Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lutning på tak  (läst 12242 gånger)

Gamina

Lutning på tak
« skrivet: 18 dec-08 kl 09:54 »
Just nu håller jag på med en sak jag inte kan så mycket om nämligen bygga ett hönshus. Jag tror jag har teoretisk koll på det mesta utom detta med taket. Det mesta brukar lösa sig medans man håller på men det finns några saker som man bör veta. En sådan är vilken lutning man behöver på taket.
Jag ska bygga ett pulpet tak har jag tänkt mig. Frågan är altså hur många graders lutning ska jag ha? Jag har fått en siffra men när jag ritar upp dettta på papper så ser det ganska brant ut. Mycket brantare än många andra sådana tak jag sett. Höjdskillnaden på väggarna blir dessutom närmast löligt stor, 70 cm på ett relativt smalt hus.
Genbank för Gotlandshöns

Sano

• Bohuslän
SV: Lutning på tak
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 11:32 »
Jag kan inga siffror, men jag vet att ett plåttak kan ha betydligt lägre lutning än ett tegeltak.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 14:12 »
Mitt boningshus byggdes med 27,5° betongtegeltak. Lättgånget.
Jag byggde uthuset med 30° lutning, men det blev rent svårt att gå på...

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 dec-08 kl 17:17 »
Halaj!

Nu är jag inte riktigt säker på min sak, men jag hade för mig att det är vad du lägger på som bestämmer hur mycket/litet det får luta.

Jag undrar om det inte är så att plåt-och papptak är de som tillåter minsta lutningen.

//T

Gengaskokaren

• Västergötland
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Gamina

« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 08:09 »
Tack för svar nu fick jag lite nya infallsvinklar att fundera utifrån.
Genbank för Gotlandshöns

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-08 kl 20:38 »
Det beror också lite vart huset skall byggas, hur byggnadsstilen är.
Jag fick lära mig utrycket "en tredjedels röste" Det ger 30 grader.
Höjden skulle alltså vara en tredjedel av husets bred.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 22 dec-08 kl 22:28 »
Här har du priser och info: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tak/Papp/Default.aspx

Klicka på ytpapp.

Papp
Underlagspapp med mineralfiberstomme (YAM) kan läggas under ytpapp eller shingel. Under takpannor och takplåt skall man använda underlagspapp med polyesterstomme (YAP). Ytpapp 238 har ett enklare ytpapper där samtliga skarvar skall förseglas med asfaltsklister och är avsedd att läggas på ekonomibyggnader så som cykelskjul och vedbodar. Ytpapp 140 kan användas på boningshus med en takluting ner till 14 grader. Ytpapp 141 kan användas på tak med ner till 3 graders lutning (6 cm / meter).

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser