för korta händer det att kompressorn har svårt att komma igång och som följd av det gick motorskyddet sönder efter något år. Det är nu ersatt av ett fristående motorskydd köpt på Clas Ohlson, och så har jag gått in för att låta den reglera med hjälp av tempgivaren i fjärrkontrollen istället.  Om man skulle ha innedelen i ett större, öppet rum så skulle det säkert inte alls vara något problem, nu var jag tvungen att montera den i en ganska trång hall där det fort blir varmt när värmepumpen går för fullt.
Man kanske också ska nämna att "vinterutrustningen" - termostat och värmekabel för avfrostning och trågvärme - inte var monterad från fabrik utan levererades med lös.
Avfrostningen fungerar betydligt bättre än vad folk brukar tro om billiga luftvärmepumpar. Jag tror den har frusit igen en enda gång på de här åren, och då var det riktigt eländigt väder - nollgradigt, snöblandat regn och hård blåst under en längre tid. Generellt verkar risken för igenfrysning vara störst om det blåser hårt. Det kan vara idé att sätta upp ett vindskydd på sidan av utedelen om man bor i mycket vindpinat läge.

Beträffande de billiga värmepumpar som säljs numera så verkar Midea, som säljs under en massa olika märken (bl a Coolix som man hittar på Jula) fungera bra. Jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men de diskuteras flitigt på värmepumpsforumet och en kompis har köpt två stycken, han monterade en hemma och en i sommarstugan. Går man upp lite i pris så finns det hur mycket som helst att välja på.

Det är en fördel om den har någon slags "intelligent" styrning av värmekabeln i utedelen, man spar en hel del ström om den bara är inkopplad när det verkligen behövs för att inte smältvattnet från avfrostningen ska frysa till i botten av utedelen eller för att kompressorn ska förvärmas om den har stått stilla länge i sträng kyla. Min värmepump har den enklaste möjliga lösningen på detta - värmekabeln står inkopplad så länge temperaturen upptill i utomhusdelen är under +2 °C. Men då eldas det ju en hel del för kråkorna också, det är som att ha en 60 W glödlampa igång hela vintern.

trebreh

« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 17:53 »
Vi installerade en Toschiba R410A luft/luft värmepump för tre år sedan i vårt torp. Det var väl inte den billigaste som fanns på marknaden. Sedan är frågan om man är så pass händig att installera den själv. Det är synnerligen viktig att kopplingarna blir täta och man bör nog har en viss praktisk erfarenhet inom detta område.
Vi är helt nöjda. När vi inte är på plats så tidstyr vi pumpen. Den går då mellan 3 och fyra timmar/dygn och detta räcker för att inte vattenledningarna ska frysa.
Tidigare så hade vi direktverkande el som underhållsvärme, gissa om det kostade pengar.
Klart är att en luft/luft-värmepump är att rekommendera, och på sommaren när det börja blir för varmt så kan man ju även få angenäm kyla från den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser