Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villalarm  (läst 5576 gånger)

trebreh

Villalarm
« skrivet: 17 dec-08 kl 16:00 »
För ca 3 år sedan installerade företaget Lås & Larm Gruppen AB från Linköping ett villalarm hos oss. På larmet står det LLG 2000 och företagets telefonnummer 020-300 600. Företaget har tydligen gått i konkurs för ett tag sedan. Är det någon som känner till detta larm, vet om det finns något annat företag som har tagit hand om detta larm, eller som har en användar/programmeringsmanual till dito?

ersam

• -
SV: Villalarm
« Svar #1 skrivet: 17 dec-08 kl 18:15 »
Vågar ni inte gå in eller?  ;D

Skämt åsido - det måste finnas mer info om märke och modell. Det du skrev kommer man nog inte långt med. Googla sen själva eller posta här.
Annat tips är att kontakta någon annan låssmed i området som kanske vet nått.

ES

trebreh

« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 10:38 »
Hej ES och alla andra
Alltid roligt med humor! Jodå, vi är redan inne.
Tänkte bara om någon annan kände till lite om Lås & Larm Gruppen AB och evenutellt har ett sådant larm installerat. I bilagan visas det aktuella larmet.
Primärt skulle jag behöva en installations-/handhavandemanual.
Hoppas att någon kan hjälpa mig. Försökte med Google, utan framgång.
Förresten, hur infogar man en bild? Tryckte på ikonen "Infoga bild", men sedan blev det problem. Skickade sedan med bilden som "Bifoga", hoppas att det funkar.

Herbert

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 18 dec-08 kl 20:00 »
Det känns ju som om det är en standardprodukt där man som säljare sätter sin egen dekal på. Har jobbat med "noname"-datorer på det viset där man sätter sin egen etikett på framsidan. Troligen finns flera leverantörer av samma larm - men med olika namn.

Lyft försiktigt på etiketten och kolla om det finns någon annan typbeteckning eller "originalnamn". Kolla även baksidan, under batterifacket eller om du lossar bakstycket. Hittar du nått annat borde vi kunna snoka upp nått tillsammans!

ES

trebreh

« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 17:25 »
Hej ES
Du har säkerligen rätt. Under etiketten fanns ingenting och ingenting på baksidan eller någon annastans. På kretskorten hittade jag "TRULY 0604  TR-804". Google hittade inget vettigt med dessa uppgifter. Även NT-C1626B-GFSNDY-B14 ledde till inget som jag kunde begripa. Konstigt att det inte finns något fabrikatnamn någonstans. Bifogar två bilder som visar innandömet.

Ha en trevlig helg!

Herbert

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 22:31 »
Om man ska få ut något av märkning på mönsterkort/kretskort så gäller det att ha lite "branschkännedom".

Om vi börjar med det nedre kortet på den den nedre bilden, så är 0604 säkert en datumkod - vecka 6 år 2004 eller något sådant. Loggan med "UR" bakvänt och 94V-0 betyder att kortet uppfyller en viss brandsäkerhetsklass enligt amerikanska bestämmelser, och att mönsterkortstillverkaren är godkänd för att tillverka kort enligt den klassningen under eget ansvar. TRULY är antagligen mönsterkortstillverkarens namn.
Det som skulle kunna vara intressant där är TR-804 eller siffrorna som syns vid plasthaken längst till vänster på kortet.
Det övre kortet på nedre bilden ser ut att höra till en LCD-display, säkert en standardprodukt som larmtillverkaren har köpt in. Märkningen på det kortet är inte intressant för att identifiera larmet.

Om vi sedan tittar på den övre bilden så skulle texten som står till vänster på kortet, börjar med PW-8N , kanske kunna vara intressant.
Kolla också närmare vad som står på lappar på IC-kretsar som är förprogrammerade på något sätt innan montering, t ex den stora kvadratiska på övre bilden.
Kolla om det finns några ingjutna nummer i plastkåpor och andra plastdelar som på något sätt liknar någon del av beteckningarna på kretskorten. Många asiatiska elektroniktillverkare låter slutproduktens beteckning ingå i artikelnumren på alla delar som är speciella för just den produkten. Även på plastkåpor kan man bortse från nummer av typ 94V-0, 94HB och liknande, de anger bara brandsäkerhetsklassning.

Ta också en titt på IR-detektorer och andra fristående delar som hör ihop med larmet, i bästa fall kanske larminstallatören har låtit tillverkarens märkning sitta kvar på dem istället för att ersätta med egna etiketter.

Om larmet har ett s k FCC-ID (ungefär motsvarande CE-märkning eller den gamla T-märkningen men för USA) så kan man söka på det ID-numret på FCC's hemsida för att få uppgifter om tillverkare och sådant.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 20 dec-08 kl 20:44 »
Letar vidare: Truly-spåret verkar vara en återvändsgränd. De tillverkar displayer.

http://www.trulydisplays.com/

ES

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-08 kl 22:06 »
Ett nobrand villalarm, som inte säljes av "larmfirmor" kostar ungefär en tusing, larmet kan gå till mobil eller pålitlig grannes telefon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trebreh

« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 17:32 »
Jag har letat och letat. Ingenting som kan ge en ledtråd. Det ända som finns i skalet är uppgiften om att det är ABS-plast och ett datum. På det som kan antas vara processorn står det PW-4/8 V8.72 S0704.
Kontigt att man kan få tillverka produkter som är så anonyma.
Vad göra? Återbruket? :(

Herbert

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 21 dec-08 kl 22:48 »
Visst stod det PW-någonting på det ena kretskortet också?

trebreh

« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 10:34 »
Hej Torbjörn och alla andra

Det står PW-8N-CR  P/N 3202560 i foljen på kretskortet. Sedan står det även PW på en del komponenter, som tex reläet och processorn.

???

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 22 dec-08 kl 19:39 »
Ledsen men jag ger upp (och det gör jag inte så lätt)!

Får önska god jul istället!  :)

ES

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 dec-08 kl 21:19 »
Ni kom ganska långt tycker jag. När det stod PW på programvaran så sökte jag på PW och larm och fick följande träff.
Tycker de är ganska lika?

http://www.safegruppen.se/webbshop.html?grupp=45&meny=info
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 22 dec-08 kl 22:33 »
Klockrent!  :D

trebreh

« Svar #14 skrivet: 23 dec-08 kl 17:27 »
Sanslöst! Tusen tack!
Finns det vilja, finns det väg - finns det kunskap så finns det lösningar!
Otroligt! Hade gett upp hoppet.

Önskar alla en god jul och tack ännu en gång för visat intresse!

Herbert

Magnus Skog

« Svar #15 skrivet: 29 dec-08 kl 21:01 »
Hej alla..

Är ca 2 minuter gammal på detta forum. Hoppas att det ska bli bra.

En tanke till villalarmproblemet... Larma på och gå in.. Vänta och se om någon kommer eller ringer till er.  Om det gör det så är ju allt löst.. ;D
Ni kanske redan har försökt med detta. Om Ni ska byta larm så kan jag bara rekommendera er att ta det via tex Securitas eller någon annan stor aktör. De konkursar inte så lätt.

MVH
Magnus

Oscar-99

« Svar #16 skrivet: 30 dec-08 kl 17:22 »
Att välja Securitas,G4S,Sector Alarm eller Trygga hem eller andra stora aktörer
kan jag knappast hålla med om. Dom vill bara pracka på en massa extra larm-
komponenter för att sälja så mycket som möjligt och sen dessutom ta  månadsavgifter.
Varför ska det vara så svårt att köpa ett larm. Räkna själv vad det kostar
efter 10 år med en månadskostnad det dom erbjuder. Nej föredrar företag
gärna mindre där man köper larmet utan månadskostnader då man äger larmet.
Mindre företag är mer ärliga dessutom. Själv köpte jag av ett företag som jag hittade
på nätet www.camentosecurity.se   Dom var ärliga och inget tjafs om månadskostnader. Det
enda var om man ville ansluta till en larmcentral då det kostade 80 kr/mån. just när
jag köpte det,vet ej idag om det är ändrat. Finns det något mer irriterande med en
massa abonemang och skumma avgifter hit och dit,KÖP LARMET rakt av istället.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 dec-08 kl 21:09 »
Låt larmet gå till egen telefon, securitasgubben kommer om två till tre timmar och klistrar igen balkongdörrsfönstret, samt debiterar 900:-, tjuven har hunnit tömma hos garnnen oxå innan han behöver sticka..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

benring

« Svar #18 skrivet: 26 jul-09 kl 23:56 »
LLG 2000, som det hette i ett tidigt stadium, importeras av RCO Security i Järfälla.

Det heter inte LLG 2000 utan Pw8 och är en del i serien Freewave.
Dessa säljs inte längre utan heter idag Runner 16 som ser likadant ut.

Ett helt OK trådlöst larm.

Hoppas du fick tag i manualer mm till ditt larm, annars kan du maila mig, jag har till alla modellerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser